Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Lillemann har feber. Gikk inn og kikket til han nå. Da lå han og snakket i søvne og skalv/ristet i kroppen. Fikk holdt rundt han og da sluttet han og riste. Jeg er så redd for feberkramper.. Aldri opplevd det før, bare lest om det. Høres så grusomt ut. Men det er vel helst ved veldig høy feber? Min hadde 39,3 når jeg målte for noen timer siden. Vanlig at de rister litt i kroppen ved feber?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Det er ikke uvanlig med skjelving/risting ved feber hos barn. Pass på å få i han mye drikke, og se til at han ikke har på seg for mye tøy, gjerne noe lettere enn ei tjukk dyne. Om du er bekymret, ta en telefon til legevakta. De kan berolige deg om du er engstelig og komme med gode råd. Sykepleier
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Okey, da skal jeg passe på å få i han drikke om han våkner, noe han helt sikkert gjør. Han har på seg pysj. Hadde på seg dyne, men har nå byttet ut dyna med helseteppe. Rommet er kaldt, men er vel bedre han er litt for kald enn for varm ja.. Har ikke opplevd at han har ristet sånn før, men han roet seg jo når jeg holdt rundt han. Takk så mye for svar! )
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Har du gitt paracet? Med den temperaturen kan det være lurt med febernedsettende...
Miss Misantrop Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Jeg ville ringt legevakten TVERT. Hvorfor ikke? Hilsen en som er klok av skade.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Nei ga ikke paracet fordi allmenntilstanden hans har vært veldig fin, feberen kom kastende på han kjempefort nå i kveld. Å jeg har hørt at man skal se mer på allemnntilstanden når det gjelder febernedsettende. Men nå har ikke han hatt mye høy feber før.. Så jeg er ikke veldig vant med dette. Ville du vekt han for å gi han paracet, eller gitt han om han våkner og er urolig? Okey, ringe legevakten? Nå skremmer du meg.. Hva har du opplevd? Takk så mye for svar! Veldig greit å kunne høre med andre her. Ingen her å snakke med om bekymringene =S
Aliena Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Ville også ringt legen. Hvis man får skikkelige skjelvinger (mer enn det man får når man bare fryser litt), kan det være symptom på en alvorlig infeksjon.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Helsesøster sa til meg at en kan gi paracet ved 39 grader, hadde gitt det jeg. Hvor gammel er han? Gutten min på 4 fikk høy feber over 40 for ca 3 uker siden, han fikk også diare noe alle i bhg hadde, kan tenke meg han har fått omgangssyke? Du kan gi 4 paracet på 24 timer, bare pass på at de ikke er for svake i forhold til vekta, det er som å kaste vann på gåsa sa legen til meg. En annen ting, kle av han la kun trusa/bleia være på, og legg en kald klut i panna.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 Men vil ikke disse skjelvingene da vedvare? Han skalv ordentlig ja, jeg måtte jo holde rundt han for at det skulle gi seg. Men han våknet ikke, å han har ligget fint når jeg har vært inne på rommet ved jevne mellomrom nå. Men klart jeg skal ringe legen om det kan være så farlig! Takk så mye for svarene!
Miss Misantrop Skrevet 14. februar 2010 #10 Skrevet 14. februar 2010 Legevakten er gratis. Den er der for ditt barns sikkerhet og om de syntes du er hysterisk så ikke la deg affektere. Du er ikke lege... du vet faktisk ikke hvor farlig et anfall er, det kan være feber kramper men det kan også være noe annet. Du behøver ikke stå alene i dette. God bedring til den lille og klapp på skuldern til deg.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 Okey, ja syns jeg hører forskjellinge meninger om febernedsettende hele tiden jeg..Oj ja, det er høy feber! Ikke noe moro.. Sønnen min er 3 år. Han har vært ganske forkjøla og vondt i halsen siden fredag vel. Hadde litt diarè for en god uke siden. Men ingen feber da. Nå har han hverken hatt tynne bleier eller oppkast. Han har vært i super form i dag egentlig. Men plutselig, sånn på bare noen minutter, ble han slapp og fikk feber. Mulig han har hatt forhøyet temp. litt før dette da. Men ikke noe nevneverdig.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 Heisan. Gutten vår har hatt feberkrampe m/ pustestans, med påfølgene observasjon på den lokale sykestuen. En ekkel opplevelse, som jeg ikke unner noen. Legen sa følgende; 1. Gi feberdempende, og forsøk å ligge i "forkant" av feberøkningene, da de kommer fort på barn. Selv om det bare er lov til å gi et visst antall tabl. pr døgn, må du også se an om du må korte ned intervallene for å holde tempen nede. Skal selvfølgelig ikke gjøre dette over flere døgn, men her må du vurdere fortløpende hva som er nødvendig. 2. Ha på minst mulig klær, slik at dette bidrar til å holde tempen nede (la barnet sove i bare bleien). 3. Får barnet feberkrampe, så få tempen raskt ned med å kle av barnet og ta det ut på trappen eller i kjølig dusj for å få ned tempen. Ring deretter legevakten, og kom dere ned for en sjekk. Ikke sitt og vent, og vær redd for feberkarmpe. Få i barnet feberdempende så raskt som mulig, i vårt tilfelle var det det eneste legen behøvde å gjøre for å få barnet ut av feberkrampen (da var det bare 2-3 timer siden vi selv hadde gitt feberdempende).
Miss Misantrop Skrevet 14. februar 2010 #14 Skrevet 14. februar 2010 ...............men ikke gi mere en anbefalt dose medisin til angitte intervaller uten i samtykke med lege. Alvorlige leverskader kan forekomme og er barnet så sykt at overdisk medisin ikke hjelper etter angitt på pakken trenger barnet medisinsk hjelp.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Nå har jeg ringt legevakten. Hun jeg snakket med nevnte at det virket som han kunne være på vei til å få feberkramper. Så hun ba meg gi han er paracet å måle tempen igjen om 3 kvarter. Da skulle den ha gått ned med 1-1,5 grader. Nå målte jeg også tempen hans igjen, før jeg ga han stikkpille, men nå hadde han jo ikke feber! Hørt at barn kan gå fort opp og ned. Men så mye? Hadde 37,6 nå.. Men jeg syns han er varm da, men tempen ljuger vel ikke.. Ga han nå i hvertfall paracet for å forebygge, for feberen stiger sikkert igjen. Måle igjen om 3 kvarter da også? Forvirret..
Miss Misantrop Skrevet 14. februar 2010 #16 Skrevet 14. februar 2010 Jeg er så glad for å høre at du ringte. Jeg ville ha målt igjen om 3 kvarter, bare sånn for sikkerhets skyld.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 Hei, min gutt har hatt feberkramper flere ganger og vi har fått beskjed om å gi paracet og ibux annenhver gang med tre timer mellom. Dvs paracet, tre timer etter ibux, tre timer etter paracet igjen osv hele døgnet. Dette for å forebygge feberkramper. Paracet og ibux er to helt forskjellige preparater så du kan gi maks dose på hver av de. Ene gangen min sønn fikk feberkrampe, så steg temperature nesten 3 grader på 20 min, og det var ca en halvtime etter at han hadde fått paracet. Så her er det ikke mye avslapping når han er syk. Håper alt går bra med dere nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå