TulleMor09&11 Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 vi er heilt tomme, så trenger tips
Gjest Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Jeg pleier å lage kyllingburger, og har fått mye skryt for den Jeg bruker; - kyllingfilet eller vanlig kylling, stekes i passe store biter. - tzatziki eller gresk dressing - agurk, tomat, rødløk (alt etter hva man liker) - salat - hamburgerbrød Som tilbehør er det digg med potetbåter eller pommes frites og ketchup Åå, å fikk jeg lyst på kyllingburger
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 jeg bruker 50/50 svin/okse kjoettdeig, former de til burgere pa ca 150-200g, salter og peprer og lar de staa i kjoeleskapet i noen timer steker de paa grillpanne eller stekepanne og legger litt cheddarost eller sveitserost paa toppen helt ved slutten av steketiden. jeg bruker aa ha litt majones eller burger dressing, underst paa broedet, saa burger, saa sylteagurk eller relish, ogsaa tomat og salat pluss litt majones smurt tynt paa toppbroedet ogsaa. hvis jeg bruker sveitserost, saa liker jeg veldig godt stekt sopp paa, hvis jeg lager kyllingburgere liker jeg de best med pesto og mozarella og tomat , men ikke paa burgerbroed, men paa panini
Piken på landet Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 HAMBURGERMASSE: 0,5 kg kjøttdeig av lam eller okse 0,5 stk finhakket rødløk 0,5 ts paprika 0,5 ts hakket oregano 2 stk egg 1 ts salt 1 ts pepper 4 dråpe tabasco 4 dråpe worchestershiresaus HAMBURGERBRØD: 0,5 pk tørrgjær 1,5 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 stk egg 300 g hvetemel 0,5 ts gurkemeie 0,5 stk rødløk 0,5 stk paprika sesamfrø og egg til pensling FREMGANGSMÅTE: Hamburgermasse: Bland alle ingrediensene og smak til med salt og pepper. Del massen i biter og klapp dem ut til ca 12 cm store hamburgere. Brun hamburgerne i panne med smør. Legg hamburgerne på en stekeplate, legg evt. tilbehør på. Stek hamburgerne i ovn ved 200 ºC i ca 10 min Rist hamburgerbrødene på grill eller stekepanne og del dem i to. Hamburgerbrød: Rør tørrgjæren ut i lunkent vann. Bland i olje, egg, mel og gurkemeie. Bland i finhakket rødløk og paprika når deigen er blitt smidig og myk. Sett til heving i ca 30 min. Del deigen i like emner, deigen rulles ut til boller, og legges så på stekeplate. Trykk bollene flate. Pensles med egg og dryss sesamfrø over. Stekes i ovn på 200 ºC i ca 15 min. COCKTAILDRESSING 1 dl majones 1 dl ketchup 0,25 dl barbequesauce 1 stk plommetomat i terninger 1 ts tabascosaus litt salt Bland sammen til en tykk dressing. Smak til med salt. - med avocado, bacon og cocktaildressing Smør dressing i brødene og legg på salat, skiver av tomat, løkringer, stekt bacon og avocadoskiver, ha på litt mer dressing og topp med hamburger og skiver av sylteagurk før toppen på brødet legges over.
TøffiTrynet☠ Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Denne er god: 1 pk. kjøttdeig (okse/svin/kylling) 1 egg 1 ss potetmel Evt. en liten skvett melk ca 8 skiver finhakka sylteagurk 1 liten finhakka rødløk Salt og pepper Krydder etter smak, f.eks chili, tacokrydder, oregano og basilikum Alt blandes godt sammen, og formes til burgere. Stekes eller grilles. Ha på det tilbehøret du liker best! Jeg liker godt ost, bacon, hjertesalat og hvitløksdressing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå