Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Hvis du leser litt statestikk så svelger du det spørsmålet igjen.. Det er klart de ikke visste så mye før i tiden som nå, de spiste spekemat, drakk alkohol, røkte osv. Men det fikk jo en konsekvens også. For de fleste gikk det selvfølgelig bra, men for en god del mennesker gjorde det faktisk ikke det. I fohold til de gode "gamle dager" blir det født så utrolig mange flere friske barn nå, det er fordi vi det mer i dag. Det er mindre ryggmargsbrokk, færre dødsfall i mors mage, færre infeksjoner hos mor og barn etter fødsel, færre med morkakesvikt som følge av røyking o.l. Antall barn som dør i krybbedød har minsket med 90%!!!! Selvfølgelig vokste det opp friske barn før også, men mange flere gjør det i dag. Det er fordi vi vet mer i dag, så hvorfor i alle dager ta sjanser? Oppfordrer ikke til hysteri, men det er noen få enkle ting vi bør følge og akkurat de tingene er godt dokumentert, så hvorfor ikke følge dem?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Vil ikke kalle det hysteri å følge offentlig anbefalinger.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Jeg mener ikke at man skal ta sjanser eller noe. Bare lurte litt på hva de spiste og slik. Om det var noen som visste at " den og den" maten var skadelig for fostret og holdt seg unna det. Absolutt mener jeg at man kan følge de " reglene" om å ikke spise speke mat og slik.. HI
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Det kan kanskje virke som hysteri, men jeg lurer på hvordan HI hadde kunnet leve med seg selv om hun ikke fulgte offentlige anbefalinger, fikk f.eks listeria fra spekemat og barnet fikk varige mèn?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Jeg personlig tror ikke at det å spise spekemat under svangerskapet er det verste man kan gjøre. Jeg spiste det, men kun hvis pakken nettopp var åpnet. Holdt meg derimot unna diverse oster. Grunnen til at ting var mye verre før har jo også mye med at fosterdiagnostikken har blitt mye bedre enn for f.eks 50 år siden. Vi har ultrayd og noen inngrep kan faktisk gjøres menst fosteret ligger i mors mage, vi har anti-biotika osv. osv.
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Det spørs jo hvor gamledager du tenker på. Da min mor gikk gravid på 70-tallet, for eksempel, fikk hun jo råd om å unngå ting som jordbær og reker fordi barnet kunne bli allergisk hvis hun spiste det. Derimot mente legen hennes at det var bra at hun tok seg noen røyk fordi hun var lita av vekst og det var fint for henne hvis ungene ble små .... (godt mulig legen var en utdatert dott).
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Hva du personlig tror er jo ikke så interessant, det er en grunn til at offisielle anbefalinger er som de er.... Hvorfor skal du snakke om det "verste" man kan gjøre? Hvorfor ikke holde seg unna alt som er ille? Jeg forstår aldri de som driver og veier flere kjipe ting mot hverandre for så å velge det minst kjipe. Man skal ikke spise noen av delene, verken ost eller spekemat. Og, et svangerskap er 9¨måneder, spekemat er ikke livsviktig for å overleve disse 9 månedene, hvorfor spise det da? Det er rett og slett egoistisk!!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 Og på femtitallet skulle ikke gravide kjøre i humper, henge opp gardiner (strekke seg) osv. Vi glemmer at det var anbefalinger før også, forskjellen er at de vi har i dag i større grad er basert på forskning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå