Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 I vår barnehage har barna vannflaske stående på en hylle utenom måltidene. Til måltidene drikker de vann eller melk. Ei venninne beklaget seg idag over at barna bare får drikke til måltidene, dvs. lunch og fruktmåltid kl. 15. - hva med ellers? Små barn som ikke kan sette ord på at de er tørste mellom måltidene? De er jo aktive disse små. Hun hadde bare fått beskejd om at det holder med drikke til måltider...eh... Hva med om sommeren hvor det er varmt?
Willy Wonka Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 I sønnen mins barnehage har de vannflaske utenom måltidene selvfølgelig. De ansatte har bedt om at barna har egen vannflaske til bruk utenom måltidene. Til måltidene bruker de tutekopp/vanlig kopp. Drikke er viktig, også med tanke på at disse små ikke sitter stille så mye og trenger påfyll av væske.
HeIvetes-Magda Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 No er dottera mi over 2 år, så ho seier ifrå når ho er tørst. Eg er supernød med barnehagen her (etter ansattskifte) og dei er kjempeoppmerksame! Men før desse ansatte kom på avdelinga var dei vel heller slappe, og kun ga etter behov og når barn spurte, men ein 1-åring kan ikkje spørre og veit ikkje alltid når han/ho er tørst.
Emma&Adrian Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Det har jeg tenkt å ta opp med barnehagen til Adrian på mandag,fordi han er så tørst når jeg henter han Han begynte nettopp i barnehagen. Han er jo bare 14 mnd,og kan jo ikke si ifra om han er tørst....så jeg skal iallefall påpeke at han trenger masse veske,han er jo en liten apekatt han der hehe,veldig aktiv,så han må få i seg nok veske!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Har bhg rutiner på vannflaskene? Når de skal fylles og vaskes?
Willy Wonka Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Vannflaskene blir satt på garderobeplassen til barnet på slutten av dagen og da er det opp til foreldrene å ta med hjem for å vaske selv. Vannflaskene fylles opp etterhvert som de blir tomme vil jeg nå tro..
NormaJean Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 sønnen min på 17 mnd sin avdeling har drikke til hvert måltid samt drikkeflasker utenom. Personalet vasker disse flaskene. Han får i seg mer enn nok:-) I den forrige bhg (som han gikk 40% i) var de ikke noe flinke. Sønnen min var helt dehydrert, helt tørre bleier og drakk gjerne 2-3 glass når han kom hjem. Problemet var at de ikke var oppmerksomme på at han ikke greide å løfte koppen skikkelig slik at han faktisk fikk i seg noe. Selv om jeg sa ifra flere ganger gikk det aldri helt inn!!! glad vi har byttet!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 De bruker ikke flasker i barnehagen til mini fordi det er stor fare for bakterievekst i flasker, men de får drikke mellom måltidene. De store får når de ber om det. Når mini begynte var han ofte veldig tørst når han kom hjem fordi han var for liten til å be om vann når han var tørst, men etter vi spurte om de kunne passe på å tilby han vann innimellom, så ble det mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 Hos oss går ungene inn på kjøkkenet og tar seg vann selv, der står glass og kopper. nå har jeg ikke hatt barn på den minste avdelingen der, men det har kommet mange små tasser inn der og personalet er veldig flinke. De ungene som ikke klarer å gå, eller som ikke skjønner at de kan få på kjøkket for å få vann får en flaske/kopp med vann som jeg ser de bærer inn hver morgen på avd, det blir mindre og mindre kopper for ukene som går. Nå har barnehagen kjøkkenet plassert midt mellom alle avdelingene og alle har dørene åpne til kjøkkenet så det er alltid voksne som ser om det kommer noen som trenger hjelp på kjøkkenet, det har ikke noe å si om det er andre avdelinger som ser noen på den lilleavdelingen osv. De har veldig fokus på å klare seg selv i barnehagen, smøre maten sin, ta seg drikke selv osv. Men dette går på barnas premisser og ikke pga at de som jobber der er late. Har to barn som har strotrivdes med denne måten som barnehagen driver, de har gått i en annen før og merket fort på selvtiliitten at dette var en bedre måte for de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå