Gå til innhold

Var til UL i går pga lysebrun utflod

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo vært bekymret for at dette skulle gå gale for tredje gang på rad. Og det gjorde dessverre det.

Viser seg at jeg var gravid med tvillinger men de var nå stoppet å utvikle seg pga noe som heter Mola.

Så er ikke rart jeg har vært og fortsatt er kjempe dårlig. Skal til utskrapning i kveld.

Nå skal vi få full utredning osv. Vi får ikke bli gravide på minst 6 mnd, alt etter som molaen er godartet eller ondartet.

Så da takker jeg for meg her inne for 3. gang på 3-4 mnd.

Satser på at jeg kommer sterkt tilbake om en stund. Nå har jeg hatt både Mola, Exu, og noen SA. Er det mulig liksom.

Heldigvis blir jeg lett gravid og har to søte barn fra før og det er jo et bra tegn :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ånei, det var trist og høre :(

Får jeg spørre hvor lenge du hadde brun utflod? Og hvor langt du var på vei? Er 6+4 selv.

Er litt bekymret pga jeg blødde litt lys rødt blod (litt slimete) torsdagskveld, gikk over til brunt fredagsmorgen, litt rødt fredagskveld igjen men mest blankt, lys rosa lørdagsmorgen men mest blankt og samme utover dagen, bittelitt lys rosa i dag også, men mest blank/gult. Er så redd for at noe er galt, så skal bestille meg ul over helga. Har bare vært på papiret alle disse dagene, ikke noe i bindet. Har ikke noe smerter, kanskje litt svake menssmerter i mage og rygg, men er mer ubehagelig enn vondt.

Skrevet

Hei:) Jeg er i dag akkurat 8+ 0, muligens en uke kortere pga lange sykluser.

Det begyte på mandag, så varte i 5-6 dager. Har ikke hatt noe særlige smerter. Men, har vært ekstremt kvalm fra dag 1 og livmoren min er en del større enn hva den skal være ut i fra uker.

Utfloden var først bittelitt slimete, men bare et par dager så var den litt tjukk og helt lys liksom. Typisk sånn som slutten av renselsen etter fødsel/SA er. Det har vært så lite at jeg har ikke trengt å bruke bind.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for mola, da dette er veldig sjelden. Heldigvis for det :)

Er et godt tegn at du har så sparsomme blødninger, det er normalt. Men vil allikevel anbefale deg UL. Det verste er å gå rundt å ikke vite synes jeg.

Lykke til, håper det bare er ufarlige blødninger du har :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Håper det ordner seg for deg også når du kommer til utredning. Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Dette syns jeg var veldig leit å høre!

Mola forekommer jo bare i 50 tilfeller i året i Norge. Jeg var veldig redd for dette denne gang fordi jeg var så dårlig, hadde stor livmor og hadde veldig høy hcg. Dessuten hadde jeg MA rett før jeg ble gravid, og jeg hadde ikke fått svar på gravidtetsmaterialet de sendte inn før jeg ble gravid igjen. Var sikker selv på at det var en ondartet mola svulst jeg hadde. Fastlegen hadde jo ikke hørt om dette engang, men ble sendt til Ullevål, og det var heldigvis en normal graviditet.

Krysser fingrene for at hcg synker og forblir der slik at det er den godartede varianten. I aller verste fall må du ha cellegift (skjer bare med 8-10 stk av de 50 med mola i året), men det er 100% overlevelse på en sånn krefttype.

Vet det er flere her inne osm har opplevd dette. Så her om dagen at det er ei dame inne på ufrivillig abort som nettopp har opplevd dette.

Jeg sender over en klem og jeg syns det er veldig leit at du måtte oppleve dette og de andre abortene.

Håper utskrapningen går greit for deg også.

Du har vært veldig uheldig, men som du sier har du to søte barn.....og om en liten stund har du nok tre søte barn også :-)

Klem fra

Skrevet

Såååååå trist! Håper at din molla er godartet..Jeg ventet spent på svar fra deg...Jeg får forferdelig vodt av deg nå!Det skal ikke gå an å miste 3 ganger:((((((((((( Jeg prøver å forestille meg hvor vanskelig det er å miste 3 ganger ...Håper at det går bra med deg nå...)

Jeg har hatt brun utflod i 5 dager men på fredag var jeg hos gyn og det ble påvist hjerteaktivitet..Jeg var så lykkelig at jeg glemte å spørre hvor kommer blodet fra ...

Men i min tilfelle var jeg meget bestemt på å ta en ny UL hos en annen spesialist( hvis den første mente at fosteret er død)bare for å være sikker på at første legen ikke tok feil....

