Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Jeg syns boller blir bedre med tørrgjær enn fersk gjær. Noen fler? Jeg har tørrgjær liggende som går ut 16. mars. Hadde du brukt den? Tror du kvaliteten på gjæren blir dårligere jo nærmere utløpsdato?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 hvis den ikke går ut før 16.mars så forstår jeg ikke hvorfor du ikke skal kunne bruke den??? Jeg merker ikke forskjell på tørrgjær eller ferskgjær...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Den hadde jeg brukt uten problemer. Det er tross alt tørrgjær og den holder sikkert fint godt over holdbarhetsdato også. Og i verste fall er det ikke verre enn at det hever liiiitt dårligere enn det ellers ville gjort.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Jeg hadde brukt den uten problemer.Du ser jo tid deigen er ferdig hevet.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Tørrgjær kan brukes lenge etter dato, faktisk. Helt uproblematisk. Eneste forskjell på tørrgjær og ferskgjær er at noen ganger kan tørrgjæren trenge litt lengre hevetid.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 tørrgjæren er vel på en måte lettere å bruke enn ferskgjær. Tørrgjær tåler bedre litt for varm væske også. Ved en feiltagelse brukte jeg ganske mye for varm væske en gang jeg brukte tørgjør, var sånn at jeg brant meg(knadde deigen med hendene), men deigen hevde veldig bra fordet. Lurt å bruke 40 graders væske med tørrgjær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå