Gå til innhold

Igangsatt styrtfødsel med nr 1, hva med nr 2 ved vanlig fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg ble igangsatt før termin med nr 1 pga alvorlig bekkenløsning. Fødselen tok under 2 timer, der 1 av timene var med full åpning og pressrier. Så til spørsmålet mitt..

Hva skjer nå med neste fødsel? Kan jeg risikere en ny styrtfødsel denne gangen selv om jeg ikke blir satt i gang?

Noen som har peiling?

Vi har 1 time til nærmeste sykehus..så blir jo litt stresset..

Fortsetter under...

Hei

Opplevde det samme som deg, bare at det tok to timer sist. Ble da satt i gang pga høyt blodtrykk.

Kan desverre ikke svare av erfaring enda, men en jordmor jeg snakket med om dette mente at det var godt mulig at jeg overreagerte på induksjonen sist. Ble satt i gang med gele.

Det er hvertfall ikke sikkert neste fødsel går like fort hvis den får komme i gang av seg selv, heldigvis:)

Lykke til.

Kom gjerne tilbake og fortell hvordan det gikk hvis du føder i løpet av ca 30 dager:)

Lurer veldig på dette jeg og.

Jeg kjenner en som hadde en rask igangsatt nr1 og som hadde et mer normalt fødselsforløp når hun ikke ble igangsatt med nr 2.

Det er noen som reagerer på igangsettelse med slik som du å får en styrtfødsel

Takk for svar!

Jeg har ikke termin før i mai så der kan jeg forhåpentligvis ikke hjelpe deg anonym ;)

Jeg ble forøvrig satt i gang med modningstab. Jeg har snakket litt med jordmora jeg går til og hun mente at jeg kunne risikere styrtfødsel denne gangen også selv om jeg ikke blir satt i gang. Jeg hadde ikke tenkt tanken engang før hun nevnte det.. Godt å få noe å tenke på.. :0)

Men det er ikke sikkert jeg får gå til det starter av seg selv denne gangen heller.. og da er det vel stor sjangs for en ny styrtfødsel? Kan vel nesten regne med det?

Håper på flere erfaringer ;)

Min erfaring med igangsatte fødsler, var at jeg NESTEN ble igangsatt en gang for lenge siden. Da jeg hørte av andre på Barselavd. hvordan de hadde opplevd igangsatt fødsel, var jeg veldig glad for at jeg ikke var blitt igangsatt.

Det har vært store forbedringer i hvordan fødsler blir igangsatt, siden dengang. Men fortsatt gir igangsetting en viss økt risiko for styrtfødsel. Dette gjenspeiles i følgende artikler:

Fra Dagens Medisin, en artikkel som viser at de fleste er fornøyde med deres igangsatte fødsler - men ikke alle. (8% kunne aldri tenke seg induksjon om igjen.) -

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/04/10/igangsetter-fdsel-en-uke-e/index.xml

Og fra Tidsskrift for Jordmødre:

http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2008/Overtidig-svangerskap/Induksjon-fra-dag-11-som-fast-praksis

Her står det, om dagens igansetting metoder:

– Dagens medikamenter som brukes ved induksjon, er langt bedre enn for bare noen år siden, med mulighet for individualisert behandling. Mange opplever det som en belastning å gå over tiden, og så godt som alle takker ja til induksjon.

Som sagt, jeg har ingen erfaring med styrtfødsel selv. Håper det jeg skriver her, likevel er litt relevant. Mulighet til å snakke med personalet om dine bekymringer og mulige tiltak på forhånd?

Takker for svaret ditt xyzaa :) Det var absolutt relevant.

Legen min har nå sendt henvisning til sykehuset jeg skal føde på for å diskutere fødsel og mulighetene mine. Kan bli spennende å høre hva de tror og mener..

Jeg er egentlig veldig fornøyd med forrige fødsel, har absolutt ingen dårlig erfaring, selv om jeg nå ser at det er ting som kunne blitt gjort annerledes ;) Men det er det vel alltid. Får prøve å endre på det denne gangen :)

Men jeg må si jeg er spent! Aner ikke hva jeg kan forvente! Liker å forholde meg til statistikker å slikt men det er det vel lite av på området :-D

Skulle ønske jeg ikke hadde så lang reise til sykehuset, hadde vært mye roligere hadde vi bodd 10 min borte :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...