Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 ? Og hva må betales av lommepengene? Hvor mye får barnet i kontantkort/mobil? Andre ting?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 jenta vår blir 9 år snart, og hun får 200 kr i uka, hest på fôr og medlemsskap i pennyklubben (pakker på rundt 200 hver måned). For de 200 kronene må hun kjøpe lørdagsgodis, blader hun ønsker seg, og spare litt til bursdagsgaver/morsdag/farsdag (en liten ting til pappaen og meg for det hun selv ønsker å gi for). Hender hun kjøper seg klær også, eller småting til hesten.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 50 kr i uka. Mobil kommer utenom, det samme gjør også andre gaver o.l.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Vi har en på 8, han får ikke lommepenger.. Får det han trenger hos oss
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 200 kr i uka?!? I tillegg til 200 kr i medlemsskap og hest på fôr? wow.. Altså ikke det at vi ikke har råd til det, men jeg vil ikke at ungene skal tro ting kommer så lettvint.. 50 kr i uka + mobil hørtes da mer normalt ut, eller? Hvor mye får barnet da på mobilen? (som får 50 kr i uka). Må barnet da gjøre noe hjemme?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Vi satte oss ned og regnet over hva det kostet å gi henne det hun trengte når hun trengte det, og kom til ca 1200 kr i måneden. Dermed sa vi at 800 kr i lommepenger i måneden får være bra, pluss det medlemskapet. Kontantkort får hun ved behov. Hesten kom etterpå, og er hennes ansvar, så hun jobber jo masse og lærer utrolig mye av den hobbyen, og siden vi bare har hesten på for et par ganger i uka er det ikke så dyrt. Blir verre når hun skal ha egen hest! Nå har vi bare henne, og har god råd til å gi henne dette, om vi får flere, så har vi råd til å gi det samme til de også!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Hun har 200 kr i mnd på mobil. Plikter er det også ja (i tillegg sånne vanlige "gjøre lekser, rydde rommet osv). Hun går ut med søppel, tar med inn posten når hun kommer fra skolen, passer på at kattene har mat, rydder ut og inn av oppvaskmaskina, rydder inn etter middag to dager i uken, passer lillesøster en time lørdag eller søndag... Sikkert noe mer også, men kommer ikke på mer. 50 kr synes jeg holder i massevis for en tiåring.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Synes også 50 kr er evig nok for en tiåring. Her får niåringen i huset 50 kr. Mobilen brukes kun ved behov, og klær, penger til gaver osv kommer i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #9 Skrevet 13. februar 2010 50 kr uka, pluss Donald, tlf-abb (bruker nesten ikke tlf), lørsdagssnop og elles alt han trenger. Han sparer pengene.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 Her er et svar fra en annen tråd om hva hun må gjøre for de pengene, så folk ikke bare tror at hun får de: Hun rydder rommet sitt, støvsuger det minst en gang i uken (dette er noe hun gjør uten at jeg må be henne om det), hun går med søpla når hun ser det er nødvendig, eller når jeg ber henne ta den ut, hun gir kaninene mat og vann hver dag, og skifter på burene hver fredag (sånn at det skal være rent og pent for dem i helgene..hehe), hun setter på klesvasker når jeg ber henne om det, eller hun selv finner ut at hun trenger rene klær, da spør hun om hun kan vaske en klesvask. Hun henger også opp endel klær, sånn som håndklær som henges på et stativ hun når opp til. Jeg legger sammen alle klær, og legger dem i en kurv merket med hennes navn, denne får hun opp på rommet sitt en gang i uken, og må legge dem inn i skapet selv. Hender hun støvsuger når jeg ber om det, men det er ikke like vellykket bestandig da hun slurver.. Forrige lørdag var jeg på jobb, og sendte en melding til henne om hun kunne vaske badet (vask, speil og toalett), hvis hun fikk tid. Det gjorde hun!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #11 Skrevet 13. februar 2010 Han er forresten 9,5 år. Anonym 1814
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #12 Skrevet 13. februar 2010 18:08 her, inspirert av innlegg som kom etter jeg skrev dette. Jenta vår henger også opp klær og rydder inn klesvasken. Hun rydder også tv-stua siden det er kun barna som bruker den.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #13 Skrevet 13. februar 2010 Ja, jeg tenkte nå mer i retning 50 kr uka jeg da... (jeg er HI). Du som sier dere har råd til det. Ja, ser den, og vi har også råd til det, kunne greit gitt 1000 kr i uka også liksom, men skal ikke unger lære seg at man må jobbe for å oppnå noe? Jeg vil ikke ha bortskjemte unger. Tenkte 50 kr uken + at han nå skal få mobil, og da sikkert med kontantkort.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #14 Skrevet 13. februar 2010 Han har mobil, og får under 100 kroner i uka hvis han gjør det han skal. Det innebærer rydde rom, gå ut med hunden, tømme oppvaskmaskine og lignende.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #15 Skrevet 13. februar 2010 Nå har jeg skrevet en lang liste over hva hun gjør (hun som får 200 i uka), og jeg synes ikke 200 kr er urimelig. Hva får man egentlig for femti kroner i dag? Et blad koster jo opp mot en femtilapp, og det er jo litt greit å ha litt til overs. Hun får ingenting ekstra om hun og en venninne skal på kino, så hun vet at disse pengene må rekke til neste fredag. Vi er konsekvente på det området, sånn at hun skal lære seg å håndtere penger og ikke bruke alt på en gang.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #16 Skrevet 13. februar 2010 50kr uka om hun gjør oppgavene i huset som hun har. Og hun får ekstra om hun gjør mer. Gjør hun ikke noe, får hun heller ikke noe. Vi betaler abonomang på Julia, og hun får 200kr på telefonen tror jeg. Vi betaler bladet, og mammen telefonen. Utover det så må hun kjøpe selv det hun vil og skal. Klær får hun det nødvendige, er det noe veldig spesielt må hun betale det selv. Vi har funnet ut at hun ikke kan få mere lommepenger, for plutselig får har besteforeldre, tanter osv vært gavmilde og lommeboka buler nesten. Også må hun lære seg til at man må jobbe litt for pengene, tror ikke hun har fått noe lommepenger i år siden ikke hun har gjort det hun skal gjøre. Fortsatt penger fra jul og bursdag, så da trenger hun vist ikke å gjøre noe................ unger....
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #17 Skrevet 13. februar 2010 Jenta vår på 10 år får 60 kr i ukepenger. Dette innbærer at hun må rydde ut av sekken sin, gjøre lekser når hun kommer hjem, rydde av tallerken etter måltid og ta i oppvaskmaskiinen. Ta fint av seg klærne til neste dag, skitne klær i skittentøyet,rydde rommet sitt hver fredag, generelt rydde etter seg og legge ting der de skal ligge uten vi slipper å mase om det. Om vi må mase så blir hun trekt i lønn. Denne uken ble hun trekt 10 kr i lønn fordi jeg fann både sure sokker og skitne truser på gulvet på rommet hennes. Veldig effektivt:) Desse pengene bruker hun stort sett på godteri eller blader. Får penger av oss til kino ol.og hun har abn på mobil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå