Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er i Porsgrunn og skal til med andre fryseforsøk.

Har et negativt ferskr, og et negativt frys.

Har begge gangene, og skal denne tredje gangen gå på Progynova og Crinone..., er liksom ikke snakk om noe annet..,

Men hører en del snakk om prednisolon.., hva er dette og hvorfor brukes dette?

Er det noen som vet om Porsgrunnere kan få dette om det kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141436276-hva-og-hvorfor-prednisolon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prednisolon kan bli gitt ved mistanke om overaktivt immunforsvar. Jeg fikk det pga 4 aborter og ved det ene velykkete svangerskapet hadde jeg svangerskapsforgiftning, som er også imunforsvaret som angriper morkaken.

Kan bli gitt ved flere negative ivf forsøk, hvor egget ikke vil feste seg til tross for at det er av bra kvalitet.

Hei.

Jeg har negative fersk og et frys bak meg. Skal forhåpentligvis i gang nå i uke 10/11 med to egg jeg har på frys (om de to eggene på frys overlever opptiningen vel og merke..)

Hører til i Porsgrunn og tenkte å høre med de om akkurat dette. Så bistår gjerne med tilbakemelding når jeg har vært der neste gang.

Vurderer å ta siste forsøket privat om de ikke er interessert i å se på utvidet medisinering og mer personlig tilrettelegging der, har fått kjempe bra egg og bra befruktning/deling som har vært perfekt hver gang, men ingenting fester seg.

Bakgrunnen for at jeg kommer til å ta det opp er at jeg i HVER medisinfri måned mellom forsøkene blir litt små syk (forkjølet, vondt i halsen etc) noe jeg syntes er veeeeeeldig rart. Trodde først det bare var tilfeldighet, men etter det har skjedd 3 ganger så ser jeg nå et mønster.

Er i utg.pkt en super frisk person som er vant til å være frisk utenom en forkjølelse toppen pr år, så dette syntes jeg er rart.

Har tatt opp litt ulike små spørsmål tidligere der, men føler man fort blir avfeid.

Men denne gangen skal jeg ikke gi meg:=)

• 3 uker senere...

Hei To snart tre!

Jeg lurer også på dette. Hører jo også til i Porsgrunn. Supert om du sier ifra hvilken beskjed du fikk:) Har også hatt to fersk og ett frys. Men er igang med ferskt nå, regner med uttak uke 12. Fikk faktisk beskjed om at jeg skulle gå på Albyl-E denne gangen. Hadde tenkt å spørre om dette, da akupunktøren jeg går til anbefalte dette, men de sa det faktisk før jeg rakk å spørre. Men kunne tenke meg å prøve Prednisolon også. Vi har også fått beskjed om at eggene er bra. Problemet her er mannens svømmere... så da bør det jo være mulig for et egg å feste seg???!!! Men ingenting hittil.. Man vil jo gjerne prøve alt en kan:)

Annonse

Jeg har fått Prednisolon (kortison, for å dempe immunforsvaret) pga tre aborter sent i første trimester. Jeg vet også at det noen steder brukes som ekstra medisinering når man har hatt mange forsøk uten at egget har festet seg selv om at så fint ut (som også gjelder i mitt tilfelle, uten at det ble foreslått kortisonbehandling for det).

De offentlige klinikkene forholder seg i stor grad til standardmedisinering, dessverre. Jeg tok dette også opp før mitt siste forsøk ved Ullevål og ble mer eller mindre avfeid ("er ikke nødvendig, alt ser jo så fint ut for deg, du er jo sånt et godt kasus, du har respondert godt på medisinene" etc - men jeg ble jo for f... ikke gravid!).

Det hører med til historien at da jeg ved privatklinikk fikk andre medisiner ble jeg gravid på 2 av 3 forsøk. Det kan være tilfeldigheter. Eller ikke...

denne gangen fikk jeg også prednisolon og Albyl E ettervtilsammen 6 mislykkede forsøk. Har hele tiden hatt perfekte egg jeg også. Og det er mannens svømmere det er noe galt med...ikke meg....så sjansene for å bli gravid igjen er jo tilstede. Har liksom litt trua på at det funker, men har også veldig trua på progestan som tilskudd istedet for crinone jeg da.. har hatt 5 negative med crinone , med progestan har jeg vært gravid 2 av 3 ganger, så litt høyere odds for meg. Denne gangen ruger jeg på 2 perfekte egg, bruker progestan, prednisolon og albyl e så får vi se hva som skjer.....

Jeg har jo "bare" 2 negative forsøk bak med, men begge gangene var eggene av utmerket kvalitet. Men ikke tegn til festing.

Føler meg kanskje litt sytete og klagete og jeg skal mase om medisinforandring.

Men vil prøve Prednisolon og Progestan.., kanskje drøye det denne omg, for så å ta det det opp med eventuelle fjerde forsøk... !?

Takk for tilbakemeldinger alle sammen:) Jeg skal i allefall nevne det for de, og presse litt på dersom jeg øyner noen mulighet. Jeg har brukt Crinone ved mine 3 forsøk, så får vi se om de er villige til at jeg kan bruke Progestan i stedet. Oxo hørt at noen reagerer bedre på dette. Masse masse lykke til Mazza, krysser fingrene for positiv test i nærmeste fremtid:) Det gjelder selvfølgelig alle dere andre oxo!!!

Annonse

Er det slik at hvis en går på allergimedisiner så det kan det ha litt samme effekt som prednisolon? Det demper jo også et aktivt immunforsvar. Jeg tar en tablett og nesespray hver dag. Dette er milde preparat, ikke reseptbelagt.

Hva er forskjellen på crinone og cylogest?

Jeg har fått DepoMedrol i sprøyteform hver 4. uke istedet for prednisolon tabletter ved dette forsøket/denne graviditeten. Den sitter i kroppen ca 4 uker og er kortison på samme måte som prednisolon. Jeg bruker vanligvis også allergitabletter (Cetirizin) nesespray (Nasacort) og astmamedisin (Symbicort) daglig. Alt mitt er reseptbelagt, men klarert for bruk under graviditet. Men - merker at DepoMedrol gjør formen mye bedre så jeg slipper så mye av de andre medisinene, har bare tatt 2 cetirizin etter ikm. Har aldri vært så langt i en graviditet før, er 8+0 idag, tidligere har det endt med 3sa og 1 ma i uke 5-7 så håper kortisonen er med på å gjøre susen....

Brukte kun Crinone ved forrige forsøk, denne gangen har jeg brukt kun Cyclogest til nylig, nå bruker jeg en kombinasjon av begge. Cyclogest er mye sterkere enn Crinone og avgir 400mg progesteron mens Crinone avgir 90 mg. De første 3 ukene etter påvist graviditet brukte jeg 3 Cyclogest daglig. (Fra innsett hadde jeg hcg-støtte iform av små innsprøytninger med pregnyl). Har deretter trappet ned til 2 daglig, og nå bruker jeg 1 crinone om morgenen og 1 cyclogest for natten. Det merkes at Cyclogest er sterkere, slimhinnene blir såre og det svir litt...derfor jeg har "trappet ned" dosen i samarbeid med legen. Skal gå på dette til uke 12-14 pga alle abortene. Bruker også Klexane blodfortynnende sprøyter, akupunktur og noe homeopatisk medisin....

Jaja, hva bruker vi vel ikke - jeg tar imot alt jeg får :)

Lykke til alle sammen :)

prednisolon er jo et betennelsesdempende medikament egentlig til bruk ved blant autoimmune sykdommer som crohns og ulcerøs colitt. jeg sto på store doser prednisolon da crohns sykdommen min var værst og det var betennelse på endel av tynn/tykktarmen. Derfor syntes jeg det var litt rart at denne medisinen også blir brukt ved ivf forsøk pga det er et kortisonpreparat. Men, det høres jo fornuftig ut ved et overaktivt immunforsvar, og for å unngå at immunforsvaret angriper eks egg, morkake med mer..... Jeg tar imurel som er en imundempende medisin pga et overaktivt imunforsvar som egentlig har forårsaket denne crohnsykdommen.

Hva skal til for å få cyogest istedet for crinone, kan en bare forlange det? Jeg tar også citerizin og nasacort spray, håper det virker positivt. Skal i gang med andre forsøk på privat klinikk, akkurat samme medisinering som forrige gang. Ser fra andre innlegg at en bør være aktiv og ikke slå seg til ro med alle svar, så jeg har bestemt meg for å stille mange spørsmål når vi skal til klinikken neste gang =)

Lykke til damer!

Hvis du har en historikk med mange ufrivillige aborter ville jeg jaffal presset på for å få Cyclogest. Det er egentlig ikke på legemiddellistene i Norge, men du får et eget skjema/gul resept fra spesialist så får du det ut ved enkelte større apotek likevel. Og ja - jeg tror det er viktig som du sier - ikke slå seg til ro med alle svar, men spørre og grave og sette seg inn i ting selv.... Stå på og aldri gi deg - dette er jo det viktigste i livet vårt akkurat nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...