Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Jeg holder på å skrive en jobbsøknad, og lurer på hvor lang den skal være. Er redd den blir for lang. Ser ut som om den kan bli to tett skrevne sider. Har utrolig lyst på jobben, og er litt nervøs for å gjøre noe galt. Første gang jeg skriver en søknad på en jobb som ikke på forhånd er tiltenkt meg.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 To tettskrevne er aaaalt for langt og du kan risikere at de faktisk ikke gidder å lese den. En halv til en side er nok. Og så lar du CV`n og attester tale for seg
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Jeg ville si maks en side, kortere hvis du legger ved CV.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Har lest mange søknader, og gode søknader er vanligvis ikke lange. Det er, som andre har nevnt, en fare for at den ikke blir lest. Så kort som mulig er en god regel. Når vi skal "selge" oss inn, kan det være nyttig å huske at de fleste av oss er langt mer interessante for oss selv enn vi er for andre. Vi har en tendens til å synes all mulig informasjon er relevant når det angår vår egen person, mens vi sjelden har samme interesse for andres liv. Dette gjelder også arbeidsgivere. Tenk nøye gjennom hva DU hadde trengt å vite for å ansette noen, og gi kun denne informasjonen til arbeidsgiver. Lykke til med jobbsøkingen.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Med andre ord. Det søknaden skal inneholde er en beskrivelse av hvorfor jeg søker jobben, og hva jeg mener jeg kan tilføye dem. Mens et sammendrag av tidligere jobberfaring tar men på et eventuelt intervju? HI
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Hvis din arbeidserfaring er relevant kan du nevne den i søknaden. For "sammendrag av tidligere jobberfaring" anbefaler jeg at du heller skriver en CV.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Max en side hvor du forteller om deg selv og hvorfor du mener du passer til jobben. God skriftstørrelse og luft mellom avsnittene. Små bokstaver og en tettpakket tekst er ikke godt p lese. Så legger du ved en CV med utdannelser og jobberfaringer, dette skriver du lite eller ingenting om i selve søknaden :-) husk å få med oppsigelsestiden du evt har idag eller om du kan begynne på dagen. Det savnet jeg i mange av søknadene jeg nylig har lest igjennom...
*bolla pinnsvin* Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 Maks en A4-side (gjerne "luftig") + CV
Himmel og hav Skrevet 14. februar 2010 #10 Skrevet 14. februar 2010 Skriv en søknad på maks en side, helst mindre, og legg ved en ryddig CV som inneholder utdannelse, tidligere og nåværende jobber og evt et punkt med hvilken kompetanse du innehar. Med mindre det bes om attester og referanser i stillingsannonsen så er det noe du tar med deg til et evt, intervju. Jeg skal ærlig innrømme at da jeg hadde en stilling hvor jeg jobbet med ansettelser, så silte jeg ut søknader som var mer enn en side lange, fordi jeg rett og slett ikke gadd å lese dem. Noe må man dessverre sortere etter når det kommer 140 søknader på en stilling...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 Takk, jenter. Da er søknaden nede i litt under en side, og den er luftig. CV'en er oppdatert og kommer til å bli vedlagt. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå