Gå til innhold

Dere som lar guttene deres gå i kjole foran andre barn... Tenker dere ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På at selv om mange foreldre faktisk oppdrar barna til at slikt er greit o.s.v så er det fortsatt maaange barn av foreldre som oppdrar barna til at det absolutt ikke er greit? Og at sjansen for at de kan mobbe er ganske så stor? Vil dere virkelig utsette barna deres for dette? Barn kan være grusomme desverre...

Skrevet

Barn kan være grusomme fordi deres foreldre har oppdratt de sånn..desverre!!

Jeg håper jeg har gitt barnet mitt nok balast i sekken til å tåle evt. mobbing fra andre barn for å gå i kjole på karneval.

Det er bare en måte å forandre ting på, og det er å gå forran med et godt eksempel gitt. Om dere vil være sauer og stå bak og vente på at andre tar støyten får det heller være...

Skrevet

Nei, oppdrar mine barn til å "være seg selv" så lenge det ikke går ut over noen andre.

Noen "kamper" må man bare ta. Dessuten, om du tenker på innlegget under, med gutten på 4, så hadde jeg ikke brydd meg om det.

Det er fordommene våres, som voksne vi skal passe oss for.

Jenta mi kler seg ut som kaptein sabeltann, hun blir ikke mobbet for det :) Men nå er det ikke så stad lengre, nå er det prinsesse som står på plakaten.

Får jeg en gutt en gang, skal han få kle seg som prinsesse om han vil det, dukkevogn skal han også få hvis han vil det.

Sammen med jentene mine, vil de leke med traktorer, leke snekker, eller noe "sånn" så er det også ok :)

Skrevet

Noen barn tar det på strak arm, og er det småbarnsavdeling går det meste. På stor avd. så er det litt verre, og det er forskjell på en gutt i prinsessekjole og ei jente i sabeltann kostyme. Dessverre. Her inne er det jo mødre som mener at rødt er en jentefarge og ikke kan brukes av gutter!!! Har en de rette foreldra i foreldregruppa kan en godt være litt forsiktig, men det sier mest om oss voksne. Samtidig er jeg enig i at det er ikke alltid barna våre som skal ta "støyten". Jeg kommer fra en familie der de hadde sendt gutta i prinsessekjole uten å si at kanskje noen vil synes det er rart - men vi var syv søsken og godt planta i søske og venneflokk.

Skrevet

Det utsetter ikke jeg mitt barn for ihvertfall...

Skrevet

Hva om gutten er 7 år og vil ha kjole på da?

Skrevet

hæhæ. Jeg har en gubbe som går i skjørt, jeg. Skulle vi få en sønn ved en senere anledning, håper jeg han gjør som sin far og går i akkurat det han vil uten å bry seg et fnugg om hva folk tenker om ham :)

Jeg synes ikke det er ok å signalisere til et barn at de som mobber har rett og at alle andre må forholde seg til hva mobberne til enhver tid har satt som regler. Da er det bedre å si til barnet at DERSOM noen erter fordi han går i kjole - så er det bare å si i fra til de voksne, og at han skal si at vitsen med karneval er jo å kle seg ut som noe man IKKE er til vanlig. Jeg har vært frosk på karneval selv - men jeg er jo ikke egentlig en frosk :)

Skrevet

Det er vel ingen foreldre som ønsker å utsette barna for mobbing.

Tror (håper) også at foreldre som oppdrar barna til å vise respekt og toleranse er i flertall. Synes helller ikke at våre valg skal styres av at barn kan finne på å mobbe. Da hadde det stått helt stille i utviklingen, vi hadde fortsatt nektet homofile å få barn, vi hadde ikke adoptert barn med annen hudfarge, vi hadde ikke akseptert at barna valgte fritidsaktiviteter som ikke var det flertallet valgte, osv osv...

Barn kan finne på å mobbe. Det skjer i alt for stor utstrekning, men det handler ikke alltid om noe konkret som f.eks hva de har poå seg. Så klart kan de bli ertet for å ha på seg "noe rart" en dag, men dette betyr ikke at de ender som mobbeofre. De som blir mobbet kan være hvem som helst, og det er alltid noe mobberne kan finne på å mobbe for. De som utsettes verst blir det ofte fordi de er "lette å ta". Usikre, redde av seg, gråter lett når de blir angrepet.

Det er vel viktig at barnas ønsker og valg blir anerkjent av oss? Det kan kanskje bidra til sterkere typer som tør å stå for noe. Da blir de kanskje ikke så lett mobbet heller?

Og uansett: mobbing er voksnes ansvar. Vi må vise nulltoleranse, og vise at det er aldri den som mobbes som har ansvaret...

Skrevet

Jeg har en bror som gikk med kjole lenge, og han har en mann i dag. Det er vel det en del fedre er redde for:)

Det er jo kjempe vanskelig! En vil jo ikke at barna skal bli ertet og mobbet, men de fleste unngår jo selv eller slutter/skjuler den atferden de andre barna gir negativ tilbakemelding på. Det er forsjell på et barn i barnehagen, og et barn i skolen. Det kommer jo også an på hvordan en snakker med barnet om hvorfor han ønsker det. Gutten min på 7 år, og kompisene, kledde seg ut som Beyonce på karneval med sorte gymdrakter og høye sko. Det var jo utrolig morsomt!

Skrevet

Barn kan mobbe for de rareste ting. Hvis gutten i utgangspunktet er usikker på seg selv og plages av mobbing fra før, ville jeg nok vurdert å si at det kansje ikke var så lurt ettersom en del av de andre barna kansje ikke hadde forstått poenget med karneval eller at de kan ha blitt dårlig oppdratt i forhold til kjønnsroller. Jeg ville i tilfelle forklart nøye at det ikke var noe galt i hans ønske og at det egentlig var en god idee, men at noen ganger er det smart å gjøre som flertallet "krever" for å unngå ubehagligheter.

Om gutten derimot har det fint i barnehagen til vanlig og er vanlig trygg på seg selv, ville jeg ikke gjort noe mer ut av det.

Om noen sier noe dumt eller ekkelt, en gang, er ikke det mobbing. Det er ubehagelig der og da, men det er noe alle må oppleve før eller senere. Jeg tror det er viktigere å lære ungene å ta egne valg og st for dem enn å lære dem at det eneste man bør gjøre er å følge saueflokken.

Skrevet

Roheryn, er du virkelig ikke en frosk, hehe, nå måtte jeg le litt her ;)

Skrevet

Uff, skjønner det er "fælt" at jeg har fått en sønn.... Så utrolig kjedelig det blir altså.....

Hvorfor er det sånn at jenter kan ha kort hår, langt hår, bukser, kjoler, skjørt, blå klær, rosa klær, grønne klær osv osv....

Hva kan gutta ha?? Bare kort hår, bare bukser og bare blått.... (eller grønt og brunt..) Hvorfor kan det ikke være mer "fritt" å være gutt også??

Min gutt har noen røde klær han, og er kjempefin i dem ;)

Han er dog bare 9 mnd, men jeg håper jeg ikke kommer til å "styre" ham inn i en verden der det er så forutbestemt alt sammen...

Skrevet

Jeg oppdrar ungene til ikke å mobbe. Og selv om jeg aldri kunne gått i burka eller med hijab, så har jeg ingen problemer med å akseptere at andre gjør det. Jeg kler ikke guttungen i kjole, men forventer at han ikke mobber andre hvis de kommer i kjole i barnehagen, men tenker(understreker tenker) vel noe om foreldre som lar seg så til de grader styre av den evnt. guttungens innfall. Akkurat når det gjelder klær har jeg aldri vært avhengig av å oppdra barn. Å styre guttene mine unna jentetøy har de klart fint selv.

Skrevet

Barn mobber selv om de ikke "oppdras" til dette hjemme.

Jeg tenker sånn at kjoler er klesplagg for jenter - det er ikke normalt for gutter å gå i kjole. Så HVORFOR oppfordre til det? For å være "kul"? Er det liksom "in" å være a la Espen Ester Pirelli Benestad? Skal vi ha et samfunn med intetkjønn?

Ære være forskjellen på gutter og jenter!

Skrevet

Er enig i at barna ikke skal styre alt, det er f.eks et poeng at klærne skal stemme med været og aktivitetene, men jeg tenkte egentlig at dette handlet mer om at vi som foreldre ikke skal la oss styre av at andre barn kan finne på å mobbe:-)

Skrevet

Vel jenta mi ble "mobbet" i barnehagen fordi nissekostymet hennes ikke var like fint som de andre. Jeg fant ikke slik nissejakke som de andre barna hadde, så når hun kom i barnehagen, så lo ungene av henne å sa: " haha se på ¤¤¤ hun er jo ingen nisse, hun er en alv, hahaha du er en alv!!!

Jenta mi ble veldig lei seg og jeg måpte av overraskelse. Er små barn virkelig så slemme...jaja..hadde jeg hatt en gutt i den barnehagen så hadde jeg ikke latt han kle seg ut som en prinsesse hvertfall. Bare for at han skulle sette et eksempel. Støyten er altfor hard å betale for å sette et såkalt eksempel.

Har selv blitt mobbet på skolen for helt unødvendige ting, men fordi mine foreldre valgte en religion som gjorde at jeg skilte meg helt ut fra de andre, så måtte jeg ta den såkalte støyten å sette et eksempel for at det er greit å være annerledes. Joda takk for det kjære foreldre, det var veldig fint at jeg fikk lov å sette dette eksempelet. Foruten at det ødela mye av barndommen så lever jeg bra idag.

Nei huff kunne jeg valgt selv så ville jeg heller levd i skyggen å være som alle andre. Så kunne jeg heller som voksen få bestemme selv om jeg ville skille meg ut eller ei. Syns det er altfor mye å forvente av et barn, de er ikke stand til å takle slike situasjoner alene eller forstå konsekvensene.

Helt enig med H.I at barn kan være grusomme. Jeg slutter aldri å få sjokk hva enkelte barna kan klare å gulpe opp.

Skrevet

For noen gutter er det faktisk normalt å gå i kjole. Det er vel ikke sånn at foreldre oppfordrer til det for å være kule heller. Jeg kommer ikke til å prøve å påvirke min sønn til å gå med kjole. Han er foreløpig så liten at han går med det jeg kler på ham. Rødt, grønt, brunt, blått, bukser, gensere, skjorter osv. Kan vel tenkes at jeg hadde brukt mer rødt (kanskje til og med rosa?) og dessuten skjørt og kjoler på en jente. Så jeg er jo også påvirket av hva som er typiske gutte- og jenteklær. Men jeg synes altså, prinsipielt og uavhengig av akkurat denne problemstillingen (gutt med kjole), at vi ikke skal la oss styre av at barn kan tenkes å mobbe. Men heller heie på å være seg selv og stå for det.

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet egentlig (fersk i foreldrefaget)... men så er gutten min bare 13 mnd enda og har ikke noe ønske om å se ut som det ene eller andre...

Men, hvis min sønn om ett par år kommer og sier at han vil se ut som en prinsesse på karnevalet... er det ikke bare å si at det er jenter som bruker kjole, men du kan kle deg ut som prins? Eller er det ingen som vil det kanskje....*lurer*

Min lille gutt skal være Tigergutt på fredagen.

Gjest sug lut
Skrevet

Jo, vi vet at våre barn må gå i barnehage med dine. Men vi liker det ikke.

Skrevet

Du veit det, at en gang i tiden var det faktisk ikke normalt at jenter gikk i bukser heller?

En gutt i kjole skader ingen, som noen så riktig påpekte. Innsnevra tankesett, derimot, skader faktisk veldig mange.

Skrevet

Så enkelt er det i "min" verden, Endelig - og det synes jeg er deilig. :-)

Skrevet

Godt poeng Charlie24. Du fikk ikke velge selv.

Det blir litt som at en gutt skulle tvinges til å gå med kjole. (Uten sammenligning forøvrig) Men her handlet det vel om at gutten selv valgte det. Og kunne valgt det bort igjen dagen etter hvis han ikke følte det komfortabelt.

Forferdelig trist å høre om opplevelsene dine i oppveksten. Synes det er ille at barn skal få ødelagt barndommen sin slik.

Skrevet

Hvem bestemmer at det ikke er normalt for en gutt å gå i kjole?

Og hva er poenget med å karneval om man ikke skal få kle seg ut som noe man ikke er til vanlig?

Hvis du lærer gutten din at det er galt for gutter å gå i kjole, til å med på et karneval, lærer du ham også at det er noe galt med dem som velger det. Det er et godt skritt på veien til å oppdra ham til å bli en mobber.

Skrevet

Problemet, sommertroll08 - er at barn på 4 år ikke har peiling på hva slags konsekvenser slike valg kan få for dem selv.

Charlie24 - forferdelig å høre om barndommen din! :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...