Astra71 - tvillingmor Skrevet 14. februar 2010 #1 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei jenter! Hvordan er formen, kjenner dere at svangerskapet begynner å kreve sitt? Jeg for min del har ikke merket så mye til den energien som skulle komme strømmende tilbake i 2. trimester. Men har lest i tvillingboka min at det kan skyldes nettopp det at det dreier seg om tvillinger. Det er tungt for kroppen og skulle gi næring til to stykker. Så nå må jeg bare snart komme meg ut og få kjøpt amme-bh osv. før jeg blir svær og tung (de på jobben kommenterer at jeg blir større for hver dag(!)) Kjenner dere forresten noe liv i magen? Jeg innbiller meg at jeg innimellom kjenner noen småbevegelser, men det kan også bare være luft i magen. Ikke så godt å si, synes jeg. Jeg er 22 uker på tirsdag, og hadde liksom håpet på å få noen utvetydige signaler snart? Hvis ikke jeg klarer å identifisere babybevegelser innen noen dager, så begynner jeg nesten å lure.. Men skal heldigvis til ny svangerskapskontroll/UL neste mandag, så da får jeg vel en ny bekreftelse på at alt står bra til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/
johine gravid med Tvillinger! Skrevet 14. februar 2010 #2 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei! jeg har det samme som deg har ikke fått så mye energi jeg heller men har jo 2 i maggen jeg også har også lest det er normalt. jeg begynte merke liv når jeg var i uke 15 og i dag merket mannen min det på utsiden vi kunne se magen bevege seg er 19 + 2 i dag . vet dere hva det blir? vi skal på ul til torsdag så hvis di kan se det vil vi gjene vite det er litt lettere når man skal lage baby rom og handle ting inn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141436085
tvillinggutar + snuppelure Skrevet 14. februar 2010 #3 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei! Eg trudde formen byrja kome seg i veke 17-18, men det var diverre berre eit par greie veker, så kom kvalmen og oppkasten igjen (var så glad for å ha litt energi at eg nok tok litt vel hardt i...), og når halsbrannen, bekkenet og ryggen ikkje er spesielt samarbeidsvillige blir det stort sett sofa etter jobb;( Trur det går mot ei lita sjukemelding igjen når eg skal til legen på onsdag. Eg har kjent "bobleliv" frå ca veke 15, men ikkje spesifikke spark før for eit par veker sidan - er no snart 23 veker (eller er det 24? Må visst tenke meg om) termin 19.juni. Når eg gjekk med tvillingane for tre år sidan kjende eg ingenting direkte liv eller spark før veke 22 - då kom det plutselig og eg skvatt til av sparka som stod ut av magen;) No ligg frøkena med beina ned, så kjenner det ikkje på utsida av magen. Håper ho har tenkt å snu seg etterkvart. Sikker på at sparka kjem snarast for deg, Astra, og at dei etterkvart kjem til å halde deg vaken både dag og natt med aktiviteten sin - kjenner framleis eg er litt misunneleg på dykk med to i magen;) Eg må nok sei at energien ALDRI kom attende i løpet av tvillingsvangerskapet - men dagen etter gutane var ute følte eg meg som "meg sjølv" igjen - utruleg rart etter å ha følt seg heilt utanfor i 9 mnd. Me får prøve å kose oss sjølv om formen ikkje er all verda;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141437069
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 15. februar 2010 #4 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg er nå 19+5 og kjenner ganske mye liv faktisk. MEN når jeg gikk gravid med snuppa var det veldig lite jeg kjente og det var pga jeg hadde morkake som lå mellom magen og snuppa. Denne gangen ligger morkaka bak og da blir ikke alle bevegelsene hindret av et ekstra "lag". Energien er litt bedre enn i 1 trimester nå, men det har vel mest å gjøre med at kvalmen ga seg for noen uker siden og matlysten har kommet litt mere tilbake Så spennende med ny Ul snart da, deilig å se de to nurkene innimellom vel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141439636
tromsøjenta Skrevet 15. februar 2010 #5 Del Skrevet 15. februar 2010 Heia! Jeg føler meg nesten litt utakknemlig når jeg klager på formen... Jeg har jo ønsket så innmari lenge å bli gravid og er ekstremt takknemlig over endelig å ha klart det. På de fleste områder har jeg aldri hatt det bedre enn jeg har det nå:-) Men den fysiske formen er virkelig ikke på topp... Jeg er i dag 23+0. Var intenst, invalidiserende kvalm til uke 15. Mindre intenst etter det, men fortsatt kvalm og problemer med å få i meg mat. Har i tillegg hatt veldig mye hodepine. Daglig i januar, og 3-5 dager i uken så intenst at jeg hadde problemer med å bevege meg og tenke. Jeg har siden slutten av januar gått til akupunktur for både hodepine og kvalme. Er veldig mye bedre, men ikke bra. Sliter i tillegg med søvnen og magen. Våkner tidlig og får ikke sove mer. Dersom jeg sover på dagen får jeg ikke sove igjen på kvelden. Har skikkelig treg mage som medfører en del mageknip... Jeg har heller aldri fått tilbake energien, selv om jeg ikke har to i magen. Det kan vel gjerne skyldes de andre plagene... Blir fort sliten og