Skrevet

Tusen takk for fint svar zigzag :)

Gynekologen på haukeland var veldig flink å forklare meg og skal finne den rette spesialisten også. Han kjente en del og noen var flinkere enn andre. Mine to barn er heldigvis friske nå, men gutten ble født med hypospadi (for kort urinrør som ble korrigert da han var 1 år) og jenten hadde bare 2 blodårer i navlestrengen i stedet for 3, men var heldigvis en av de som til tross for misdannelsen i navlestrengen er frisk for det :)

Men, han ville sjekke opp i akkurat dette også, siden det var noe "gale" med begge to.

Er sånn sett veldig glad dette skjedde meg fremfor de som ikke har barn fra før og som sliter med å bli gravid.

Jeg blir tross alt gravid så lett som en plett, jeg "bare" sliter med å få de til å feste seg. I følge gyn var det et godt tegn at jeg i det minste blir lett gravid. Er dessuten bare 26 år så har alderen på min side også :)

Jenten min er jo bare babyen enda (10 mnd) så det er ikke helt krise å måtte vente et år :)

Håper at den ikke er ondartet, men har hatt en del blødningsforstyrrelser og kvalme og en del andre ting siden 2008 så er jo mulig det er noe som har forårsaket alle abortene. Håper de finner et eller annet ufarlig, men samtidig ønsker jeg på en måte en "diagnose".

Nå flytter jeg inn på sliter sidene for en stund, Litt bearbeiding for meg å lese om andre som har opplevd det samme som meg :)

Skrevet

Tusen takk for svar marianne29: ) Så bra alt var bra med deg:)

Blødningene mine kom faktisk ikke fra livmoren men fra skjeden. Var veldig ømt der og da kan man lett blø bittelitt. Det er jo helt ufarlig :)

Ja, jeg er litt sånn i tvil. Synes det er ekkelt at jeg skal til utskrapning allerede i kveld. Tenk om jeg bare er kortere på vei? Jeg har jo så lange sykluser og blir alltid flyttet 1-2 uker tilbake, men han så vel kanskje andre ting så tydet på mola. For det så visst ikke helt normalt ut. Tror fostrene var mindre enn det som er rundt hvis jeg forsto han rett. Altså at fostrene skulle vært større eller noe sånn. Han var flink til å forklare men jeg var jo litt i sjokk..

Skrevet

Hvis legen kunne fortelle deg nå allerede etter en UL og før graviditetsmaterialet er analysert, tror jeg du skal være ganske sikker på at han har rett. Mola vises ofte som en slags drueklase i livmoren på UL. Det er ikke alltid man ser denne klasen, men får diagnosen etter at graviditetsmaterialet er analysert og de finner mola rester i den.Hvis man ser klasen i tillegg på UL, tror jeg diagnosen er sikker.

I og med at dette er en ganske sjelden diagnose tror jeg nok gyn er veldig sikker i sin sak (han har tydeligvis peiling på dette selvom det skjer sjeldent).

Det finnes spesialister på området som du sier, og hvis du skulle være så uheldig å få en ondartet variant, blir du overført til Radiumen som har landsfunksjon for dette.

Siden legen sa at det var tvillinger og at utviklingen hadde stoppet tidlig bare, vil jeg tro at du har en partiell mola (dvs fosteranlegg i tillegg til molaen, den vanligste varianten). Da har du en større sjangse for at molaen er godartet.

Veldig betryggende å høre at du blir fulgt opp nå mtp at alt ikke var helt som det skulle med de andre to barna (selvom de er friske og raske i dag:-) Du er i de tryggeste hender, og det fortjener du etter å ha vært så uheldig som du har vært.

Håper du holder oss oppdatert for som du ser så tenker vi på deg og krysser fingrene for deg!

Søk opp blæremola i søkeboksen oppe til venstre her. Da vil du finne maaaaange innlegg. Jeg googlet også om mola og lærte veldig mye (egenerfaringer fra andre damer, lommelegen, nettsider til andre sykehus osv). Greit å vite at man blir bra og at de som har gjennomgått dette stort sett har fått friske og fine barn etterpå!!!!

Riktig lykke til!

Skrevet

Glemte å si at inkomplett mola er det samme som partiell mola!

Skrevet

Uff, dette var fryktelig leit å høre! har selv mistet 3 ganger i fjor i exu, ma og sa så jeg vet hva du går gjennom. Da jeg hadde exu så lå den llitt merkelig til og derfor mistenkte de tumor sa min gyn. Men patologien viste at den var ok da. Men det var en skummel tanke der og da...

Det er i alle fall mye trøst i å ha barn fra før og jeg kan ikke annet enn å si at jeg øsnker dere all mulig lykkte til videre, håper molaen er godartet og at du snart har nr 3 i dine armer.

Sender store trøsteklemmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...