Gå til innhold

Nøstebarn - hva er greia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inni pokkern så dyrt! Hva er det som gjør Nøstebarn bedre enn annen ull, egentlig?

Skrevet

Ingen aning. Jeg er ikke mer fornøyd med plagg som de har der, enn med andre ullplagg. I tillegg må det vaskes for hånd. Blæh!

Skrevet

Det er merket og design. Ikke noe bedre kvalitet enn f.eks Janus eller Tom og Trine (Janus er mykere og faktisk mer behagelig det er min erfaring). Har tre barn og har prøvd MYE slags ull.

Skrevet

Ulla nøstebarn bruker er ubehandlet ull og inneholder derfor lanolin som er selvrensende.

Det har ikke janus eller tom og trine.

Nøstebarn bruker heller ikke ull fra dys som blir misshandlet slik mange sau i Australia blir.

Skrevet

Aner ikke egentlig, men er storfan av sove skinnene deres

Skrevet

Eg elsker Nøstebarn sine kler, men det er mest ullundertøyet vi bruker. Det positive er at eg nesten aldri treng å vaske dei, vasker ein gong i mnd ca (ofte sjeldnare). JA! Det er svindyrt, men det er lang levetid. All superwashbehandla ull synest eg blir fort øydelagt. Eg vasker nøstebarn i maskin på 30 grader.

Her har vi brukt samme bodyar i nesten to år, ingenting ser litt slitt ut eingong. Får masse skryt i bhg fordi dei er så gode, og siden at den ulla er sjølvrensande så er det nesten berre positive ting å seie om det. Pris står ofte i stil med kvaliteten.

Skrevet

Men er ikke poenget at ullundertøyet skal være:

1.mykt og behagelig (det er hvertfall janus)

2.såpass kvalitet at det ikke revner og får hull så lett ( det er både janus og tom og trine)

Hva slags betydning har det om ullen er ubehandlet og ikke "selvrensende" da?

Janus og Tom og Trine kaster man i vaskemaskinen og det blir rent og like pent vask etter vask...Og det blir bare mykere og mykere jo mer man vasker det:)

Skrevet

De tingene jeg har kjøpt der, og som min søster har kjøpt der har vært ganske dårlig kvalitet. Lite holdbart i bruk, ble fort stygt og ødelagt. Så jeg får heller hjemmestrikkede klær fra søstra mi:) Heldig sånn!

Skrevet

Lar du barnet gå i 1 mnd i samme ullundertøyet?

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan ubehandlet ull kan ha så mange farger?

Gutten min reagerte veldig på klærne deres, men ikke på Janus.

Skrevet

Jeg er litt enig. Jeg har flere plagg fra Nøstebarn og er stort sett ikke så fornøyd. Jeg har ullfleece dressen, ullfrote pysj, ribbestrikka bukser og noen luer og noe greier. Det eneste jeg er svært fornøyd med er soveskinnet.

Lille lam derimot, som er like dyrt, er jeg kjempe fornøyd med. Det går ann å vaske ullen gang på gang og plagget holder seg pent, kan fint brukes inn på huden, ser veldig bra ut, fantastisk kvalitet.

Ullundertøy bruker jeg mye reflex eller Joha

Skrevet

Helvetes-Magda;

1. Vasker du undertøy bare en gang i måneden??

2. Selvrensende og selvrensende. Et ullplagg med en flekk, bæsj eller annet på blir ikke ren over natten mens den ligger på skittetøysdunken. Enten det står Nøstebarn eller Janus på den.

3. Lang levetid? Når gubben (eller en selv by mistake) kaster Nøstebarn i vaskemaskin på 40grader, eller tørketrommel, må plagget kastes. Ikke engang dukkelise passer det. Mens superwashene ser nøyaktig lik ut som før det ble vasket.

Så sånn er det.

Skrevet

Jepp, 24 timer i døgnet du, vi har berre ein ullbody og ei ullbukse. Nei, ulltøy skal skiftes kontinuerleg, slik at om ho bruker ein body på dagen, bruker ho ein anna body om natta, og ein tredje body neste dag. Når ulla er sjølvrensande pga lanolin så treng den berre å henges opp til lufting om det ikkje er flekker eller skittent.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt Nøstebarn sin filosofi med at tøyet må vaskes så sjeldent. Gutten min søler, gulper og skitner seg til på andre "synlige" måter.. og da må jeg jo vaske tøyet skikkelig, lanolin eller ei.

