Gå til innhold

Dere som sparer masse penger til barna deres..: får håpe de er fornuftige når de blir 18!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For med mindre dere sparer pengene i en konto som står i deres eget navn, så har de full tilgang og FULL bestemmelsesrett over disse pengene den dagen de fyller 18. Og inntil den tid er det faktisk overformynderiet som bestemmer over (og evt forvalter) penger utover en viss sum (husker ikke i farten)

Den dagen barna blir 18, forutsatt at pengene står på konto i deres navn, har de som sagt full bestemmelsesrett over pengene. Da gjenstår det jo å se om de har interesse av å bruke pengene til akkurat det DU har spart dem til (type utdannelse, bolig etc), eller om de føler for å "kaste det ut av vinduet" på fet bil, ferieturer etc.

Tro det eller ei, men det er LANGT ifra alle 18åringer som er så modne at de klarer å tenke fornuftig hvis de plutselig får masse penger mellom henda...!

Sett pengene på konto i EGET navn, så har dere også innsynsrett og bestemmelsesrett over pengene når barnet blir voksent!!!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontoen står i mitt navn. Det blir ca 250.000 (pluss, minus) til hvert av barna den dagen de er 18. Jeg er ikke dum, så de får ikke 250.000 i hånda på 18.års dagen deres. Dette er penger de får av MEG, når det trengs. Bolig, førerkort, utdannelse el.l.

Skrevet

Åh, dette har jeg også tenkt flere ganger og får litt vondt i magen av det, men jeg må nok stole på at barna mine bruker sparepengene på noe fornuftig.

Nå har ikke vi spart de samme svimlende summene som mange DIB/BIM mødre har, vi legger ekstramyntene våre i sønnens (og snart datteren vi får til sommeren) egne sparebøsser og hittill har det blitt såvidt over 3000 kroner på 3 åringens konto. Vil veldig gjerne bestemme at disse skal brukes på en god utdannelse, men vet jo at det eneste vi kan gjøre er å håpe at vi oppdrar ham til å gjøre de rette valgene senere:)

Det eneste som kunne fått meg til å ta disse ut fra hans konto, og frata ham valget, var om han ble narkoman senere. (frykt for at han skulle kjøpe så mye på en gang at han tar livet av seg, ville i så fall heller ha posjonert de ut)

Skrevet

Tusen takk for opplysningene,men det er jeg faktisk klar over.

Overformynderiet kan komme inn i bildet når summen passerer 75000,men da må noen varsle dem.Det er ikke alle banker som følger opp dette.

Og det ligger jo i kortene at det er min jobb å oppdra barna mine slik at de blir fornuftige og ikke brenner disse pengene bort.

Nå kommer det ikke til å dreie seg om flere hundretusen,men kanskje opp mot hundre.

Men man må da og ha tillit til at man gjør en god jobb, og stå til ansvar for den oppdragelsen man har gitt barna og faktisk gi barna pengene.

Man trenger da ikke å dele dem ut cash,man kan feks ta barna med til møte i banken og overtale dem til noe fornuftig der.

Det er ikke i min interesse å ha penger som pressmiddel til mine barn når de er myndige, og disse pengene skal jeg da heller ikke ha bestemmelserett over når barnet er voksent. Det er vel litt i overkant kontrollfreak??

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at du er villig til å gi bort i underkant av kr. 100.000,- til hvert av barna dine uten restriksjoner. En 18-åring er ikke ordentlig voksen og de færreste som blir myndig og får en haug med penger over natten gjør særlig rasjonelle og fremtidsrettede økonomiske valg.

Skrevet

Huff ja, fikk heldigvis beskjed av banken om dette da jeg skulle opprette en sparekonto til datteren min. For det første så får ungene pengene rett i hånda og for det andre så kan de miste retten til støtte fra lånekassa pga formue. Så her er pengene gått plantet i mitt navn. Hun kommer heller aldri til å få en stor sum i hånda uten grunn. Pengene skal brukes til f.eks moped eller andre større ting hun trenger etterhvert.

Skrevet

Vet dere hva, jeg fikk tilgang til kontoen mamma og pappa hadde sparet i den dagen jeg fylte 18. De pengene ble brukt på reparasjon av bilen til typen min, masse klær, 2mnds husleie, og resten "forsvant". Nå ønsker jeg at jeg ikke hadde fått tilgang til den, da hadde jeg kanskje hatt lappen - og bil! Og ikke minst, jeg hadde hatt "råd" til å fullføre skolen. (jeg sluttet fordi det var mer lukrativt og jobbe enn og gå skole og bare kunne ta et par etm.vakter og helgejobbing.)

Jeg sparer til sønnen min på en konto i mitt navn.

Skrevet

Tenkte å oprette en BSU konto når de blir gamle nok til det jeg. Og føre pengene over på den. Den er jo litt mer "sperret" enn en vanlig konto.

Skrevet

DET er en glimrende spareplan for barna. Man sparer opptil kr. 150.000,- i sitt eget navn, og setter årlig inn kr. 20.000,- på barnets BSU konto fra det året de fyller 18. På den måten får de kr. 4.000,- i skattelette i mange år, pluss en solid sum i egenkapital den dagen de skal ut på boligmarkedet.

Skrevet

Har dere virkelig ikke mer tillit til den oppdragelse og lærdom dere gir barna deres? Annet enn at de vil sløse alt bort?

I så fall så lærer de av det og.

Det er uansett barna sine penger siden vi sparer til dem.Hva de velger å bruke de til er opp til dem, men man kan jo prøve å påvirke dem.

Om vi foreldre senere vil hjelpe barna med en bsu,så kommer disse pengene i tilegg.

Jeg er enig i at BSU er en kjempeordning, og håper den fortsatt er der når mine barn blir gamle nok til å opprette en slik konto.

Og overformynderiet kommer ikke og tar pengene, man kan bare ikke sløse bort barnas penger. Det er jo bra, ettersom man i andre tråder har sett at foreldre bruker opp barnas sparepenger uten å blunke.

For min del er jo uansett ikke dette mine penger lenger, og på det viset er de borte. Om barna blir fornuftige eller ufornuftige endrer ikke på det.

Derfor legger jeg ikke restriksjoner eller krever bestemmelserett over disse pengene.

For det er jo faktisk "bare" penger.Hverken mer eller mindre.

anonym 22:11

Skrevet

Det færreste kanskje, ja. Jeg satt som 18-åring med hus og ny bil. Ikke kom å si at alle 18-åringer gjør dårlige valg iht. penger.

Skrevet

BSU konto fra attenårsdagen er ingen god idee. Det er begrenset hvor mye man har lov til å spare på den måten og man får da skattefradraget på et tidspunkt da de fleste ikke har særlig lønn og heller ikke skatt. Det blir drefor penger rett ut av vinduet.

Penger på BSU konto kan også føre til dårligere mulighet for å få stipender til utdanning. Det er dumt. Derfor er det bedre å spare pengene i foreldrenes navn.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg sparer til barnet mitt i mitt navn. Jeg sparer 300 kroner i måneden, og alle pengegaver går inn på den kontoen. Han har en sparebøsse-konto også, og den står i hans navn. Kontoen som jeg disponerer, kan han ikke ta av som han selv ønsker, de pengene skal gå til sertifikat, bolig etc. Sparebøssekontoen kan han bruke som han selv vil når han blir 18, men jeg kommer nok til å ta meg en prat om hva som er fornuftig (eks bil), hvis han ender opp med en anselig sum :-)

Skrevet

BSU har ingen innvirkning på stipend.

Skrevet

Har konto til barna som jeg disponerer.

De får den ikke før de skal skal kjøre opp tenkte jeg.Sparer 1000 kr året.Ca.

Skrevet

Har planer om å sette over pengene på min egen konto,om noen år. Merket med barnas navn.

Skrevet

Det handler ikke om tillit til barnet mitt. Jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe. Jeg kan bli ufør og få bruk for hver eneste krone som er oppspart, og da er det ikke lurt å ha noe av pengene sperret i barnas navn. Barnet mitt kan bli narkoman for alt jeg vet, og da vil jeg synes at det er surt hvis kr. 100.000,- svis opp på dop. Jeg vil heller se fremtiden an, og gi beløp som er behovsprøvd ut fra hvordan tingene faktisk kommer til å utvikle seg.

Jeg fikk tilgang til en del penger da jeg ble 18 år, og aldri har jeg brukt opp penger så raskt, hverken før eller etter. Det var easy come, easy go. Og la meg legge til, jeg er ultra fornuftig økonomisk den dag i dag, vi sparer ca. 25% av den utbetalte inntekten vår.

Skrevet

Fullt klar over det. Det er derfor mesteparten spares i vårt navn. Men jeg håper jo at vi får fornuftige attenåringer da :)

Skrevet

Derfor sparer vi i eget navn, ikke i Trollets. Jeg tenker egentlig ikke på pengene som "hans", mens som delen av vår sparing som er øremerket hans fremtid.

Ang. overformynderiet, de "tar" ikke fra deg pengene, men studier viser at de sjeldent forvalter de på en god måte. I noen tilfelle setter de sparingen på konti der avgiftene er like høye som renten. Dette er i mange tilfeller folkevalgte/kommunale ansatte, ikke profesjonelle forvaltere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...