Gå til innhold

Nå ligger Maxi og gråter sine modige tårer, fordi han er så dårlig til å lese og skrive.

Anbefalte innlegg

Han hadde så lyst til å skrive en fortelling til meg i dag, men så blir alt bare krøll for han.

Nå ligger han på rommet sitt, og gråter. Helt fortvilet for at han går i 3. klasse og ikke kan lese og skrive.

( han ligger ikke alene, far er der å trøster han )

Har snakket med skolen om dette mange ganger. De lover å ta tak i det, teste og kartlegge... men ting tar så tiiiiiid.

Men nå MÅ det bli fortgang på det!!! Skal ringe skolen i morgen.

Fortsetter under...

Neimen, nå fikk jeg halt vondt av gutten din. Du må bare mase og mase på skolen, masing er visst det eneste som fungerer dessverre... Har lest litt om dysleksi og at dette blir mest fremtredende i 3-4 klasse på de barna som har det. Lykke til, håper skolen tar dette på alvor! Hva ,med å kontakte PPT?

Vi har tenkt tanken om dysleksi i et år nå. Skolen snakker bare om hvor snill og grei han er.

Kjempe fint det, men blir jo ikke flinkere til å lese og skrive av det.

Han har aldri reagert som dette før. Er kjempe lei meg, måtte gå ut av rommet hans, for tårene bare rant.

Huff.

Skolen skal jammen meg få høre om dette i morgen.

Tusen takk for svar.

Annonse

Jeg har hele tiden hatt en god dialog med læreren hans, og snakket om dette. Vi har fått litt tilrettelagte lekser, og litt annen hjelp.

Men kartleggingen lar vente på seg. De skulle gjøre det i begynnelsen av januar, men ennå ikke blitt gjort.

Har vel vært dum, og stolt for mye på fagpersonene. Men jeg er så absolutt ikke en mamma som lar det skure å gå.

Men skal sette hardt mot hardt i morgen.

De har tatt nasjonale prøver. Men tydeligvis blir ikke resultatene tatt på alvor, for der kan det ikke ha vært bra skår.

Dette høres fryktelig dårlig ut!

Sønnen min går også i 3.klasse og de har kartleggingsprøver 2-3 ganger i året. Resultatene får vi på konferansetimene.. Sist konferansetime gikk de gjennom alle resultatene med oss, lesehastighet,leseforståelse, matte, engelsk osv. Både lærer og dere må jo ha reagert om han ligger langt etter snittet her? Tror de forventer ca 40-50 ord i minuttet i tredje klasse på lesehastinghet f.eks..

Sønnen min har en kamerat i paralellklassen som har dysleksi, han har vært gjennom tester og fått diagnosen fastsatt så læringsopplegget hans kan tilpasser lærevanskene hans. Tror du blir nødt til å hente frem tigermammaen i deg og forlange fortgang på skolen nå, fikk helt vondt av sønnen din. Masse lykke til!

Dette var trist å lese! Hør med læreren om skolen har lesekurs og skrivekurs (mange har dette). Si at du vil ha en henvisning til PPT, og gjerne at du er villig til å samarbeide om dette. Det som også er viktig, er at når rapporten er sendt til PPT, må du ringe dit jevnlig for å få fortgang. De har lang ventetid ofte, men av erfaring vet jeg at masing hjelper... Prøv alltid å være høflig selv om du viser din fortvilelse, still krav for gutten din! Ingen skal måtte føle slikt uten å få hjelp og støtte Håper det ordner seg greit.Lykke til!

Ta kontakt med PPT selv! Mamma maste fra jeg begynte på skolen, hun maste og maste men først i 9klassen ble jeg sendt til utredning. Skåret på det laveste og nest laveste nivået på lesing og skriving! Læren var flau, men det var jeg som hadde gått glipp av hjelpen jeg trengte. I dag plages jeg ikke utover at jeg blir trøtt når jeg leser mye (20min er max uten pause). Men det er fordi jeg har jobbet knallhardt selv!

Ellers kan det kanskje være hjelp i å prøve lesing med lesekort? Det går ut på gjenkjenning av ord, -ikke sette sammen ord med hjelp av bokstaver. Siden gutten din tydeligvis VIL fikse dette, er det jo enkelt å forsøke. Det tar kanskje 10min om dagen, men det krever litt av dere med å sette sammen kort osv. du kan jo se for ideer (dette er for babyer da) http://intempo.no/ Vi lager lesekort selv som vi printer ut. Send meg pm om du vil ha noen...

Annonse

Har dere forresten prøvd å la han skrive på pc? Da slipper han iallefall trøbbel med det motoriske. -Skru av stavekontrollen i starten om han blir lei seg av å se alle de røde strekkene (feilene). Tror det viktigste nå er at han finner glede i å lese/skrive.

Fikk virkelig vondt av å høre om gutten din. Jeg kjenner følelsen altfor godt!

Så utrulig vondt å lese :o(. Ingen burde være nødt til å ha det slik. Stakkars gutt. Dessverre er min erfaring at INGET skjer hvis man ikke selv ordner opp, gjør seg ubekvem og vanskelig for de som har ansvaret. Ring skolen i morgen og KREV et møte med lærere, rektor og eventuelt helsesøster. Ring gjerne barnevernet også og forklar at gutten trenger oppfølging og muligens ekstra ressurser i skolen. Fortell at han gråter fordi han føler han ikke strekker til og at du føler du ikke blir tatt på alvor. Be barnevernet koble inn ppt tjenesten og/eller bup for utredning og kartlegging av gutten din, siden det oftest må til for å få tilrettelagt undervisning. Til sist Lykke til!!!!

Min samboer er lærer, og sier at dessverre så tar ting tid... De får ting trykt nedover hodet hele tiden.

Men det er ikke dermed sagt at det er noen unnskyldning i denne saken! Det MÅ jo skje noe i dette tilfellet.

Han sier derimot at hvis du ikke får noen respons fra lærer i morgen, og det fortsatt ikke skjer noe, så gå til rektor. Si at dere er lovet kartlegging, men at det ikke skjer noe.

Rektor går da til læreren, og forhåpentligvis vil læreren da ta det alvorlig, og få det gjort.

Lykke til!

Huff da. Stakkars gutten, og stakkars mammaen og pappaen hans!

Du har fått mange gode råd om hvordan ta tak i de faglige utfordringene hans - som kontakt med ppt, bruk av pc, samarbeid med skolen...

Jeg tenker også at det må jobbes med selvfølelsen hans, NÅ! Ring læreren og fortell hvordan gutten har det, at han gråter seg i søvn fordi han ikke føler han strekker til. For selv om han presterer "under snittet" faglig, så skal han likevel ikke sitte igjen med slike følelser. Jeg får helt vondt, slik skal ingen skolebarn ha det! Læreren må jobbe med dette også, ikke bare det faglige. Gutten må få forståelse for at han ikke er dum, at alle presterer ulikt, at alle har sine utfordringer, og det er helt greit!

En fin måte å jobbe på er å lage små delmål, helt konkrete med ting han trenger å øve på og som er oppnåelige for ham med litt iherdig jobbing. Så må han bevisstgjøres på dette,slik at han ser at han, ved hjelp av god innsats, har tilegnet seg kunnskap han ikke hadde for et par uker siden. Forskning viser at barn som forstår at de selv kan bedre resultatene sine ved hjelp av innsats lærer bedre enn de som tror alt avhenger av de evnene de har fått utdelt og at det ikke er så mye de kan gjøre til eller fra. Altså; en stor forskjell mellom de som ser at innsats nytter og de som tror de bare ER enten flinke eller dårlige...

Lykke til!

Tusen takk for mange gode svar og tanker.

Har snakket mye med gutten min i dag. Han har nemlig aldri reagert slik før. Har egentlig veldig god tro på seg selv, og er heldigvis glad i å gå på skolen.

Men fikk en skikkelig nedtur i dag, stakkars gutten min. Det var som om det plutselig gikk opp for ham, at han ikke er så flink som de andre. Og er jo nå litt redd for at den gleden han har vil forsvinne.

Snakket mye om at jeg ikke har forventinger om at han skal bli best, men at han skal gjøre sitt beste, og at vi skal jobben sammen med dette.

Ble nysgjerrig på dette Aski Raski programmet. Skal høre med skolen i morgen.

Huff, ikke godt når barna våre ikke har det bra. Men sammen skal vi greie dette! Vi gir oss ikke så lett. :-)

Gjest vinterbrud

Stakkars gutten din! Dette må det bli tatt tak i med en gang.Ring PPT og snakk med dem så dere får testet gutten deres for dysleksi.

Med diagnosen får han hjelp på skolen med pc i flere fag.

Frøkna mi har hjelp av pc på skolen i flere fag,hun går i første klasse.

Den her vonde nederlagsfølelsen skulle han sluppet å ha,gutten din.

Helt utrolig sløvt av skolen å ikke ha tatt tak i dette for lenge siden,nå MÅ de komme på banen og hjelpe han.

Skolen har søkt om pc jenta mi kan ha hjemme nå,det samme burde gutten di ha hatt.

Hei! Jeg har en gutt i 6. klasse, som helt siden 2. klasse har slitt med lesingen. Dette ble tatt "noe" tak i på den gamle skolen hans med eget leseopplegg. Så byttet vi skole... De ble informert om leseopplegget, med anbefaling om videre oppfølging. Så hørte ikke jeg noe mere og trodde ting gikk sin vante gang. Men, så gikk det bare nedover med alt, matte, engelsk, alt. Gutten var ukonsentrert og likegyldig, noe som er veldig ulikt han. HELDIGVIS kan jeg noe om dette gjennom min egen jobb, og skjønte at gutten rett og slett hadde gitt opp. "Dette klarer ikke jeg likevel" holdning til alt på skolen. Læreren hadde nå fanget opp at han var så ukonsentrert og spurte om jeg ville de skulle henvise til ppt. Selvfølgelig sier jeg, ellers får han jo ikke noe hjelp. Vi har to i familien med dysleksi, så jeg vil han skal utredes for det sier jeg. Han ble henvist på det grunnlaget. Han ble testet i bauer og kanter og det var helt klart at han hadde store vansker med lesingen og skrivingen. MEN, ppt fokuserte veldig på at han var så ukonsentrert- og ville henvise han videre til bup (les: de ville ha ADHD diagnose på han) Jeg ble skikkelig forbannet inni meg og sto på mitt at nei, han skal utredes for dysleksi, jeg mener han har blitt ukonsentrert fordi han har gitt opp. Han blir utredet, og han får diagnosen dysleksi... Hjelpe meg, hadde ikke jeg hatt litt peiling fra før hadde han sikkert gått på Ritalin nå. Skremmende. Dette er nå snart to år siden, og med riktig leseopplegg har han nå "tatt igjen " to år på lesingen, klarer å lese fort nok til å få med seg teksten på tvn.OG han forstår matte- fordi han nå kan lese oppgaven..... Han er nå mer og mer ute av de små gruppene, fordi han fint klarer å konsentrere seg i større grupper når han forstår hva han skal gjøre ;-) Han får også data på skolen, men det er treghet i systemet, så kom i gang så de får hjelp før de når ungdomskolen! Masse lykke til, det nytter :-)

Stakkars liten...har selv en 3.klassing og vet hvor sårbare de er i den alderen.

Dette er helt klart noe som må tas tak i med en gang, og det er forferdelig trist at dere ikke får den støtten fra skolen. Send en klage til utdanningsetaten, med en kopi til rektor så kan det være at farten øker litt.

Tils da, så vær tålmodig med gutten deres og lag små teknikker sammen med han, hvis dere merker at han får det til. For eks, i en fortelling kan han skrive første bokstaven i hvert ord og dere fullfører. Eller at dere skriver annenhvert ord osv...men bare såpass utfordrning at han får det til såklart.

Lykke til og jeg krysser fingrene for at skolen får ut sine fingrer snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...