Gå til innhold

Har et inntrykk av at de fleste sovebarn er flaskebarn og de fleste morgenfugler er puppebarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, piraten er flaskebarn og har sovet lenge på natt hele tiden.

Nå er hun 5 mnd og sover fra 1930 til omkring 2400/0100, spiser og sover videre til 0700. første dupp 0800 til 0900.

Mme metter er vel såpass tungt fordøyelig at det tar litt lengre tid før de blir sultne igjen.

Skrevet

Vesla her er snart 3 mndr og hun sover fra 21.00-07.30 ca, +-

Skrevet

På flaske uten mat hele natta ;)

Skrevet

Jeg har to puppebarn. Den ene er et skikkelig B-menneske som gjerne sover til ti hvis vi ikke vekker ham (men da betaler vi prisen med at han ikke vil legge seg før ti heller da). Slik har han alltid vært. Han var 3 uker eller noe da han begynte å sove 9-10 timer i strekk.

Vesla derimot, hun er en morgenfugl som mammaen sin :)

Skrevet

Nei, jeg mener ikke mens de er spedbarn, men senere når de blir større. Rundt året og eldre.

Tulla her sov rundt fra hun var 2 mnd, men fra hun var ca 9 mnd begynte hun å våkne tiiidlig og har gjort det siden (nå 1,5 år). Når jeg tenker meg om min bekjentskapskrets, så er det generelt slik at de som har fått flaske som små sover gjerne 12-14 t pr natt, mens de som har fått pupp sover kanskje 11-12 t pr natt... Selv nå når de har sluttet både med pupp og med flaske! Så jeg lurer på om det bare er tilfeldig i min krets, eller om det er litt gjengs...

Skrevet

åhyes. ja, da skal jeg ikke svare før om et par års tid jeg ;)

Skrevet

jeg ammet begge gutta til de var 15 mnd. de har aldrig vært noe sovebarn. De er veldig aktive. å kan fortsatt være våken en del på natt og stå opp mellom 5-6. de er 2.5 og 4.5 år. en sjelden gang kan de sove til 7 - 7.30 men d kan jeg regne på 1 hånd hehe. de legger seg mellom 20 - 21.00

Skrevet

Begge mine er puppebarn. 1-åringen (som ble ammet i 9 mnd) sover 13-14 timer på natta, og 4-åringen (som ble ammet til hun var 15 mnd) sover også lett 13 timer på natta.

De la seg i 19-tida begge to i går, og jeg våknet av meg selv 8.30. Noen minutter etter hørte jeg minstemann var våken også.

Så her stemmer det i grunnen ikke....(men 4-åringen var KRONISK morgenfugl de første par årene sine!)

Skrevet

har ammet begge mine, og begge er morgenfugler.

Tulla på snart 5 sov ikke rundt før hun var 2år. Lillegutt på snart 2 sover ikke rundt enda....men nå går han selv fra sitt rom og inn til oss på natta.

Han sover bedre enn storesøster gjorde, og kan glimte til og sove til 0800 noen få dager. Men jeg sluttet også å amme ham tidligere enn henne, og gikk over på litt MME

Skrevet

MIn ble fullammet til han var 5 mnd, da ble det introdusert mme om kvelden. Nå er han fire. Han legger seg klokken 19.00 og våkner klokken 8.00 dersom jeg ikke vekker ham tidligere.

Skrevet

To flaskebarn:

Nr 1: Altid vært morgenfugl, og er det fortsatt(5år) fikk flaske på natten lenge...

Nr 2: MAsse våken om natta og tidlig våken i tillegg...

Skrevet

Min er 3 år og har stort sett sovet hele natten. Nå sover hun fra 19 til mellom 8-9 om morgenen. Noen ganger lenger.

Fikk mme fra 3 mnd alder.

Skrevet

Jeg vet ikke helt jeg... Førstemann var puppebarn i 4mnd, andremann var puppebarn i 7mnd. Av de to er det eldste som har sovet "best"/hatt den mest forutsigbare rytmen + evnet å sovne etter at hun først har våknet. Likevel - i den perioden de begge var puppebarn (altså frem til 4mnd) var yngstemann like forutsigbar som han er nå. KUnne heller ikke da sovne når han først hadde våknet (unntatt om natta - er lik fortsatt). Morgenfugler er de forsåvidt begge to - yngste våkner mellom 6 og 6.30, eldste våkner/våknet mellom 6.30 og 7.30. Heldigvis har vi aldri hatt barn som starter dagen før 6...

Skrevet

Flaskebarn og morgenfugl + gitt oss mye trøbbel ang soving.

Skrevet

Jeg ar to puppebarn som også var sovebarn fra de var 2 mnd.

Da nattavvente de seg selv og sov fra da av natten igjenom og la seg uten problemer.

Ja mme metter mer og holder lenger, men jeg tror det like mye går på at ammebarn sover lengre inne hos foreldrene og blir vekket av de mer. Samt at siden de er vant til å få pupp skal det i tilegg enda mindre til for at de våkner når de merker mammans nærvær.

Skrevet

Mnja, tror ikke du sånn uten videre kan trekke en konklusjon som det så lett.

Inntrykk er en ting, fakta en annen.

Jeg fullammet frem til 3 mnd deretter hadde jeg en kombinasjon flaske/pupp frem til 6 mnd.

Han er glad i rutine og så lenge vi holder den så sover han (hvis vi ikke vekker ham) fra kl 19 til 07.30.

Skrevet

Jeg begynte å gi henne mme i tillegg til mm om kvelden, fordi hun var så sulten at jeg ikke hadde nok melk en periode. Merket at hun sover bedre, fordi mme er tyngre fordøyelig!

Så bruker det av og til som "sovetriks" ;-) hihi..

Skrevet

Snuppa mi har kun blitt ammet (nektet å ta flaske) - og hun har sovet natten gjennom siden dag 1 (mellom 5 og 9 mnd våknet hun 2-4 ganger for å få mat, men sjelden noe "tull".

Skrevet

Mine barn har begge vært sovebarn uavhengig av foringsmetode. Sov ikke mer eller mindre etter at vi gikk fra amming til flaske.

Skrevet

her har alle 3 vært puppebarn fra fødlesen av og ingen av de er noen morgenfugler:) De har heldigivs alltid vært b-mennesker:)

Skrevet

Her har alle 3 vært flaskebarn.

De trenger lite søvn, og våkner rundt halv seks-seks - både hverdag og helg.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er i alle fall helt normalt og naturlig at flaskebarn sover tyngre enn amme-barn. Det er kanskje en mening med at barn skal våkne om natta av og til og ikke faller i for lang veldig dyp søvn, og det er morsmelking normalt veldig godt tilpasset til. Derfor blir det også veldig vanskelig å høre på råd/forventniger fra den tiden flaske var mer vanlig enn amming, for den gangen sov barn generelt fortere natten gjennom.

Når det er sagt, så er dette kun statistikk - det finnes alltid untak, og jeg har untaksbarn som sov natten gjennom på pupp fra hun var noen uker gammel. Men så fikk hun MYE før hun la seg om kvelden også da.

Skrevet

Stemmer ikke med min ihvertfall. Notorisk morgenfugl, og flaskebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...