Gå til innhold

når begynne med smake brødskive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

snuppa nærmer seg 7 mnd, hun vil gjerne smake, men jeg tør ikke..

når har dere begynt å gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte da han var en uke unna 7 mnd dagen. Gikk finfint :-) Han hadde da smakt på kokte grønnsaker i biter, så han var vant til å tygge. Mange gir en tørr skalk som første for det er også godt hvis gummene klør :-o

Skrevet

Her begynte vi med brødskiver ved 6 mnd, men da hadde sjarmtrollet spist fast føde siden 4 mnd.

Har ikke vært noe problem med brødbiter her i det hele tatt. Bare pass på at bitene ikke er for små, for når de ikke har helt kontroll på tunga så forsvinner de små bitene fort ned i halsen før de har fått mykt de opp. Større biter er litt mer å jobbe med, men de kan jo ikke være for store heller selvfølgelig. Du må bare prøve deg fram.

Ofte så setter det seg fast oppe i gommen, så du bør kjenne etter om det klumper seg der oppe, og pille det løst med fingeren.

Skrevet

Jenta vår er 7 1/2 mnd. Prøvde for noen uker siden, men hun bare brakk seg. Prøvde igjen i går og da gikk det fint, så nå blir det brødskive til frokost heretter :)

Skrevet

Vi begynte når hun var rundt 7mnd. Prøvde først med leverpostei på, men det virket som det festa veldig i gommen, så det funka bedre med bare smør til hun ble vant til å spise brød. Det tok ikke så mange dagene før hun fikk dreisen på det og da gikk det greit med pålegg. :)

Skrevet

Her fikk snuppa noen små biter rett før hun ble 6 mnd. Med små biter, mener jeg ørsmå smuler, 4-5 fra en skive. Sikkert ikke mer en en halv lillefingernegl tilsammen. Hun har også fått tilsvarende mengde av ting som boller, kjeks, vafler osv, og også slike ørsmå biter av agurk, paprika, løk, drue osv, osv. Har lest at fra 4-8 mnd er den tiden babyen bør smake så mye som overhode mulig. Ikke få i mengder, men smake bitte litt på så mange ulike smaker som en kan få i dem, da har de som regel et mye mer åpent sinn for all type mat når de blir eldre. Dette er forsket på, og kommet ut svært positivt. Brødmat kan man gi fra 6 mnds alder, så det er i hvertfall trygt nå. Bare pass på at brødet er noen dager gammelt slik at de ikke klumper seg i munnen hennes. Min er litt over 6 mnd nå, og tenkte å begynne med et lite brødmåltid fast nå i uken en gang. Bare noen få biter i starten og så øke på slik at vi er oppe i ca 1/2 skive når hun er 7 mnd.

Skrevet

Lillebror har fått brødskive i to uker nå. Han er 7,5mnd. I starten var det bare en smak - noen smuler, så noen ørsmå biter og nå er vi oppe i en hel brødskive uten skalkene.

Litt smør på smulene, så går det rett ned. Det er ikke farlig å forsøke. Liker hun det ikke kan du jo bare vente litt til..:o)

Skrevet

Vi begynte ved 6 mnd alder. Dyppet brødbitene i litt mme først, så ble det lettere å tygge. Så når hun ble vant med det begynte jeg med pålegg på. Nå spiser hun som bare det, elsker brødskive! Er snart 8 mnd. Men har ikke erfaring med at ferskt brød klumper seg i munnen..gir både ferskt og noen dager gammelt :)

Skrevet

supert, da er det vel bare å prøve skjønner jeg ;)

Hun har ikke fått noen tenner enda, så jeg føler hele tiden at hun er så "lita", hehe

I morra blir det brødskive-smaksprøve ;)

Skrevet

Hvordan gikk det med brødskivene? Sjarmtrollet her hadde spist brødskiver i halvannen mnd før det kom noen tenner her (7.5 mnd), men gikk kjempebra likevel ;)

Nå er han snart 10 mnd og har allerede 6 tenner, så her har det kommet mange tenner ganske tett.

Nå de siste dagene har han fått skorpe også, og det går kjempefint. Putter inn selv og smatter i vei ;) Han har heldigvis vett til å ikke stappe munnen full. Tar aldri ny bit før han har svelget den han har. Smart gutt jeg har fått ;)

Skrevet

Min datter er straks ni måneder, og vi har gitt brødskive de siste to ukene, men hun er ikke så fryktelig begeistret enda. Hun har vært litt vanskelig i matveien helt siden vi begynte med fast føde, så tror vi får bare gi det litt tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...