Gå til innhold

Er det tidlig å kutte ut dagsovinga når barnet er snart 2 år?

Anbefalte innlegg

Gutten min på snart 2 år er blitt ett mareritt om nettene, i natt var han våken halve natta.. lite søvn på meg kan du si! Forstår ikke hvorfor han ikke vil sove. Noen dager sover han hele natta, men jeg har merket at han våkner endel på natta når han har sovet på dagtid. Han sover på dagtid de dagene han våkner tidlig. Men er det ikke litt tidlig å kutte ut dagsovinga når han er under 2 år?

Fortsetter under...

kommer ann på barnet;) Hvis han våkner grytdlig hver morgen, sliter seg ut på formiddagen og sovner ved matbordet ved kvelds, så trenger han fortsatt en liten lur på dagen;) Men hold det til en liten lur på 30-45 min, og da den rundt 12, da deler du opp dagen:) Og så lenge han får ut energien iløpet av ettermiddagen, så vil han være trøtt på natta.

Men hvis han står opp til normal tid og har energi fra morgen til kveld, så er han kanskje moden for å kutte ut luren;)

Guttungen min er 20 mndr snart, og han sover fortsatt en laaang dupp på dagen, og han sover gjennom natta også:) Så han kommer nok ikke til å slutte med dupp på dagen på en god stund:) men alle barn er forskjellige:)

Hvis han ikke sov dagen før, kan han gjerne sove til 9-10 neste morgen.. Våkner han tidligere (før 8) og sover dupp er han oppe til langt på kveld og er mye våken om natta. Men han pleier og minst 2 timer da, så det er kanskje for lenge.

Han går ikke i barnehage enda.

HI

Kutt ned på hvor lenge han får sove først. Hvis han pleier å sove 2timer, ville jeg prøvde med 1,5t eller 1t. Jeg syns det er mye å kutte fra 2timer til ingenting.

Sønnen min sluttet å sove på dagtid når han var litt over 2år. Det var tidlig, men for han var det riktig for han hadde problemer med å sovne på kveldstid selvom han bare sov 30min på dagen til slutt, når vi kuttet dagsøvnen helt, så sovnet han på kveldene igjen og sov hele natta.

Annonse

Du må nesten prøve deg frem. Det som fungerer for andre fungerer ikke nødvendigvis på egne barn, men vi prøvde å kutte ned på antall timer da vesla var rundt 2 fordi hun ikke ville sove på kvelden. Det hjalp ikke. Så satt vi en tidsgrense der hun ikke skulle sove etter for eksempel 15.00, det hjalp litt. Når hun var nesten 2 1/2 kuttet vi all dagsoving, det hjalp masse.

Prøv deg litt frem så ser du fort hva som fungerer for ditt barn.

Vi kutta også ut dagsoving når vår kar var rundt en to år.

Han sov mye bedre om natten, og var like våken og blid om dagen.

Men ville ha gjort som ei her foreslo til å begynne med, at det kanskje kan være greit å kutte ut litt gradvis. Fra to timer, til 1.5 eller 1 time. Og så ta det derifra.

Mine 2 døtre sluttet begge med dagsoving da de var 12-13 mnd, altså knapt ett år. De la seg klokka 19, og sov til ca 7.30. Blide jenter.

Sønnen min sov middag til han var 2 år og 2 mnd.

Konklusjonen er vel egentlig at du bare må prøve litt...

F.x. sove kun i 1 time, og ikke senere enn kl.14/14.30.

Dette er veldig individuelt, men for å svare på spørsmålet i overskriften så er det ikke for tidlig å kutte ut dagsovinga når barnet er 2år -6uker

Vi kutta først ned på sovetida på dagen, så vi at hun ikke ville sovne før 21, så kutta vi ned en halvtime på dagsovinga, sånn fortsatte vi helt til hun ikke ville sove i det hele tatt på dagen og da var hun nesten akkurat 2år.

Det er en vanskelig overgang det der fikk jeg erfare, noen dager holdt hun helt fint ut til kl19, mens andre dager var det mye hyl og skrik før leggetid pga utmattelse.

Vi gjorde unda kveldstellet i god tid før kveldsmat, sånn at det bare var å legge henne hvis hun sovna mens hun spiste, skjedde noen ganger.

Hun var ikke i bhg hver dag da, så hun fikk fortsette med dagsovinga i bhg noen mnd etter at hun slutta med det hjemme, hun hadde behov for å sove en times tid i bhg.

Etter noen mnd sa de også i bhg at ho nekta å sove på dagen og virka ikke trøtt så da kutta de også ut, men det var ei sliten jente vi fikk hjem av og til.

Så en stor overgang, må bare prøve seg fram etter hva som er barnets behov og være forberedt på at selv om man stort sett får en rolig unge på kvelden og natta så hender det at det ikke går helt etter planen :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...