Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 "Hallelujah" av Cohen. Hva i all verden er det i denne sangen som tilsier at den bør spilles i kirkerom? Her utsnitt fra første vers. Now I've heard there was a secret chord That David played, and it pleased the Lord But you don't really care for music, do you? It goes like this The fourth, the fifth The minor fall, the major lift The baffled king composing Hallelujah
Anne-B. Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Hallelujah? Når folk flest bare leser overskriftene, så kan man anta at de kun hører etter på refrenget. I denne sammenhengen er saken biff.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2010 Folk er dumme, og kirka kan takke seg selv hore som den er. Sitat sug lut.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2010 Selv tror jeg at jeg velger en sang av Dimmur til min begravelse.
Anne-B. Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Ved nærmere og mer seriøs ettertanke, så har det nok med de bibelske referansene og melankolien å gjøre. Noen av versene handler om utroskap og svik. Dette handler om sex og svik: There was a time you let me know What's really going on below But now you never show it to me, do you? And remember when I moved in you The holy dove was moving too And every breath we drew was Hallelujah Det andre verset refererer til Kong Davig og Batseba i første halvdel, den andre til Samson og Delilah. Kanskje er det først og fremst det siste verset, dette med å stå foran en herre uten noe tull, kun Hallelujah.
Anne-B. Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Jeg tror jeg vil ha "Summer Wine" med Lee Hazelwood og Nancy Sinatra. Ikke fordi den sier så veldig mye, men fordi jeg liker den. Jaja. Da er jeg kold og død. De andre får velge.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2010 Sånn som jeg tolker sangen, så er dette enda en av Cohens forbannelser over slemme kvinnfolk. Og jeg nok sikker på at det siste verset ikke handler om Gud. Men jeg har kranglet med skravlerne om dette før, for de mente sangen var en hyllest, og en religiøs sådan. Men har også hørt Lys og Varme i begravelse, noe som også tar sangen helt ut av perspektiv, ettersom den er skrevet til en sovende datter.
HeIvetes-Magda Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Den handlar jo om sorg, og eg meiner det er sorgen over ei kvinne. Evt sakn ispedd litt hat, gudsbespottelse og sorg.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2010 Joda sorg, men også svik. For svikene referert til over er ikke småsaker. Bunnlinjen som jeg ser det er at kvinner er svikefulle vesener. Men er den egnet i en begravelse, hvor du skal si noe om den døde? Svikefull kjerring?
HeIvetes-Magda Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 Haha, ja! "Sorry, eg synest ikkje det er synd at du er dau. Håper du råtner i grava di jævla kjerring!" Kunne aldri hatt denne i ein begravelse.
Gjest Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 Min mor ønsker seg at vi feirer at hun hadde et godt liv med en flaske vodka og skikkelig låvefest. Heller det en Halleluja i begravelsen hennes.
Molly Ringwald Skrevet 14. februar 2010 #12 Skrevet 14. februar 2010 Ser på denne sangen som kjærlighetsforhold mellom mann og kvinne og alt dette innebærer. I kjent Cohen stil skildres makt, begjær, utroskap, svik, lengsel, sjalusi osv. Jeg tenker at han har brukt bibelske skildringer fordi de er allmenn kjente. Personlig hadde jeg foretrukket "Everybody knows"
Anne-B. Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 Batseba og Delilah var svikefulle kvinner på hvert sitt vis. Batseba ble kongens elskerinne, Delilah opererer neste som en krigsstrateg; hun bruker Samsons styrke som óg er hans svakhet, for å felle ham. Det siste verset handler nok ikke om Gud, men om Cohen selv, "The baffled king - Den perplekse kongen." Tatt på senga, så å si.Fant også dette: ORIGIN late 16th cent. (in the sense [cheat, deceive] ): perhaps related to French bafouer ‘ridicule’ or obsolete French beffer ‘mock, deceive.’ Den sviktede kongen komponerer et Hallelujah. Et ode til ei helvetes møkkakjerring. "The holy or the broken Hallelujah.." Religiøst sett er Hallelujah et uttrykk for ekstase. I samliv mellom to kan man trekke paralleller til seksuelt klimaks. Den hellige elskoven, eller et "kaldt" klimaks. Når det er slutt på kjærligheten, er det bare det begjær resulterende i et klimaks som gjenstår, og som man vet, må man ikke nødvendigvis elske noen for å føle begjær. Så her har det nok vært en "femme fatale" på ferde. Det er vel ikke bare jenter som vil ha bad boys?
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 "i did it my way" må vel være den ultimate begravelsessangen?
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Hvis den avdøde hadde et ego som kan matche sangens tekst, selvfølgelig!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 15. februar 2010 "Everybody knows" fordi det var så mange folk avdøde måtte se med klærne av?
Gjest sug lut Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 Det ER jo mange man må se med klærne av. Om man teller opp er det faktisk halve kjerka full. Du er på en Cohen-tripp?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 15. februar 2010 Japp. Hurra for spotify! Hører Cohen i alle varianter. Men det startet med at vi ble advart på treningssenteret mot å bruke hallelujah i timene pga linken til begravelse. Seriøst. Jeg hadde aldri tenkt tanken en gang, annet enn til mamman min og da fordi hun er ihuga Cohen-fan, ikke pga den misforståtte linken til kjerka.
Gjest sug lut Skrevet 15. februar 2010 #19 Skrevet 15. februar 2010 Folk er jo for dumme, så det forundrer meg ikke. Ergo skal jeg se om jeg kan få aksept for å spille Lamb of God i min begravelse.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #20 Skrevet 15. februar 2010 Selv går jeg for liten ekorn satt..
Gjest sug lut Skrevet 15. februar 2010 #21 Skrevet 15. februar 2010 Er det noe man skal planlegge sjøl i god tid er det begravelsen, tenk om noen begravde deg til en eller annen norsktoppføler?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #22 Skrevet 15. februar 2010 haha, guri. Da ble det vel blomstrete sommerkjole av Dæinsebæinnet. Ratt med hele gjenge i kjærka ve?
Gjest cunning stunts Skrevet 15. februar 2010 #23 Skrevet 15. februar 2010 Å nei så tjukk du har blitt!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #24 Skrevet 15. februar 2010 Haha, mens 9 store menn sår i spenntak under kista for å komme seg ut til tralla..
Gjest cunning stunts Skrevet 15. februar 2010 #25 Skrevet 15. februar 2010 Eller om du har en eneste liten Kristine i omgangskretsen, kjører du Kjære Kristine, min beste venninne, ikke gråt, ingen skylder på deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå