Gå til innhold

Uerfaren førstegangs trenger hjelp :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har ett problem jeg... Jeg har en datter på snart 3 mnd nå, og jeg har fått beskjed av helsesøster om å prøve å holde hun våken på dagen, sånn at hun sover natten, og lærer seg rutiner og diverse... Får hun bestemme nårtid hun selv vil sove, så sover hun hele dagen, og er våken hele natten.. Nå har jeg prøvd en stund å endre dette, og jeg klarer fint å holde henne våken ett par timer, og så blir hun trøtt, og da legger jeg henne ned, men da får hun ikke sove, so hun holder seg våken fra 15:00, til 22:00 ca.. Og da er hun irritert og småsur fra klokken 17:00... Noen som har opplevd dette? Trenger så såååårt noen råd og tips... ALT tas imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våken fa 15-22? Det er utrolig lenge for en baby som er under 3 mnd. Jeg personlig hadde ikke gjort det, og hadde latt babyen sove når hun ville.

Skrevet

æ vil kanskje anbefale dæ å redusere søvnen hennes etter klokka fem seks på ettermiddagen. men ikke holde henne våken på dagtid. erfarte at det hjalp med datteren min når hun var mindre, det er nå 5 år siden.

å ho var våken på natten å sov på dagen, men med å ikke la henne sove etter klokka seks, så la hun seg ned i nitiden på kvelden, å våknet en tel to gang om natten.

Skrevet

Hæ? HS må være helt tett i nøtta som gir deg en slik beskjed! så små barn må sove når de vil! Når du ser at hun er trøtt bør hun legges, alltid. Så lager du et klart skille mellom dag og natt. (dagen; gardinene trukket fra, kanskje litt lyder i rommet ved siden av osv / Natten;(fast tidspunkt) lyset av hele tiden, hviske i stedet for snakke, ikke ny bleie hvis det bare er tiss, alt gjøres stille og soverommet forlates ikke) om noen måneder vil hun sove kun et par, tre nogenlunde faste lurer på dagen og kanskje natten gjennom. Når hun er kanskje 1-2 år vil det antagelig bli kun en lur på dagen, og da vil du merke at det er best om den luren ikke kommer for sent.

Overtrøtte barn får problemer med å sove, det blir en ond sirkel som kan være vanskelig å bryte, men vær konsekvent med at du legger henne når hun viser trøtthetstegn og trøster henne mens hun ligger i senga så lenge hun ikke er hysterisk da..

Lykke til med å få rutine på ting, men husk på at få har rutiner så tidlig og du må forsøke å sove litt på dagen selv så du overlever å våkne mye på nettene:)

Skrevet

Oioi. Søvn avler søvn. Om babyen ikke får sove når den er trøtt på dagen får den heller ikke sove særlig godt på natten. Ville nok latt henne få seg en god lur eller to på dagen og heller prøvd å holde babyen våken fra kl 17-18? Kanskje du kan få til noen rutiner for deg selv hvor babyen sover godt på dagtid? En trilletur rundt lunsj f.eks?

Lykke til og ikke stol blindt på HS : )

Skrevet

Da sønnen min var så liten begynte jeg å legge ham konsekvent etter han hadde vært våken i 90 minutter. Funka som fy. Han sov alltid ute på dagtid. Han kunne feks sove 1-2 timer, være våken 90 minutter, så la jeg ham ut igjen uansett om han så trøtt ut eler ikke. Det er ikke alltiod man ser det på dem om de er trøtte. Han sov stort sett 3 lurer hver dag, han sov ganske lenge hver gang.

Når kvelden kom,la jeg ham kl 19, og han sov helt til kl 07 uten å våkne (nattavvent da han var 10 uker).

Dette tipset om å legge ham etter 90 minutter leste jeg her inne, vi praktiserte det helt til han var 9-10 mndr.

Skrevet

Alt du trenger å gjøre er å gi henne mat til fast tid på morgenen, så vil hun etterhvert sinne rytmen.

Hvis du vil at ungen skal sove om natta, må du sørge for at hun får i seg døgndosen med mat i løpet av dagen.

Skrevet

Jenta mi er en våken baby, og har vært det siden hun var født. Hun har ALDRI sovet i 20 timer! Aldri mer enn 10-15 timer. Hun kan fint være våken hele dagen lang, med unntak av noen korte 10-minutters dupper. De siste dagene har hun imidlertid begynt å bli litt sutrete på dagtid fordi hun er trøtt, men ikke finner roen til å sove på dagtid med lys og lyder rundt seg. Løsningen er å legge henne i vogna så hun sover ute på verandaen! En dag her måtte jeg VEKKE henne etter nesten 5 timer hehe. Men hun sover godt på natten likevel. Å legge henne i senga i mørket på dagtid er UAKTUELT. Hun skal vite forskjell på dag og natt.

Jeg er vel en "uvitende førstegangs" selv, men holder med de andre i at hun må da få sove om hun er trøtt! Søvn avler søvn ja, og å være overtrøtt er VONDT for en liten baby.

Helsesøsteren min sa at noen barn "sover fra seg" på dagtid, og derfor er våken på natten. Så det kan jo være en ide å vekke henne etter et par timer, om du opplever at dagsovingen forstyrrer nattesovingen. Jenta mi er 3,5 mnd:)

Lykke til!

Skrevet

Jenta mi er 6 mnd, og for et par måneder siden måtte jeg hjelpe henne å snu døgnet. Dette fungerte her i huset: Dagen starter til fast tid hver morgen. Jenta mi kunne godt sove lenge utover morgenen/formiddagen. Det funker ikke i forhold til nattesøvnen, så nå må hun stå opp mellom 0700-0730 hver dag. 90-minuttersregelen fungerer veldig godt her også, og jeg følger den slavisk. Hun sover ute i vogna på dagtid. Kl. 1800 er det badetid, kl 18.30 er det grøt og etter det er det natta. Og som de andre sier: søvn avler søvn. En overtrøtt unge blir vanskelig å ha med å gjøre, og kan holde det gående hele kvelden. At jenta di klarer å holde seg våken fra 1500 til 2200 kan jeg med nesten 100% sikkerhet si kommer av at hun er overtrøtt. Prøv 90-minuttersregelen, jeg tror du vil bli positivt overrasket. Lykke til :)

Skrevet

Kjære deg, følg ditt eget hjerte!

Jeg lot mine barn ha sin egen rytme de første månedene (nesten det første året). Spesielt når de kun lever av brystmelk, er det viktig at de sover, spiser og blir stelt og kost med. Rutiner er tull i mine øyne. Dvs det er jo dette som ER babyens rutiner!

Hva om du sover mest mulig selv på dagen, når babyen sover? Siden du kun har ett barn, foreslår jeg denne løsningen akkurat nå.

Skrevet

Det jeg gjorde med minsta var at jeg vekket henne og ga henne mat og stell annenhver til hver tredje time på dagtid og lot henne sovne igjen når hun selv ville. Sakte men sikkert gikk hun over til å sove mest om natta :)

Men jeg må innrømme at jeg begynte med det da hun var bare noen uker gammel. Som mor til to blir det bare helt umulig å skulle ha ett barn som er våkent om natta og et som har normal døgnrymte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...