HI

Skrevet

helt enig, det stinker jo sur melk og oppkast, hva mener de egentlig med at det ikke må vaskes

Skrevet

1. Ja, og med ullundertøy meiner eg stilongs, undertrøyer, bodyer, strømpebukser og undergensarar.

2. Sålenge det er flekker, tiss eller bæsj på blir det vaska. Det er ikkje slikt at eg bruker flekkete tøy på barnet. Då barnet var baby vart ulltøyet vaska mykje oftare enn no, sjølvfølgeleg, men no er det nesten ikkje behov for vask meir enn ca ein gong i månaden.

3. Eg har ikkje mann, så det er berre eg som vasker kler. Har aldri kasta bodyer eller anna ulltøy på 40 grader eller i tørketrommel. No kom eg faktisk på at ein body vart vaska på 60 grader fordi nokon andre tok ut vasken min og tydelegvis ikkje fekk ut alt. Uansett så passer den bodyen fint dukkene, men eg klipte han opp og bruker det når eg må lappe janusull eller h&m-ull.

Skrevet

Dessuten så kan ubehandlet ull få møll, derfor er alle nøstebarn sine klær pakket inn i plast. Man skal også oppbevare dem i plast for å unngå at møllen sprer seg.. Det er litt ekkelt...

Skrevet

"Nøstebarn bruker heller ikke ull fra dys som blir misshandlet slik mange sau i Australia blir."

Det gjør ikke Janus heller, bare for å ha sagt det Annie 23:25

Skrevet

Trur du at ulltøyet du kjøp i butikkene ikkje har vore innpakka i plast?

Eg liker ikkje plasten fordi det blir så himla mykje søppel.

Har aldri opplevd å få møllspiste kler, og oppbevarer ikkje ulltøyet i plast. Men så veit eg ikkje om det finns møll i nord:p

Skrevet

Eg har ei lue kjøpt på nøstebarn som har verdas verste passform! Kanskje den blir betre når ungen blir eldre, men akkurat der valgte eg Janus. Den hadde perfekt passform og passer fortsatt etter over eit år i bruk.

Har ikkje så altfor mykje negativt å seie om Janus, eigentleg. Har litt av dem, men synest dei raknar så fort.

Skrevet

Vi har fått en body med bukse til og en hel dress fra Nøstebarn, men de er så rare i passformen! Begge er skikkelig sidrumpa sånn at man ikke kan ha de under andre klær, og føttene er bittesmå og rart sydd. Jeg skjønner heller ikke greia!

Skrevet

Er Nøstebarn kun ett postordreprodukt? Eller selges det i butikker med mulighet til å sammenligne?. Jeg blir alltid så veldig skeptisk når produkter selges helt uten mulighet til sammeligning og med bruksanvisninger helt utenom det vanlige.Det skal ikke være nødvendig å oppbevare klær i plast, heller ikke skal klær kun vaskes i spesialsåpe. Til sist så kan hvem som helst av div klesprodusenter hevde så mye de vil at sauene har det bra, de blir foret på økologisk mat fra verdens reneste områder å drikke kildevann og det er så vidt sauen blir drept når man skal benytte seg av skinnet, men er det egentlig noen som tar seg bryet med å sjekke det ut?

Skrevet

de har iallefall en butikk på sandvika

Skrevet

Det selges i nøstebarnbutikkar (ofcourse) men eg trur også at det er enkelte andre butikker som også har nøstebarnull (uten at eg heilt veit kva butikkar det er). Bånsull er ganske likt nøstebarn, har eg høyrt, har ikkje sjølv prøvd det.

Her vaskes ullkler i ullsåpe, ikkje milo fordi eg synest den lukter så stygt:p

No blir mulesing forbudt etter 2010, så då kan ein prøve å stole på at det skjer overalt. Dog kan ein aldri vere 100% sikker, men det er jo vår oppgåve som forbrukarar til å kreve ein slik forsikring.

Skrevet

Klart det har vært innpakka i plast.. Men nøstebarn sier at dersom man ikke skal bruke klærne fra dem på ei stund så bør man pakke dem inn i plast pga at det kan være møll i dem. Å ja, møll finnes så langt nord:) Det meste er vel pakka i plast, det var ikke poenget. Men som jeg sa tidligere, så kan ubehandla ull ha møllegg eller larver i seg som kan klekke og da blir klærne ødelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...