Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Vi er blitt så heldig å bli gravid etter mange år. Det er liten sjans for at vi skal klare å få fler barn pga få egg osv. Derfor har jeg et stort dilemma mtp faddere. Hadde vi kunne tått flere barn kunne jeg "spart" noen til neste barn, men det kan vi altså ikke satse på. Derfor er det veldig vanskelig for meg å plukke ut faddere, og hvis jeg kutter så langt ned jeg bare kan, står jeg igjen med åtte faddere. Dette blir mange, men det er rett og slett slik jeg føler at det må bli. Jeg har selv to fadderbarn og tre gudbarn. Jeg kan ikke se noen annen løsning, blir dette for gale? Vi er heller ikke sikker på om det blir dåp eller navnefest ennå, men skal ha faddere uavhengig av hva vi bestemmer oss for å gjøre. Setter pris på å høre deres tanker og meninger rundt dette.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Om barnet skal døpes tror jeg faktisk ikke du kan ha flere en 6.. Vi hadde 6 faddere til vårt barn, mener det sto på hjemmesiden til den norsk kirke at 6 er max..
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Våre barn har 6 faddre hver. Funker fint det! Er dere som bestemmer det:) Bare et spm, hva er forskjell på fadderbarn og gudbarn? Lurt på dette lenge
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Statskirken godtar hjemmedåp og da velger man selv hvor mange faddere barnet skal ha.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Takk for fine svar Ja, vi må bestemme dette selv Gudmor/-far er den som bærer barnet til dåp, de andre er faddere (Slik jeg har forstått det)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Døpte nettopp min jente og da valgte vi 5 faddere, hvorav to av de er gudforeldre. Ble ikke flere pga. at nr. 6 egentlig ikke var gammel nokk. Fikk høre at det var opp til oss, valgte selvfølgelig ikke par(både ham og henne) så da blir det 10 stk når man inviterer de=) I tillegg er man berget unna evnt. brutale seperasjoner osv.
Mom2Two Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Vi har 6 faddere hver til ungene. Skal du døpe i kirken kan du ikke ha flere enn 6. Jeg har aldri hørt om hjemmedåp utover hastedåp ved svært alvorlig sykdom osv., så mulig man kan ha flere da. PS: Det går an å ha et spesielt forhold til barnet uten at man er fadder:-)
♥Nemi♥ Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 Litt utenom tema, men er det bare jeg som har vokst opp med at faddere er gudforeldre? Jeg har 4 gudforeldre. Ser liksom på faddere som noe mer upersonlig enn gudmor/gudfar. Har på strøket er det hvertfall ingen som sier faddere.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 Sier også gudmor. Ser så dumt ut når jeg skriver Fra fadder Kari på gavenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå