Gå til innhold

Litt merkelig spørsmål men stemmer det at ørevoks følger kanalene og legger seg i nesen som bussemenn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ørevoksen produseres ytterst i øret og innenfor er trommhinna som det ikke skal være hull i, så ingenting kommer fra øret og til nesa. Derimot han man bli tett i ørene innenfra hvis man er veldig forkjølet.

Hehe, nå har jeg hørt dette også :P Som sagt over så er det ikke ørevoks i hverken mellom øret eller det indre øret, kun i det ytre øret og det er stengt av med trommehinna ;)

Heldigvis spiser ikke barn ørevoks ;):P

Jeg syns det er litt morsomt å lese svarene her, for senest for en mnds tid siden, var det en liten jente i barnehagen som opplevde akkurat dette. Hun hadde veldig vondt i ørene pga. forkjølense og det var mye greier uten at jeg helt vet alle detaljene. Men de var ihvertfall hos legen, og siden jeg leverte min sønn samtidig fikk jeg med meg alt som ble sagt. Enden på visen var at det rant og rant fra ørene hennes men det var IKKE ørevoks, bare snørr:-)

Så det går ihvertfall an den veien:-)

Annonse

Men då har ho hatt øyrebetennelse med sprukken trommehinne, og då var det vel heller puss frå øyra som rann ut, sjølv om det er ein tynn kanal frå øyra og til svelget. Øyrevoksen vil iallefall sige utover i øyra, og ikkje bli til busemenn :oD

Legen hadde ihvertfall sagt til dem at det kun var snørr som rant ut, men det høres jo logisk ut at trommehinnen sprakk og det var puss fra ørene. Jeg bare gjentok legens ord;)

Øre, nese og hals (svelg) er forbundet med hverandre, men likevel er det ikke ørevoks som blir til busemenn, det er rett og slett slim som dannes for å beskytte slimhinnene i nesen, akkurat som ørevoksen skal beskytte ørekanalene på utsiden. De vandrer ikke rundt. Men du kan få vondt i ørene pga snørr, men det er vel mer trykkforskjeller. Samme som med bilhuler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...