Gå til innhold

Hva synes dere om TV på rommet til en 10-åring? Er det helt uhørt og "bortskjemt"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden 4,5 åringen vår har både flatskjerm og dvdspiller, må jeg nok si nei. Det skal dog sies at det står plassert oppe på en hylle og vi bestemmer når og hva han skal se på.

Jeg syns det er litt spesielt, må jeg innrømme... Men jeg er kanskje litt gammeldags. Jeg savner den tiden da det var barnetv fra 6 til halv 7 og ikke noe mer.

Dessuten syns jeg det er fint å måtte dele. Her i familien har vi en tv og den må alle dele på.

Det har noe med at vi bor ganske trangt (liten leilighet, to soverom og to barn, altså vi deler rom med ene barnet). Så står TV'n på i stua, så må liksom alle se på TV om du skjønner, selv om man ikke er interessert.

Jeg er i utgangspunktet motstander selv, og det ville aldri skjedd om vi hadde plass til å ha TV'n i et annet rom f. eks.

10-åringen er veldig aktiv med idrett osv. og egentlig ikke noen tv-slave, men liker å se sport, grand prix osv. Selv ser jeg ikke TV annet enn nyheter og noe småtteri, så irriterer meg grønn over TV'n i stua.

Vi har tv i kjellerstua, der har de tv-spill og dvd-spiller og er liksom ungenes egen tv.

Men synes dagens barn og unge tilbringer altfor mye tid foran en skjerm jeg da, så frem til ungene trenger pc til skolearbeidet er soverommene tv- og datafri sone.

Annonse

Som jeg sa så er noe av problemet at vi bor veldig trangt. Hadde vi hatt en ekstra kjellerstue eller i det hele tatt et ekstra rom, så hadde ikke dette vært en problemstilling.

Han er veldig aktiv osv med idrett, og spiller kun litt playstation i helgene (på morgenen før vi står opp).

Er du ikke redd for å miste kontrollen da, at han setter på tv uten lyd på sene kvelder osv... Er jo unektelig en del ting på skjermen som ikke egner seg for 10-åringer.

Altså nå han legger seg, er sofaen sånn ca. 2 meter fra døra hans som er åpen (liten leilighet), så da tror jeg nok vi ser lyset "flashe" der inne ;)

Liten leilighet dette, ser du;-)

Man må vel kunne stole på en 10-åring. Og om han ville, så regner jeg med han greier å liste seg inn i stuen og sette på lydløs tv der også.

Vi har tvstue, og er glad vi kan sitte i stua uten å høre tvstøy i bakgrunne, så ser ikke forskjellen på at dere pga plassmangle lar han ha en tv på rommet.

Her får ingen av ungene lov til å ha tv på rommene sine. Vi har en tv i stua som vi fint klarer å dele på. Vi kan ta opp, så problemet med at noen vil se forskjellige ting er da løst.

Men ungene får se lite på tv i hverdagen, det er barnetv. Helgen er det tv på morran og evt ett familieprogram som alle kan se sammen/evt film.

Nå tar min manns to barn igjen tvtittingen når de er hos sin mor,derde har tv på rommet begge to og kan se ganske mye. Det virke som de er mer fornøyd over å ikke se så mye tv her. Har vært overaskende lite med klager. Ungene vil ofte leke istede for å se barnetv eller på tv i helga.

Har ei på snart 10 som har tv på rommet, men ikke til fritt bruk. Hvis vi har besøk er det greit å kunne sette henne til å se barnetv på rommet, så vi ikke har den på i stua. Hadde vi hatt tvstue/kjellerstue, hadde den nok stått der i stedet.

Annonse

Jeg hadde det som barn, samt egen nintendo og videospiller og jeg er vokst opp på 80-tallet. Jeg var på ingen måte bortskjemt, tvert om hadde jeg nok foreldre som likte å ha meg ute av tankene ...

Tv på rommet er nå ikke uhørt, uansett alder. Som ei her sa. Finnes ganske mange som har tv på soverom.

Vår sønn på to har en tv og en dvd-spiller. Bare en liten 14" nå, men det skal settes inn en større flatskjerm. Den er ikke koblet til noen antenne, så vanlige kanaler kommer ikke inn. Den er lite brukt, men er gulle verdt når han er syk stakkar og må holde sengen. For ikke å snakke om når en pusser opp og det blir litt bråk, da er det fint at vi kan være på rommet og se en film i fred og ro.

Vi skal ha tv på alle soverom, vårt, barnas og gjesterom. Blir nok ikke så mye brukt, men er alikevel greit å ha på dager hvor man helst må eller vil holde sengen eller trekke seg litt tilbake.

Hvorfor skulle nå det være en uting? Er jo ikke snakk om at det konstant er i bruk, men kan være greit å ha når man er syk og dårlig osv. De fleste foreldre klarer såpass som å kontrollere tv-bruken til barna. Og selv om man har en tv ekstra, så betyr ikke det nødvendigvis at tv-en er på hele døgnet i strekk.

Er nok en unnskyldning noen bruker for at de ikke vil ta seg råd til sånt.

Jeg forholder meg ikke til forskning som er basert på andre familier, jeg forholder meg til hvordan ting er hjemme hos oss.

Barna er så små at de ikke kan sette på tv selv, og er ikke inne på rommene sine om dagen.

Når de legger seg om kveldene, så legger de seg.

Tv på rommet blir kun brukt når barna er syke eller det pusses opp og bråker litt i stua.

Men det er nå vår situasjon. Hva andre gjør med tven på rommet til barna får være opp til dem.

Bolla Pinnsvin:

Jeg vedder på at mine unger ser mindre TV enn dine.

Jeg skrev jo at dette er fordi vi har dårlig plass. Du må lese innlegget ordentlig da, vet du. Hadde vi hatt to tv-stuer hadde det liksom ikke vært en problemstilling.

Vi bor i en liten leilighet, 2 voksne og 2 barn, og har bare 2 soverom. Stua er liten, og hvis noen ser TV i stua, så må på en måte alle det, om du skjønner?

Om vi etv. har en tv på det ene soverommet, betyr ikke det at det blir mer tv-titting, vi er faktisk veldig restriktive med tv generelt.

Og du, hadde jeg ikke vært så veldig i tvil, så hadde jeg vel ikke spurt. Så det i seg selv viser jo at jeg er ganske bevisst på dette. Jeg ville jo gjerne ha svar utfra vår situasjon, ikke utfra dere som har to tv-stuer og ikke skjønner hva man skal med tv på soverommet..

Syns det er helt greit med tv på rommet til barn uansett alder. Jenta vår er 7 år og har egen tv på rommet med parabol. Hun har også en egen pc på rommet. Følger godt med på hva hun ser på da og har sperre på tv som gjør at hun ikke kan se på program eller filmer som har over 11 årsgrense. Samme på data. Er foreldrekontroll på den.

Jeg syns ikke at det er uhørt at barnet ditt har tv på rommet HI. Skal selv kjøpe en tv til sønnen min som han kan ha på rommet, senere når han er blitt litt eldre. Ser ikke helt problemet, så lenge man passer på når barna kan se på tv på rommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...