Gå til innhold

Språket...noen med barn her som har hengt litt etter med språkutviklingen evt fått hjelp? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Datteren vår er straks 3.5år gammel, hun blir 4år i oktober.

Hun skal få dren nå, har mye væske i mellomøret og hører litt dårlig..de fleste tror også at dette kan være årsaken til en litt sen språkutvikling..jeg derimot begynner nå å bekymre meg for at selv om hun for dren så vil ikke språket plutselig bli helt perfekt?!

Hun forstår jo alt, men prater max 3-4 ord sammhengende rent...hun kan ikke si en lang setning eller en vanlig setning rent, så de fleste forstår henne ikke...hun prater veldig dårlig...

De fleste sier til meg at dette er så indivduellt..men jeg har allerde sagt til helsesøster at de skal kontakte barnehagen å gå videre med dette og det ikke blir bedre etter drenet i ørene er satt inn....

Er det noen med erfaringer her?

Vil gjerne høre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at hun utaler de fleste ordene feil, leverpostei= otepostei osv osv.....

Gjest Morn du
Skrevet

Vel, jeg har ei som går i første klasse nå, og enda er ikke språket helt på plass, synes jeg. Hun blir forstått da.

Men da hun var på alder med jenta di, var jeg(og hun) rimelig frustrert.

Hun har fått hjelp gjennom ppt, ikke med språket direkte, da de mente at det ville komme av seg selv. Noe det og har gjort. Det har gått mye på finmotorikk og en del sosial trening.

Selvfølgelig skal du si fra om det du mener, trenger nødvendigvis ikke gå gjennom hs for det, men direkte med barnehagen. Om ingen hører på deg, kan du kontakte ppt direkte. Man skal nemlig ikke gå og bekymre seg sånn, uten åå få hjelp, er min mening.

Lykke til:)

Gjest Morn du
Skrevet

Må legge til at det ikke har vært snakk om dårlig hørsel...

Skrevet

Frustret ja...nettopp det føler jeg datteren min også er, føler hun henger litt etter nå det komme til det sosiale...at hun på en måte er yngre enn det hun er, foreks i turn..så hører hun ikke etter hva de voksne sier og springer sin egen vei..er mye pga hun sikkert hører dårlig pga ørene..men jeg tror språket hemmer henne sosialt!

I barnehagne stortrives hun da, men der kjenner hun alle og har venner heldigvis:)

Skrevet

hvor gammel var hun når hun fikk hjelp av ppt?

Gjest Morn du
Skrevet

Hun var ca 3 år da barnehagen sendte papirene til ppt. Da hadde hun sett på de andre barna leke i et år, og sagt omtrent 10 ord utenom ja og nei. At hun ikke hadde pratet i barnehagen syntes jeg var rart, for hun pratet hjemme. Men kan forstå det nå i ettertid, for det var egentlig bare jeg som skjønte hva hun sa, stort sett.

Hun var også sånn som ikke fikk med seg beskjeder når det var mange til stede, eller hun hørte hva som ble sagt, men hun skjønte det ikke. Hun ble mer "forvirret enn opplyst" om jeg kan si det sånn. Men det bedret seg da hun var ca 5,5 år. Nå tar hun alle beskjeder på strak arm.

Skrevet

godt å høre da!)

datteren min har alltid pratet mye og vært sosial i barnehagen heldigvis, men merker at hun liksom ikke for med seg beskjeder alltid og sånt...

Skrevet

jeg har sett mange barn som har utviklet språket sitt veldig mye etter de har fått innlagt dren. Men om du er veldig bekymret ville jeg bedt barnehagen melde henne opp til ppt nå. fristen for å søke hjelpt il neste barnehage år går snart ut.....

men det er noen barn som ikke har språk før ganske sent.

f.eks så har jeg nå et barn på avdelingen jeg jobber på som ikke sa annet enn mamma pappa og ja og nei. og noen små ord.. bare ett ord i slengen.... dette barnet begynt i fjord vår.. 3 år... jeg var litt små beskymret og nevnte det litt for foreldrene.. de sa at de eldre søskene også hadde dårlig språk frem til ca 3.5.... og for en utvikling dette barnet har hatt.. nå kan dette barnet prate i hele setninger. noen ord er fremdeles litt uklare men h*n kan gjøre seg veldig forstått... h*n blir 4 år om 2 mnd.....

VI har ikke hatt noe spesielt fokus på språket i barnehagen. har ikke hatt barnet på noe språkgruppe eller noe... men det har kommet helt av seg selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...