er det lenge etter f.eks en dag på jobb. Jobber 50% nå og føler at jeg har evig nok med det. Men så opplever jeg jo mye positivt også! Magen vokser og jeg føler meg virkelig fin:-) Selv med diverse utslett og flekker i ansiktet (som jeg også tror skyldes graviditeten)... Lille gullet er en meget aktiv krabat. Har kjent tydelige bevegelser fra uke 15. Det har vistes utenpå magen fra uke 17 (så ikke etter før da). Innimellom kjennes det ut som mange saltomortaler på rad inni magen. Lurer noen ganger på om det er noe galt, at han har overdimensjonerte muskler eller noe, hehe;-) Jeg koser meg med alle bevegelsene. Mannen min er også opptatt av å kjenne på magen og all romsteringen. Han gir tydelig uttrykk for at han liker å se meg med mage og prater til gullet hver dag. Jeg føler meg veldig heldig og er nesten som nyforelsket<3 Har ikke hatt noen tegn til blødninger siden uke 17 og er meget fornøyd med det. Håper det ikke kommer flere heller. Skal til en ekstra UL i uke 32 pga disse blødningene og lavtsittende morkake. Så da får vi hilse på den lille enda en gang:-) Alt i alt er livet HÆRLIG:-)) Lykke til alle dere andre!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141439759
Rose69 Skrevet 15. februar 2010 #6 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg kjente liv fra uke 16.Naa er det fullt kjoer ! Uke 20 Deilig aa kjenne liv . Kvalmen er endelig borte.Naa kun andpusten bare jeg gaar opp en trapp!Og kynnere flere ganger daglig.Puster tungt og magen er som et trommeskinn. Og sulten hele tiden! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141440969
stinemin med tvillinger Skrevet 15. februar 2010 #7 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei Astra Jeg venter jo tvillinger også, jordmoren sa til meg at jeg skulle sykemelde meg med en gang da jeg fortalte at jeg var sliten og tom for energi. Jeg var sykemeldt fra uke 5 forrige tvillingsvangerskap, denne gangen fra uke 17. kroppen vår jobber hardt med 2 i magen og det er derfor vi er slitne. Du tar vel jern tilskudd? Jeg kjenner også liv i magen, de siste dagene har det vært spark utenpå også. Det er nok ikke lenge til du kjenner det godt. sykemeld deg og ta det med ro, da forhindrer du også faren for prematur fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141441733
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 16. februar 2010 Hei alle sammen! Hm. Jeg rundet 22 fulle uker i dag, og kan fremdeles ikke kjenne 'liv' i betydningen spark og lignende. Jeg har et nærmest konstant ubehag i magen, eller ihvertfall en rar følelse, som jeg håper kan skyldes jentenes bevegelser. Men jeg klarer altså ikke å gjenkjenne det som bevegelser. Så nå trenger jeg en bekreftelse på at alt er i orden, og det får jeg heldigvis mandag Jeg er delvis sykmeldt ut neste uke, og jeg må innrømme at jeg er litt spent på hva legen min vil gjøre da. Hun er ganske streng, og sier at det ikke er noen grunn til at tvillinggravide skal være sykmeldt på heltid før de har rundet 28 uker. Men jeg ser jo her inne at mange i samme situasjon blir sykmeldt fra uker 20, uansett hvordan de føler seg, fordi legene mener at det er det beste for både mor og barn. Jeg tror nok ikke jeg vil klare å jobbe mer enn jeg gjør nå (40%), så jeg håper jeg får lov til å fortsatt være delvis sykmeldt, ihvertfall. Begynner jo å bli redd for prematur fødsel etter hvert, selv om jeg heller ikke har kjent noe særlig til kynnere (det skal man visst være ekstra obs på ved tvillinggraviditet). Ellers kjenner jeg meg igjen i de andre symptomene dere beskriver: halsbrann, hudforandringer...jeg har plutselig fått noen psoriasis-lignende flekker rundt omkring på kroppen(!) De både klør og svir. Jaja. Jeg setter min lit til det som ble sagt over her, om at man kan føle seg som seg selv dagen etter fødselen! Det hadde vært noe :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141447233
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 16. februar 2010 #9 Del Skrevet 16. februar 2010 Formen er fantastisk! Hvis det er sååå greit å være gravid, vurderer jeg seriøst å få flere barn ;-) Nei, da - det gjør vi ikke. 2 små gull er mer enn nok! Men jeg er altså i veldig god form, og kan "glemme" at jeg i det hele tatt er gravid. Har begynt å trene igjen, og det er deilig. I dag var det en kollega som spurte om jeg haddde fått bekkenløsning, for jeg gikk så rart, men da måtte jeg le og si at det bare var styrkeøkta på lår og rumpe i går som hadde gitt meg gangsperre. Jeg har kjent liv hver dag siden uke 18 (er i uke 22 nå), men mest på kvelden når jeg setter meg ned og tar det med ro. På lørdag var det veeeeldig stille der inne, og da ble jeg neste litt bekymra, men etter litt dytting og hosting sprellet det til, og da roet jeg meg ned igjen. Ny UL i morgen (den 10. i rekka!) og jeg er avslappet i forhold til at alt står bra til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141435092-hvordan-er-formen-og-kjenner-dere-liv/#findComment-141448361
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå