Gå til innhold

Vil ikke slutte å amme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

... for har ennå noen kilo jeg vil gå ned.. Lurer på om jeg skal begynne å pumpe meg flere ganger for dagen, for å opprettholde melkeproduksjonen. Den lille får stadig med fast føde. 6mnd nå..Andre som har hatt det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor skal du slutte å amme om du ikke vil?

Den lille kan ha god nytte av morsmelka til den er godt over året så lenge du gidder å holde på.

Om ikke ungen krever det, så må du vel ikke innføre mer fast føde ennå? Prøv å legg ungen oftere til i stedenfor.

Vet ikke hvor bra mitt råd er, du må kanskje se ann ungen også, om ungen er tilfreds med å få mer pupp og du også er bekvem med det, og ikke gir mer fast føde istedenfor, så hva er bedre enn det?

Har hørt om de som har fullammet til barnet har vært 8 mnd.

Skrevet

barnet har jo godt av grøt fra det er 6 måneder, pga at det trenger mer jern, så fullamming til 8 måneder er ikke egentlig anbefalt. Men det er jo ingenting å veien for å pumpe og fryse. Grøten smaker sikkert best med mammamelk i:) Og den holder seg i tre måneder i fryseren.

Skrevet

Men skal ikke grøtene lages på vann da? Har gitt maisgrøt til nå, men bør jo begynne å gi de andre...Har hatt frysen full av melk, men kastet en del nå, fikk ikke bruk for det. Og bf maser på å ha mini alene, derfor jeg har begynt med mer fast føde..

Skrevet

Noen lages på vann og noen på melk. mener å huske at jeg laget maisgrøt og risgrøt på melk. Samme med noen jeg kjøpte på helsekostbutikken. (hirse eller lignende navn. Var forresten ekstremt poppis her i huset og kan anbefales) For å få brukt den kan du også ha litt melk, sammen med en liten dært smør i hjemmelaget potet eller grønnsaksmos. Eller du kan sende med litt melk som barnet kan få når faren har h*n også.

(eventuelt bare pumpe som søren og kaste det du ikke får brukt, siden du jo har effekt på vekten:) )

Skrevet

De sykehusene som har prematur avd vil bli sjeleglad for din melk.

Da hjelper du mange små babyer også istedenfor å kaste den.

Skrevet

Men må en ikke gå gjennom en test, og vil ikke de har melken til folk som nettopp har født, ikke noen som har født for et halvt år siden? Og er fristet til å pumpe som bare f, også kaste det, men vil ikke det øke produksjonen noe veldig, og gjøre at jeg vil gå rundt med brystspreng hele tiden?

Og de har vel godt av å få fastføde når de er 6mnd? Får fortsatt melk til alle måltidene, og bare pupp til noen måltider..

Skrevet

Du kan jo amme enda lenge, selv om barnet får fast føde! Men ikke regn med at det skal hjelpe på kiloene, vi er maaange som gar erfart at det ikke er noen sammenheng mellom vekttap og amming.

Skrevet

bare amm i vei du frøken;) Amm til hvert måltid, amm som tørstedrikk og kanskje litt ekstra på kvelden for kosens skyld??

Selvom nurket får mer og mer fast føde, så betyr det ikke at det skal ta plassen til ammingen:) du kan gjøre begge deler samtidig. Det er jo de som koseammer til barnet er langt forbi 2-3 år, så det er ingen hindring;) Når barnet er hos pappa, så kan du pumpe 3-4 ganger iløpet av dagen, det opprettholder melken, men øker ikke noe på mengden:) Etterhvert vil nok dessverre mengden bli mindre hvis du ikke ammer hver dag, for pumping gir ikke like god stimuli, men hvor lang tid melken blir, er helt individuelt. Noen opprettholder melken i mange år ved å pumpe (slanketips for mange herrens år siden!) mens andre, som meg, mista melka på 2 mndr når jeg måtte begynne med pumpinga (barn som spiste for mye ved amming, så måtte kontrollere inntaket).

Å amme lenge er bra for babyen og deg. Kroppen din vil bruke ressurser på å produsere, og dermed kan du gå ned i vekt, men husk at kroppen også trenger mer næring for å lae god og sunn melk. Det blir sagt at melk som produserers på gammelt fett ikke er like bra som melk som blir laget på ny og sunn mat:)

Skrevet

Ungen er bare 6 mnd og barnefar vil heller at du ikke ammer?

Vil han ikke det beste for ungen sin.

Du kan da enda amme i 1 år til.

Jeg ammet 12 mnd og 14 mnd med mine barn.

Skrevet

Jeg tenker helt likt som deg HI. Frøken er 6 mnder og jeg merker at antall amminger iløpet av døgnet har gått ned, i tillegg synes jeg at jeg har ganske lite melk. Men det som er planen min er at jeg skal begynne å pumpe meg 1 gang i timen fra mandag av for å få produksjonen opp på en høyde igjen. Jeg vil også ned flere kg og det går ganske sakte nå som melka har avtatt kraftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...