Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Jeg har nå en liten gutt på 4 dager. Med storebroren var det mye styr med ammingen, så han fikk både pupp og mme fra starten av, mindre og mindre amming og etter få mnd kun mme. Håper å få det til bedre med andremann, men sliter med å komme meg dit. Han var nesten 5 kg da han ble født og trengte derfor litt mme på sykehuset. Jeg har nå prøvd å ammet både 15min på 1 i gangen og 15min på begge 2, litt mme når han ikke roer seg osv osv, men vet ikke hvilket system jeg skal ha for å få det til å gå uten mye stress osv.. Sånn som nå sover han plutselig så tungt og lenge etter at jeg måtte gi han mme da han ikke roet seg etter forrige amming og jeg har skikkelig melkespreng på begge puppene selv om jeg kun ga av den ene da det bare var 1 time siden jeg hadde ammet fra forrige.. Skal jeg da få han til å suge fra begge, hvor lenge på hver? Hva om han tar bare halve av den siste? Og hvordan merker jeg om han er sulten eller bare har sugebehov?? Ble litt langt dette..
ROFL Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Det høres ut som om du har nok melk, så legg bort erstatningen, ellers kommer babyen til å suge for lite, og du mister gradvis melka. La babyen suge et bryst tomt, og tilby så det andre. Neste gang tilbyr gir du fra den puppen han spiste fra sist (om han spiste fra begge). Det er helt normalt å ha en del spreng nå i begynnelsen, til melkemengden har stabilisert seg til det babyen faktisk spiser. Når utdrivingsrefleksen starter blir begge brystene mine harde mens de jobber, det kan jo være det du kjenner. Om babyen ikke roer seg etter amming, kan det være luft som er problemet, det er det ofte her i hvertfall. Håper at dette var til litt hjelp. Ellers finner du mange tips på www.ammehjelpen.no
Nory Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Enig med "mor til to troll"; legg bort erstatningen. Alle mine venninner som har begynt med erstatning har sakte men sikkert mistet mye av melken. Til tross for at de har hatt mer melk enn meg til å begynne med, er jeg nå den eneste som fullammer, og jeg har aldri gitt erstatning. Om han er litt utålmodig når du skal legge han til, kan det være en god ide å håndmelke litt i et beger som du gir han før du begynner å amme. Da roer han seg litt, han får lettere tak og kommer melken fortere når han begynner å suge. Han er bare 5 dager gammel...det er fremdeles tidlig. Jeg syntes ikke ting begynte å stabilisere seg før det hadde gått flere uker Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Takk for svar. Nå har jeg fullammet i et døgn og tror dette skal gå bra Må bare lære meg hvilken pupp og om når jeg skal gå over til den andre og når han bare bruker puppen som sutt..
lille sprelle Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Det tar tid før det stabiliserer seg. Hadde lagt bort mme og gitt bare bryst. Et alternativ er jo selvsagt å gi en flaske hver kveld f.eks. slik at han fortsetter å ville ha flaske (bruk treg smokk). Du kan jo pumpe etter morgenammingen og gi ham om kvelden, eller velge å bruke mme.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Hei! Om han er mett etter 15 min er det helt greit å amme så kort selv om han er liten. Men min erfaring med to unger et at de bruker veldig lang tid på å spise de første ukene. Gutten min som nå er 2 mnd brukte ikke så lang tid å spise på de første dagene, men så begynte hver amming å ta 1-2 timer inkludert bleieskifting. Sånn holdt han på i flere uker før han nå bruker 15-30 min på å spise. Kanskje du skal la han spise litt lenger slik at du er sikker på at han er mett? Jeg lot han spise på det ene brystet til han lukket munnen og ikke ville ha mer. Så skifter jeg til neste bryst hvor han igjen spiser til han lukker munnen og ikke vil ha mer. Sånn er nesten hver ammestund hos oss. Noen ganger er han urolig med økedager og da avslutter jeg ammingen når han er mye av og på og sliter i brystet. I begynnelsen var jeg redd for at jeg ikke hadde nok melk og ga han litt MME ved siste ammeøkt før vi skulle legge oss. Da lot jeg han først spise seg mett/tømme brystene før han fikk tilbud om MME. Dette gjorde jeg i ett par uker, men nå full ammer jeg. Når jeg ga MME roet jeg meg ned om kveldene slik at jeg ikke var stresset for at han fortsatt var sulten. Dette gjorde nok at jeg slappet av mer og fikk overskudd slik at jeg nå ikke stresser med ammingen og er sikker på at jeg har nok melk til å fullamme.
lykkeligmamman Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Som fembarnsmor må jeg si at jeg lar min tre måneder gamle sønn, nr fem, og har latt alle de andre barna styre hvor lenge, hvor ofte og hvor mye- HELE tiden! Da får du fornøyde bryster og fornøyd unge! Stå på! Det krever sin kvinne, men det er verdt det for barnets skyld! Lykke til!
lille sprelle Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Etabler ammingen først Måltid hver 3. time f.eks. (eller hver 4. det må du nesten bestemme ut i fra deg og barnet). Noen barn er ferdig spist av et bryst på 5 min, mens andre bruker 30 min. Greit å legge seg på noe midt i mellom kanskje. På en som er 4 dager, så vil det jo ta litt tid før dere blir kjent, men om du tar det med ro, så går det seg til! Lykke til! (hilsen mor med pre og dysmatur - var ca 1/3 av vekten på ditt barn ved fødsel....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå