Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Pleier å få utbetalt 9000kr, men sist fikk jeg 5500??? Er 3500 mindre det! Og det er mye penger for oss!! Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, kan ikke jobbe for det er fare for for tidlig fødsel! Er bare 28 uker.. Noen som vet om dette er lov? Følger ikke helt oppskriften denne arbeidsplassen alltid..
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Men da må du jo ringe sjefen eller eventuelt nav, eller de som betaler ut penger til deg og spørre hvorfor? Når du er sykemeldt, så vet jeg at du ikke får tillegg.
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Kommer an på hvor lenge du har vært sykemeldt? Er du kommet over arbeidsgiverperioden er det NAV som tar over utbetalingene. Arb.giver perioden er på 16 dager.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Ja shit, tillegg... Jobber kveld og mye av lønna er jo tillegg... Æsj, har ikke råd til å være sykemeldt jeg da! :S HI
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Faste tillegg får man vel? Det gjorde jeg, men fikk ikke uttelling for det jeg hadde gått ekstra. Fikk grunnlønna mi, med de faste tilleggene mine..
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Jeg har aldri fått noen tillegg når jeg har vært syk. . Men kan jo alltids hende man får det
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 3 uker i morgen. Men er det ikke det samme beløpet fra arb. giver som man får fra nav?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Jo det er det, men tenkte det kunne ha med å gjøre at siden nå arbeidsgiver perioden din er over, så skal du ha fra dag 16 utbetalt fra NAV, og da får du de pengene du savner litt seinere i mnd. Se på nav.no sine sider og se på utbetalingsdatoer for sykepenger:)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #10 Skrevet 14. februar 2010 Man skal ikke tape penger på å være sykemeldt. Dine faste tillegg har du krav på å få utbetalt. Også tillegg som f.eks. helligdagstillegg får du betalt for. Jeg kan også tenke meg at det er sånn som en annen skriver her, at arb.giver perioden har gått ut, så du får pengene utbetalt fra nav. SÅ lenge ikke arbeidsgiveren din forskutterer lønna da, for da har det skjedd en feil. Nav har sine utbetalinger i slutten av hver måned.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 Du vet vel om utbetalingen på 5500 er fra arbeidsgiver eller nav? Kan jo hende resten kommer i slutten a februar. Ellers skal du ha gjennomsnittet av de siste måneders inntekt i sykepenger hvis du ikke har fast inntekt (har du det, får du følgelig det samme som alltid).
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #12 Skrevet 14. februar 2010 Ta kontakt med nav, vis de siste tre-fire lønnslippene dine også får du sykepenger som et gjennomsnitt av hva du pleier tjene. Det er ikke noe hokuspokus, du skal ikke tape på å være syk så du får også de faste tilleggene. Om du har 50% stilling og jobber ekstra hver måned så du i praksis pleier jobbe 80% får du det også. Det er bare å gå til nav med en liten bunke lønnslipper som bevis på hva du pleier jobbe.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 Trodde dette var kontraktstyrt jeg? Jeg hadde en 60% stilling i butikk, men jobba 100%, ble sykmeldt og fikk da penger for 60% stillingen fordi det var det som sto i kontrakten min.. Leverte ikke lønnsslippene for mndene før jeg ble sykmeldt da. Kanskje jeg hadde fått utbetalt mer om jeg hadde gjort det?! Ikke HI
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #14 Skrevet 14. februar 2010 du har ikke krav på tilleggene nei! leit men sant.. du har kun krav på dine faste vakter... så for de som har deltidsstilling så kan dette utgjøre mye ja. men mange arbeidsgivere er "snille" når de sender inn papirene til nav, og oppgir snittet ditt... men når det gjelder permisjonspengene så skal det gjelde snittet av de siste tre månedene...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Arbeidsgiver skal betale de første 16 dagene. Dette vil du få på vanlig lønningsdag. Etter dette er det arbeidsgiver som bestemmer om de fortsetter å betale sykepenger og få dette refundert fra NAV eller om de overlater utbetaligen til NAV. Hvis NAV overtar betaler de alltid ut etterskuddsvis. Sjekk derfor hvilken periode dette er betaling for. Du får heller ingenting fra NAV før du har levert sykmelding for den aktuelle perioden og skjema for opplysning om lønn ol fra arbeidsgiver. I tillegg tror jeg du må ha signert egenerklæring på sykmeldingen. Sjekk derfor om dette er i orden om du ikke har fått det du mener du skulle ha.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #16 Skrevet 14. februar 2010 Det du sier der 20:33 er helt feil! Man trenger ikke ha en kontrakt på 100% stilling for å jobbe det. Jeg er selv butikksjef og har sett eksempler på dette flere ganger. Har f.eks ansatte som har kontrakt på 40% stilling men som alltid jobber ekstra ved sykdom o.l så de i praksis jobber mer enn kontrakten tilsier. Siden det er nav som betaler ut lønn etter arbeidsgiverperioden hos oss har jeg oppfordret mine ansatte til å gå dit (til nav) med lønnslippene som bevis på hva de faktisk jobber og da har de alltid fått et gjennomsnitt inkludert kveldstillegg osv.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #17 Skrevet 14. februar 2010 I arbeidsgiverperioden får du betalt for de vakene som er satt opp eller det du har kontrakt på. Når NAV tar over har du krav på at de regner et gjennomsnitt, men da må du levere lønnsopplysningssjema og ansynligvis lønnsslipper for minst tre mnd. Sykepenger beregnes på samme måte som foreldrepenger ved fødsel.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #18 Skrevet 14. februar 2010 Hvis økonomien avgjør om du orker å jobbe eller ikke, så jobb da!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #19 Skrevet 14. februar 2010 som nevnt ove rher forskutterer arbeidsgiver de første 16 dagene (men de kan søke om å få dem tilbakebetalt fra nav), så da får du jo for 16 dager fra arbeidsgiver først, om arbeidsgiver ikke forskutterer utover arbeidsgiverperioden. Og utbetalinger fra Nav etter de 16 dagene fikk jeg i hytt og pine, litt nå og da, fullstendig uoversiktelig. men jeg fikk ihvertfall alt jeg skulle ha. Tipper pengene dine dukke ropp når du minst venter det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå