Gå til innhold

Prøver igjen: Er det normalt at baby på 5 mnd ikke klarer å løfte hodet?

Anbefalte innlegg

Min venninnes 5 mnd gamle baby klarer ikke det. Min venninne er sur og fornærma for at helsestasjonen har henvist dem til fysioterapeut, men heldigvis følger hun opp og tar barnet til behandling..

Noen som har hatt babyer som ikke har løftet hodet ved 5 mnd (når de ligger på magen) men som likevel har utviklet seg normalt med tiden?

Fortsetter under...

Min datter er snart seks måneder og alle de jeg kjenner som har jevngamle barn har kunnet løfte hodet en stund. Utover det har jeg ikke kompetanse til å vurdere hva som er normalt. Min jente lå på magen og løftet hodet når hun var tre måneder, og det tror jeg er ganske vanlig. Helsestasjonen er der for å hjelpe og støtte. Det er bare tull og bli sur fordi de gir henne gode råd. Vi har en litt tykk treningsmatte som ligger på gulvet i stuen. På den får tuppe trene og utfolde seg i eget tempo, uten at det er noen fare for at hun skader seg (hun krabber ikke enda).

Vil tro at siden helsestasjonen har hennvist dem til fysioterapaut er det ikke "normalt" at babyer ikke kan løfte hodet ved fem mnd. Det er ikke dermed sagt at ikke alt kan bli helt normalt etterhvert!

barnet mitt hadde problemer med å holde hodet sitt selv lenge, så vi gikk til fysioterapaut. Fysioterapauten var bekymret for dette kunne skape problemer for senere. Men etter mye trening er h*n nå 6 mnd og er sterk og fin i nakken og har vært det i litt over en mnd. Så 6 mnd og ikke klarer å holde hodet er bekymringsfult, men siden hun går til fysioterapaut så går det seg nok til:)

Vet ikke hva som er normalen, men babyen in løftet hodet første dag hun var født. Og nå er hun to mnd og holder hodet høyt, stabilt og lenge om gangen når hun ligger på magen....

Bra at venninna di tar babyen til fysioterapeut, for syntes det hørtes ganske uvanlig ut.. :-)

Jeg husker ikke nårtid førstemann løftet hodet, men han var hvertfall ikke mer enn et par mnd han heller...

Annonse

Nei, det TRUR eg ikkje er normalt. Hadde det vore innanfor normalområdet hadde vel heller ikkje babyen blitt henvist til fysio. Det treng ikkje nødvendigvis vere noko gale, kanskje babyen berre er litt bedageleg, men det er fint at dei blir fulgt opp.

Jeg aner ikke. Jenta mi var sen med å løfte hodet skikkelig, men hun er prematur, og dessuten hadde hun KISS. Så fort vi fikk orden på nakken hennes begynte hun å løfte hodet mye mer, og nå er hun jo helt normal. Så fysioterapi er nok en god ide.

Det trenger ikke å være noe galt. Mine to sønner har vært sent ute begge to, mens min datter lå og løftet hode på fødesengen. Hvis han ikke løfter hode ved 5 mnd, er han nok sent ute, men det er jo ikke så viktig, kan likevel ha en god utvikling senere.

Jeg ville absolutt gått til fysioterapaut med barnet, det er da bare ment som hjelp. Der vil hun sikkert lære noen tekniker hun kan bruke hjemme for å stimulere til barnets videre utvikling. Og kanskje finner de ut at noe er galt som de kan rette på. Jo før de finner slike feil jo bedre. Jeg skjønner bekymringen din, men ta det med ro, dette ordner seg. OG fysioterapi er et tilbud du absolutt bør takke ja til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...