Maramara Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Har en gutt på 9 uker og lurer veldig på hva dere andre gjør for å få lagt de små tidligere enn dere selv på kvelden? Her hos oss er d nesten umulig...har prøvd masse forskjellig...pupp på senga, bare kos i senga, trille vogna, bæres i armen...er stortsett suttring på kvelden frem til 23.00 fordi han rett og slett er overtrøtt..noen tips på hvordan vi kan få d til? Får jo helt vondt av han for han er så trøtt men klarer ikke falle til ro!? Håper på tips:O)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Det sies at små babyer under 3 mnd ikke kan styres noe særlig i forhold til tidspunkt for legging, mat osv, og at faste leggerutiner derfor har liten effekt før den tid. Jenta mi f.eks var en kronisk natteravn på den tida der, og sovnet aldri før langt utpå natt uansett hvor mye rutiner vi hadde- ganske frustrerende ja! At de sutrer og er urolige på kveldstid er dessverre veldig vanlig, og kan være et tegn på at de ønsker mer melk, for liksom å "tankre opp" før natta.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Vi har hatt faste rutiner siden hun var rundt 8 uker gammel. Gjorde det samme med storesøster også som nå er 3 år :-) Starter kveldsstellet mellom 18 og 19, alt ettersom hvor trøtt hun er. Viktig at de ikke bikker over og blir overtrøtte... Gir henne pupp om hun vil ha, og øver litt på flaske etter puppen (noe vi har gjort de siste dagene) Tar henne med på badet og steller henne, lar henne ligge litt på magen uten klær og synger en liten sang for henne....sangen er mest for å markere at dette er kveldsstellet og ikke vanlig stell. Så er det ned i stua for å si natta til pappa og storesøster og vips rett i seng :-) Synger en nattasang og sier noen faste linje før jeg nusser henne godnatt på panna og går ut. Sovner som regel med en gang. er hun blitt overtrøtt så kan det hjelpe å dyppe smokken i litt sukkervann for å få dem ut av hylinga, da blir de opptatt med å smokke istedenfor og roer seg lettere.
ett til! Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 faller han mer til ro om dere tar nattstellet tidligere, for så å legge han i senga si på soverommet,som er kjølig og mørkt? viktig å "ta han"før han blir for overtrøtt. vi har en 6 ukers som blir sur og urolig mellom 19-21 tida,og da har vi funnet ut at det eneste som hjelper er å ta nattstell og legge han i senga si,sovner som en stein! han våkner igjen etter ei-to timer og er urolig,men da gir jeg mat eller prøver bare å roe han uten å ta han ut av rommet,slik at han forstår at nå er det natta. til slutt soven han igjen,men sover ikke tungt før vi kommer og legger oss,DA sover han godt igjen! lite selskapsdyr dette barnet mitt:) lykke til!
abella Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Det spørs hva du mener med leggerutiner. Det at man gjennomfører et fast rituale på kvelden som feks bad, sang osv for å få de til å forstå at det er natta og de må sove, har nok ingen effekt før de er rundt 3 mnd. (Men her i huset gjør vi det allikevel, vet jo aldri når de begynner å forstå...) Men det er nok mange som erfarer at babyen deres trenger en mer fast døgnrytme og å begynne å bli lagt tidligere om kvelden før de er 3 måneder. Vi begynte med tidligere leggetid ved ca 8 uker. Knerten var også urolig og overtrøtt på kvelden, og siden har er flaskegutt var det lett å forstå at det ikke var mat han sutret etter, men rett og slett søvn. For å få til det bør dere ha en viss rytme på dagtid slik at småen alltid er passe trøtt til kvelden kommer. Ikke sove for mye eller for lite på dagen. Stå opp til samme tid hver dag også. Det er to måter å gjøre det på. Enten å forskyve leggingen med feks et kvarter annenhver dag eller liknende. Eller å 'skjære gjennom' og begynne å legge til det tidspunktet dere har bestemt f.eks 19.30. For å roe han når han ble lagt til et litt annet tidspunkt enn han var vant til gjorde vi det vi følte var best der og da. Dersom han lå i senga og kavet funket det bra med smokk, koseklut å stappe nesa inn i og litt rugging på senga (men det tok allikevel litt tid å finne roen, han var jo vant til en litt annen døgnrytme). Dersom han ble frustrert og begynte å sutre prøvde jeg først å roe han i senga, dersom det ikke gikk tok jeg han opp og bysset han til han roet seg og så la jeg han ned igjen (mens han fortsatt var våken, men søvnig). Det tar litt tid for de små å innarbeide en ny døgnrytme. Men det gikk mye lettere enn jeg hadde trodd på forhånd, i løpet av en uke hadde vi en sovende gutt som var mye blidere og mer fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå