Gå til innhold

Er det noen her som har en herli bolle oppskrift? Har lyst til og bake, skal ikke være liten og fast men stor og luftig.. Eller fastelavensbolle.. Takk :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du har den røde pakken med gjær til søt hvetebakst, så står det en fin oppskrift der. Jeg brukte den i går, og det ble veldig gode boller! Pass på at bollene står lunt når de skal heve, mine stod litt for kaldt, men det tok seg opp da jeg satte de på vedovnen de siste 10 min. :)

Har ikke den.. Jeg har mel, vanlig gjær, osv.. trenger bare oppskrift... Har prøvd 3 forskjellige, ble mislykket.. hard og liten.. selv om jeg hevet de riktig måte..

Ellers, er det noen som har en annen oppskrift jeg og sønnen min skal bake nå snart? :) Enkelt og raskt..

Fordelen med disse er at de bakes ut med en gang for så å heve. Veldig greit når man baker med barn! Slipper å vente på hevinga etter at deigen er satt :)

150 g smør

150 g sukker

2,5 dl melk

2,5 dl vann

75 g gjær

ca 1 kg hvetemel

Evt kardemomme

Jeg pleier i tillegg å slenge oppi 1 eller 2 egg.

Stekes på 225 grader i ca 8 min

De er kjempegode og har aldri mislyktes med de.

Annonse

Har du melis da? Er ikke sukker i oppskrifta fra detsoteliv.no ..... Og det blir mange boller, så du kan sikkert halvere den hvis du ikke har nok!

Har melis ja.. Skal ikke halvere den. Skal lage masse så kunne jeg legge de i frysen også da :)

Hvor mye melis skal jeg ta når jeg ikke bruker sukker?..

teit spm kanskje ;)

Her er oppskrifta fra det søte liv (detsoteliv.no)

1 liter melk

300 gram smør

250 gram melis

100 gram gjær

1,5 kg hvetemel

0,5 ts kardemomme (kan sløyfes)

Kok opp melk, smør og melis og avkjøl til det blir 37 grader.

Bland det tørre og mix alt sammen til deigen er smidig.

Trill ut bollene med en gang og legg på bakepapirkledde stekeplater. Hev de så i ca 1 time.

Stekes midt i ovnen på 250 grader i 7-10 minutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...