Gå til innhold

Har fått innvilget planlagt KS, men vil ikke fortelle det til venner / familie

Anbefalte innlegg

Og jeg forstår ikke helt hvorfor jeg kvier meg for det?

Har fortalt det til foreldrene mine, og de er kjempeglade for det. Hadde grudd seg til fødsel de også. Grunnen til at de er informert er at de skal passe barnet vi har fra før, og greit å kunne si fra om dato etc slik at de også kan planlegge + at jeg føler meg 100% vell med å snakke med dem om alt.

Men så tenker jeg på mannen min som har fått munnkurv på å fortelle til sin familie. er det dårlig gjort av meg? Han sier at de ikke har noe med det å gjøre ... Mye av grunnen er hvordan svigermor oppførte seg da vi fikk mini sist. Og jeg føler meg ikke vell med at de f.eks kommer på sykehuset og ser barna før meg, legger ferien sin til ks - dato etc etc

Øvrig familie / venner /arb. kollegaer aner jeg ikke hvorfor jeg ikke vil fortelle det til.

Noen som kan dele sine erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg har fortalt det til alle. Jeg skal ha keisersnitt i morgen :)

Til di jeg ikke føler trenger å vite alt er gjerne di som spør mest også, der svarer jeg enkelt å kort, jeg har får lite bekken så får di ikke ut selv. ( Hadde haste snitt med nr 1) Ingen har noe med hvorfor osv. Det er kun DU som skal føle deg trygg osv. Din kropp, du som skal gjennom dette IKKE di.

Vi får ikke noe besøk vi da det fortsatt er forbud på Bærum med besøk, kun søsken får lov, får håpe det er regel da du også skal inn ;) Du velger også selv om du vil ha besøk eller ikke, du går tross alt gjennom en opeasjon ikke bare en fødsel.

Lykke til :)

Jeg ville heller ikke fortelle det til noen i utgangspunktet, da jeg har fått høre mye av "ta deg sammen, dette er noe alle må gjennom".. Har ikke lyst å fortelle alle om min angst..

Men jeg har innsett at jeg uansett ikke kommer til å klare å hålle dette for meg selv, så vi kommer nok til å fortelle at vi skal ha ks, men vi forteller ikke grunnen, og sier at det er pga hvordan beibiene ligger..

Dette er ikke en direkte løgn da min lille prinsesse ligger i seteleie og prinsen ligger i tværrleie lenger oppe :)

Vet du, jeg tror ikke det er så mange som kommer til å stusse over at det blir ks når det er tvillinger - og skulle noen stille teite spørsmål, kan du bare si det samme som Skal bli tvillingmamma. :)

Men dette er helt opp til deg selv! Jeg må også ta ks neste gang, og har vært veldig åpen helt siden jeg fikk vite at jeg har for smalt bekken (hastesnitt med nr 1) at det vil bli ks. Men - når den tid kommer, vil jeg nok la være å fortelle datoen, annet enn til de som skal passe førstemann.

Oi i morgen :) Hvor spennende. LYKKE LYKKE TIL :)

Jeg var kanskje litt uklar i HI mitt, for det er ikke selve det at vi skal ha KS jeg ikke vil ut med, men selve datoen ;)

Men føler jo at om jeg sier at det blir KS, så kommer de til å mase om å få vite datoen ...

Huff ja ... Har hør uendelig mye i den retningen jeg også. "vi er jo skapt for dette" bla bla

Ja jeg kan jo prøve meg på noe slikt jeg også ...

Men jeg vil ikke at alle skal vite datoen.

Jeg var litt merkelig slik med mini også, ville ikke ringe / sms - e gud og hvermann om at fødselen hadde startet og at vi var på vei til sykehuset da heller....

Annonse

Nei, er jo ingen vits i å informere alle om at fødsel er i gang, da får man jo bare masse masing om hvorvidt man er ferdige eller ikke:)

Skjønner godt at du kvier deg for å si det. Da jeg nevnte det for pappa at jeg vurderer det sa han bare "nei, nå får du gi deg da. Hvorfor det?"

Tror nok man kan se an hvem man snakker med før man sier fra. Er jo ikek slik at alle har noen rett til å få vite det. Det er kun du, mannen og evt barnevakt som trenger beskjed på forhånd. I vanlige fødsler må jo barnevakta være klar for når som helst, men er jo greit å vite det på forhånd når man kan det:)

Huff, det er mange dumme spørsmål/kommentarer, som flere har vært inne på her. Og jeg er helt enig at ikke alle har "rett" til å vite at man skal ha keisersnitt.

I en tidligere tråd var det forresten en som fortalte en grei løsning - kanskje noe for flere også, i de tilfellene hvor omgivelsene allerede vet at det blir keisersnitt. En skrev nemlig at hennes jordmor anbefalte å "velte ansvaret over på sykehuset". Altså å si rett og slett at "sykehuset har bestemt at keisersnitt er best for meg". Ferdig med det.

Selv slet jeg med teite spørsmål/kommentarer om min vaginale fødsel. Jeg fikk et valg og valgte vaginalt av forskjellige grunner, begynner å bli en god del år siden. På forhånd var det "gruer du deg til fødselen?", og etter fødselen var folk opphengt i at gutten vår var litt stor, ikke all verdens stor egentlig, og jeg er stor også. Men gutten var såvidt over den magiske grensen 4 kg (150 gram om å gjøre), så da trodde folk at fødselen må ha vært, ja, helt forferdelig. Jeg ville ha ELSKET å kunne svare, triumferende, at "jeg tok jo keisersnitt". Men nå ser jeg utfra det jeg i dag hører at, om jeg dengang hadde valgt KS, så hadde jeg kanskje blitt utsatt for andre sårende kommentarer isteden. Vet ikke om slike kommentarer om keisersnitt, også var vanlige på 90-tallet eller ikke.

Uansett - alles fødsler, keisersnitt eller vaginale, er deres egen sak hvis ikke de selv ønsker å lufte en del tanker. Og masse lykke til, alle med forestående fødsler.

P.S. -

Den tidligere tråden som jeg refererte til, om å la sykehuset på en måte "ta støyten" for keisersnittet - jeg prøvde å finne den igjen for å linke til den. Veldig relevant. Men dessverre, det er ikke alltid like lett å finne gamle tråder.

Jeg synes det er allt for mange som skal blande seg opp i hvorfor du skal ha ks, og "presse på" med sine meninger om at vaginal fødsel er mye bedre, og at dette er så fantastisk osv..

Forstår ikke hvorfor alle mener at de kan si hva som helst til en gravid.. Jeg trenger ikke ukjente mennesker på gaten til å fortelle meg at jeg er stor/liten osv.. blir så sliten av slikt :/

Jeg har to planlagte ks, og har stolt fortalt det til ALLE. Men vi fortalte ikke en sjel hvilken dag vi skulle bli foreldre! Noe måtte vi holde hemmelig + at vi ville ikke at noen skulle sitte og uroe seg til det hele var over. Når nr 3 kommer i august skal vi fortelle datoen til mine foreldre ettersom vi da vil trenge litt hjelp med de vi har fra før, men ingen andre skal få vite datoen. Jeg har til og med løyet på termin for at de som er drevne ikke skal kunne regne seg frem til datoen...

Tusen takk for svar alle sammen :D

Spørsmålet om jeg skal føde naturlig eller ikke, har nå begynnt å hagle inn.

Har begynt å seg litt mer positivt på hvorfor folk spør nå, vår førstefødte ble tatt med hastesnitt. Og alle vet hvor syk / skadet han ble av fødselen.

Så det er ikke rart de lurer. De er nok bare bekymra :D

Så vi forteller/ svarer nå dette:

I utgangspunktet ønsker vi en vaginal fødsel, men legene vil vurdere nøye etterhvert som tiden går hva som er best for meg og barna. Så vi vet ikke enda.

Alle blir fornøyde med dette svaret og synes vi får veldig bra oppfølging på sykehuset :D

Litt sant er det også, for det er i utg. pkt dette jeg hadde ønsket ha ha ha, men slik blir det ikke :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...