LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 14. februar 2010 #26 Skrevet 14. februar 2010 jeg flyttet da jeg var 16 fordi jeg var gravid. flyttet inn med barnefar, og jeg fikk en babykjole av mamma hehe... det ble en jente! jeg visste ikke det var vanlig å få noe når man flytter hjemmefra??? jeg flyttet ikke så langt da, 2 km vekk fra mammaen min og pappaen min ca 5 km vekke.... jeg fikk barnetrygden og bidrag fra pappa hver mnd til jeg ble 18. det var 2500,- men fordi dette var mine penger, og ikke fordi de skulle hjelpe med noe :) min samboer (barnefar) jobber i nordsjøen og har greit betalt så vi klarer oss fint
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #27 Skrevet 14. februar 2010 Jeg kjøpte meg mye til hus/leilighet mens jeg bodde gratis hjemme, så hadde det meste jeg trengte før jeg flytta ut. Jeg flytta rett hjemmefra og til det som nå er mannen min, så jeg flytta ut med en åpen invitasjon til å flytte hjem igjen hvis jeg trengte det Vi var studenter begge to og hadde ikke mye å leve av, så vi lærte oss å leve økonomisk fornuftig noe vi har nytt godt av nå som vi begge er i jobb. Jeg vet hvordan det er å ikke kunne unne seg noe annet enn det mest nødvendige, og vi setter pris på litt luksus nå som vi har muligheten selv om vi ikke tar av nå heller. Foreldrene mine har aldri hatt god råd, men når barna flytta ut fikk de naturlig nok bedre råd og det var godt å se at de kunne bruke litt penger på seg selv, noe de aldri har kunnet siden de fikk barn tidlig. Foreldra mine hjelpte meg med en tannlegeregning mens jeg var student og mamma tok meg med på klesshopping en gang, satte stor pris på det. Nå som foreldra mine har bedre råd hender det at vi får penger til å ut å spise osv, de vet at vi har råd til dette selv, men tror vi får penger til sånne ting fordi de synes vi skal unne oss litt luksus i hverdagen og fordi de liker å ha muligheten til å gi oss gaver nå, noe de ikke hadde mens vi bodde hjemme.
karamell mamma Skrevet 14. februar 2010 #28 Skrevet 14. februar 2010 -Fikk overført kr.4000 per måned til min konto i 2 år -Alle møblene til leiligheten -Endel poser mat annenhver uke -Klær -Skolebøker Jeg jobbet også ved siden av og fikk stipend!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #29 Skrevet 14. februar 2010 Mamma betalte litt av det vi trengte av møbler (ca 2000). Men jeg fikk bo gratis i sokkelleiligheten deres i nesten 2 år etter at jeg flytta tilbake til hjemstedet etter studier, for å kunne spare opp litt penger (greide å spare 7000 i måneden i gjennomsnitt), og det teller jo som økonomisk hjelp det også. Broren min bor der nå, men greier ikke spare noe som helst. Jeg vil påstå at han har fått samme hjelpa, i og med at han har muligheten om han gidder. Men de har aldri spart barnetrygden, slik foreldrene til mange venner gjorde. Det var penger som gikk inn i husholdningsbudsjettet, noe jeg finner rimelig, jeg tenker vi også bruker barnetrygd til løpende utgifter når barnet kommer, kanskje setter på feriekonto. Jeg er for å spare, men som unge i etableringsfasen mener jeg vi må prioritere løpende utgifter og nedbetaling av lån. Før ungene er voksne har vi sansynligvis såpass romslig økonomi at vi kan hjelpe underveis, eller slik mine foreldre gjorde, la dem bo hjemme en periode før de etablerer seg. Slik kan de spare opp egne penger. Ellers er voksne barn voskne, og i stand til å forsørge seg selv hvis foreldrene ikke har økonomi til det. Mange har prøvd det, og det går utmerket.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #30 Skrevet 15. februar 2010 Jeg fikk heller ingenting, men sparer ikke til barna for det. Synes unge har veldig godt av å få komme ut og faktisk stå på egne ben heller enn å ha puter under armene til de er både 30 og mer... Så her i huset oppdrar vi barna til å greie seg selv heller enn å gi dem en feit sparekonto til de skal flytte ut.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #31 Skrevet 15. februar 2010 Jeg var 17 og skulle gå på vgs. Lånte noe bestikk og tallerkener, kasseroller o.l. til jeg fikk kjøpt mitt eget. Mine foreldre bidro ikke økonomisk. Levde på 35 000 pr år. 2. året fikk jeg deltidsjobb.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #32 Skrevet 15. februar 2010 Fikk litt kjøkkenutstyr. Fikk ikke penger, men har alltid visst at de stiller opp for meg økonomisk om det skulle bli krise, og det ligger det mye trygghet i. Hendte vel forresten jeg fikk et lite bidrag i ekstra trange studenttider, men det er det. Synes ikke det er et must å gi barna sine en fet startkapital når de flytter hjemmefra. Er ikke så sikker på om det bare fører positive ting med seg.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #33 Skrevet 15. februar 2010 Ja, jeg fikk en tusenlapp til å handle inn litt ting til hybelen min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå