Gå til innhold

Hvem her inne er enig med Cesar Milan's metode?

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% enig;) Er samme innfallsvinkel jeg altid har hatt til dyreoppdragelse, med unntak av at jeg ikke har hatt de samme metodene, rett og slett fordi jeg ikke har kunnet dem. Men jeg har alltid ment at man skal få respekt før kos, og at dyret er og blir et dyr. Man kan være umåtelig glad i det, men så fort man begynner å tilføre dyret menneskelige følelser og trekk, da har man tapt. Dyret skal være underdannig eieren, og eieren skal femstå som en selvsikker og klar leder. Konsekvent og klar på grenser.

Jeg får avsmak av denne "veskehund" trenden. Å kle opp dyret som en liten unge, og behandle det deretter er helt tullete. Og stakkars dyret vet ikke plassen sin og blir forvirret.

Hva mener dere damer?

Fortsetter under...

Han er ikke streng med hundene, han er en flokkleder. Han oppfører seg sånn som en hund ville oppført seg, hvis den var flokkleder. Han er aldri slem.

Han har ingen ting imot å kose med hundene, så lenge de kjenner sin plass.

og det er akkurat det som er cluet;) Først respekt, deretter kos:) Skulle likt å sett den tispa som koste med valpene sine før de lærte seg å høre på henne:p

Jeg har brukt å se på hvordan tispene behandler valpene sine, og bruker samme metoder på hundene jeg skal ha skikk på. Utorlig effektivt så lenge man er konsevent og står frem som en klar leder. Og så lenge man aldri slår, sparker eller på en andre måter utsetter dyret for plageri , vil den aldri bli redd deg fordi du setter den på plass:)

Annonse

Hva er det som gjør han så ille? Altså, har ikke sett så masse på programmet, er heller ikke noe hundemenneske. Har bare fått med meg at det er en diskusjon om metodene hans, og at Canis(?) vil forby programmet.. Så da blir jeg jo litt nysgjerrig.

Jeg er generelt sett ganske uenige med Cesar Milans metoder å trene hund på. Han trener hundene på at de skal psykisk overkjøres og gjerne også fysisk avstraffelse som strøm, pigghalsbånd og spark/ slag. Hundene gjør selvsagt det han ber de om fordi de rett og slett ikke tør noe annet. Jeg vil at hunden min skal gjøre som jeg ber den om fordi den vet at det lønner seg for den i form av ros eller belønnelse når den gjør det korrekt, istedet for at den ikke tør å gjøre noe annet. Synes de færreste av hundene han trener ser ut som de er glade og trives. Er null problem å få en hund til å f.eks gå pent i bånd når du legger kjettinghalsbåndet helt opp på strupen dens og nøkker til.

Håper virkelig ikke dere trener hundene deres slik han trener.

jeg ser ikke at han gjør noe feil i det hele tatt jeg da. Han er veldig konsekvent, og han er streng. Men utover å legge hunder på siden for å få de til å underkaste seg i anspente situasjoner, gi hunder som er fikserte et dytt på hofta med foten, og ta hunder i nakkeskinnet når det oppstår noe, så tar han jo aldri i dyret.... Han bruker flokken sin mye på å nullstille dyr som sliter med psyken, og han jobber mer med eierene enn dyrene mange ganger;) Han filosofi er at han rehabiliterer hunder, og trener eiere;)

Han bruker små og enkle triks for å understreke at eieren skal være på topp, som feks, at eieren alltid skal føre ut av døra, eier skal alltid gå foran dyret når de går tur, eier skal bestemme hva som skal skje og når rett og slett.

så hvorfor canis er uenig med ham, det er for meg et mysterium...

haha, hvor i alle dager har du sett han bruke strøm, kjetting eller at han slår? Det båndet han bruker oppe ved ørene er til for at hunden skal bli oppmerksom når han napper i båndet. Og den dagen du står med en hund som er fiksert på en annen hund og vil angripe, så skjønner du hvorfor det til tider trengs et nøkk slik at hunden kommer ut av fikseringen. Hvis du har vært innom nettsiden hans, så vil du se hva slags bånd han legger ut til salg, og ingen av dem har pigger eller strøm. De er laget av nylon;)

Å kun rose god atferd og overse dårlig atferd fungerer på noen hunder, men de hundene som er "ødelagt" må nullstilles, og dermed må man trene de mye hardere enn en valp som aldri har gjort verken noe galt eller rett i sitt liv. Cesars flokk er hunder som er omplasert pga dårlig atferd, derfor må han ta tak i negativ atferd. Man kan ikke overse at hunden prøver å drepe et annet dyr.

Den dagen du jobber med rehabilitering av hunder som har svekket psyke, så kan du snakke om trening av hund. Det du snakker om er oppdragelse av en valp, noe som er peace of cake så lenge en er konsekvent.

opoenget med at han komemr å hjelper folk, er jo først og fremst for å få mennesker til å forstå hvordan man skal behandle en hund, og han har helt rett. Bare se på hundene som rygger når han kommer. og det er kun av energien hans. Det funker! jeg har prøvd dette selv, og det er så lett bare man forstår hvordan man skal oppføre seg. Han er fantastisk :)

Må huske på at de hundene han er "strengest" med er hunder som i alle andre sine øyne burde vært avliva. Han gjør en veldig god ting, og redder mange hunder fra døden

Pigghalsbånd har jeg sett han bruke i flere episoder. Strøm ser du at han bruker hvis du googler det. Var videoer av dette også på youtube.com men de ble fjernet pga at det ikke er lov til å kopiere et innslag fra et tvprogram direkte over. Har drevet mange år med hund, så vet godt hvordan hunder reagerer. Men det også hele tiden ha båndet opp mot strupen er ikke greit. Jeg snakker ikke om oppdragelse av valp, men faktisk om positiv hundetrening. Men det tar litt lenger tid å være positiv å faktisk få tillitt av en hund enn å bare kommandere og kreve helt til den gjør ting apatisk.

Annonse

hvordan skal du bruke positiv trening på en rødsonehund som vil drepe alle andre dyr den ser? Jeg er oppriktig nysgjerrig på akkurat dette punktet. For det er i disse sammenhengene Ceasar gjerne jobber. Altså med dyr som er på vei til å bli avlivet pga så dårlig atferd at de ikke fungerer i det daglige.

Kan man overse det at hunden blir helt fiksert og beveger seg mot rødsonen? Og hvordan skal man da fjerne denne oppførselen uten å ta tak i det? Vil hunden slutte med denne oppførselen sålenge man roser at den er flink til å gå pent når det ikke er andre dyr i nærheten? En hund som blir fiksert EN gang, kan man bare "dra videre" uten at det nødvendigvis skjer noe mer enn at hunden er uenig, men hva med en hund som blir fiksert HVER gang den ser et annet dyr, eller verre, hver gang den ser et barn??

Jeg har sett Cesar bruke strøm i en episode. Men jeg skjønte det sånn at han kun bruker strøm i spesielle sammenhenger. I den episoden jeg så, var hunden helt vill etter å springe etter traktoren. Den hadde blitt påkjørt og hardt skadet, men den løp fortsatt etter traktoren for å "ta" hjulene. Da brukte Cesar strøm fordi hunden satte livet sitt på spill, og det er vanskelig å disiplinere en hund til å ikke løpe etter traktoren.

Det var forresten en gjeterhund som gikk uten bånd på en gård, og den ble aktivt brukt til gjeting av sau. I det tilfellet er jeg enig i at strøm er en god løsning. Vi har selv brukt strøm på våre hunder når de løper etter sau og rein.

Strøm som disiplin er ikke greit.

ingen som driver positiv hundetrening som vil svare på spm i 23:59? Jeg er nysgjerrig!! Jeg ville ikke visst hvordan jeg skulle forholdt meg til en aggresiv, fiksert hun i rødsonen uten å bruke konsekvens....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...