Gå til innhold

Ull i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det vært minusgrader over lang tid, og jeg tar det som en selvfølge at barna får med seg gode varme klær i barnehagen. Men jeg ser at en del foreldre i barnehagen ikke sender med ulltøy eller byttetøy, men gjerne 10 tynne gensere, ingen votter osv... Jeg hadde ikke klart å gå fra barnet mitt uten å sørge for at hun hadde varme klær.

Er noen foreldre utrolig åndsfraværende? Jeg mener, barnehagen gir ut info om hvordan det er best å kle seg i kulden, og det henger oppslag i garderoben. Men jeg har hørt foreldre som argumenterer med at ull er dyrt... Men man må jo ikke kjøpe mengder, man kan ha to skift og kjøpe på salg. Det er jo ikke barnehagen som vil være vanskelig, det er jo barna deres det går ut over ikke barnehagen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våkn opp, dette er den reale verden!

Skrevet

Hva er den reale verden? Mener du at de er greit at foreldre gir faen i at barna deres fryser og har det jævlig i kulden?

HI

Skrevet

Sånn er desverre verden. Det er ikke sikkert at de gir mer faen hva du gjør, men de gjør sine valg og ddet er ikke sikkert at det er det samme som deg!

Skrevet

helt enig! helt forferdelig hvor elendige noen foreldre er til å ta med gode klær til barna sine. Ja, ull er dyrt, men herligheten, man trenger kun to sett undertøy; et bruker man 3 dager og et bruker man to dager. Ull skal ikke vaskes så ofte og barna svetter ikke på samme måte som oss voksne. Kjøp i litt store størrelser og brett opp armer og bein, og du kan bruke dem i flere år. Blir ikke så veldig dyrt da....

Jobber selv i barnehage og ser at mange tror at syntetiske H&M gensrer er varme vinterklær...ufff....er de samma barna som gang på gang må låne ullklær i barnehagen fordi de fryser sånn... stakkars barn

Skrevet

Vi har alltid nok klær, men jeg vet jo at ikke alle andre tåler ull. Og ikke alle har råd til mye bytteklær som bare skal ligge i bhg.

Skrevet

Hva har du i bytteklærne om du bare har to sett ullklær?

Jeg syns vi må ha 6 sett ullundertøy og div gensere, bukser, våtter, halser, sokker ............................

Ett fullt ullsett er alltid i bhg til begge ungene.

Skrevet

6 sett??? ikke til hver av barna vel?? 3 sett til hver høres fornuftig ut da.

jeg har ullsett, 2 fleece sett og undertøy og tykke ullsokker i kassen.

kler han som oftest i fleece sett, slik at han bare kan ta på seg et ekstra sett før de skal ut å lekei barnehagen. har også en stormberg fleece jakke som skal være vindtett. den koster 100kr på XXL...billig

Skrevet

Ull er ikke dyrt.ca 100 kr pr del på spar kjøp.

Eller man kan kjøpe pierre robert i dagligvaren. ca 80 pr del.

Skrevet

jeg jobber i barnehage, og de trenger ikke ha på seg ullundertøy :) jeg var veldig slik at min jente skulle ha på seg BARE ull i barnehagen, både body,stilongs,sokker,bukse og genser. så utenpå dette hadde hun en ull-drakt og så kjeledress :) da følte jeg meg trygg!

men det går fint an å ha en vanlig body og strømpebukse, så vanlig bukse og genser på seg nå i denne kulden om man har gode fleece- eller ull-drakter under dressen også... :) det har hvertfall gått fint her!

men jeg elsker ull, og synes at det er det beste både jeg og min datter kan gå i.

(og jeg HATER når samboer ikke klarer å vaske det skikkelig med Milo på ullvask....) hehe...

Skrevet

Her er det ull+ull eller ull+fleece.Godt og vite at barna mine er varme og gode.Hva andre gjør eller ikke gjør er ikke opp til meg eller noen andre enn foreldrene.Ikke alle barn tåler ull,og om de gjør det eller ikke så lenge de er godt påkledd så er det vel det viktigste vel?Men anbefalingene fra både barnehager,helseråd osv så sier de ULL ULL ULL.Ihvertfall i de kuldegradene som har vært denne vinteren med masse minus.De pengene spanderer jeg på at gullet er varmt og godt!

Skrevet

Det er ikke alle barn som tåler ull rett inn på kroppen, da får de eksem. Datteren min er slik. Har hun ull mot huden i et par timer så blir hun illrød og klør seg til blods.

Jeg har fortalt dette til bhg og gitt beskjed om at hun skal ha bomull innerst, så ulldress eller fleesdress utenpå. Skulle bare mangle at ikke barnehagen godtar det da..

Jeg synes at hun holder seg like god og varm med fleesdressen som med ulldressen. Men jeg er kjempenøye på at hun har flere skift liggende og flere sett med luer, lester og votter.

Skrevet

Tenk når noen av vi var små, da var det ikke ullundertøy til barn, men en hel masse BOMULL!

Skrevet

En kan fåt 5 ullbodyer for prisen av 10 tynne HM gensere! Jeg er ikke rik.. Men barna mine går KUN i ullunderklær når det er vinter! og jeg har maaaaange sett! Jeg VET at dette er varmere og bedre enn bomull, derfor! Jeg skjønner om noen barn ikke tåler ull.! Er ikke det som er poenget her.. I bhg. er ull innerst og fleece sett før en god utedress. Jeg personlig liker best kvalitet. Det skal være ull en kjenner er litt tykkelse på og det skal være en skikkelig fleece dress! Finnes ikke noe værre enn å fryse ute!

Skrevet

Vel yngste har faktisk mange flere enn 6 sett ullundertøy(hun arver av både eldste og ett søskembarn + en del nytt). Hun har vel ca. 14 ullbodyer og 12 ullstrømpebukser , men eldste har 6 ullstrømpebukser og 6 ulltrøyer.

Vi bruker bare ullundertøy nå på vinteren. Jeg strikker også mye gensere, bukser, sokker, votter, halser osv selv + noe kjøpt og noe strikket av bestemor.

Ett helt ullsett( innerst og ytterst) er hele tiden som byttetøy i bhg.

Skrevet

149 kr per del i daglivarern.

Kjøpte flere sett på apoteket før jul, hvor de hadde tilbud på 199 for et sett til barn.

Ønsket slikt i julegave også fra besteforeldre.

Skrevet

Husker når jeg gikk i bhg(på 80-tallet). Da hadde vi bare bomull og dårlige vintersko som trakk vann. Ja, jeg overlevde helt fint, men jeg var KALD og jeg hatet å være ute. Jeg vil at mine barn skal ha deilig ulltøy som er mykt og varmt og vanntette, varme vintersko(i riktig størrelse).

Skrevet

Jeg hadde ulltøy om vinteren når jeg var liten.

Mormor strikket ullbukser og ulltrøyer. De klødde noe helt forferdelig,men jeg var aldri kald selv om jeg var våt.

Er veldig gla for at barnet mitt slipper den gamle ulltypen.

Mitt barn har ull underst når det er minus grader ute.

Skrevet

Jeg gikk i barnepark på slutten av 70-tallet, og det jeg husker best er våte og kalde føtter og hender. Brrrrrr

Skrevet

Vet ikke jeg, vi har ull til skikkelig råe dager, men gutten blir faktisk lett varm (svetter også med ull) så han går nok underkledd i mange foreldres øyne. Og han kan ikke fordra stømpebukser, jeg regner med at det kvalifiserer meg til bekymringsmelding til barnevernet?

Samtidig skjønner jeg til en viss grad poenget ditt. Mange har ikke ordentlig klær som tåler vær og vind, til tross for at barna tilbringer mye tid utendørs.

Skrevet

skulle skifte på et barn der jeg jobber på fredag..ungen hadde tre t-skjorter og ingen genser!

hvis barnet er ute i hele dagen er det greit med ull,men man må ikke ha ull innerst for en timestid ute. men greit å ha en ull drakt eller fleece under dressen!

Noe jeg synes er forferdelig er at foreldrene sender barna i barnehagen syke...vi ringer å sier barnet er sykt og dagen etter kommer barnet tilbake enda værre!

Skrevet

Ikke alle tåler ull, jeg gjør ikke det. Men heldigvis tåler unga det.

Men...mange unger for dårlig kledd. Og det er ikke synsing. For jeg var med unga i 1.klasse på grilling på høsten. Da satt det 2-3 unger å hutra og frøs. Og dem hadde jammen lite klær på seg. Greit nok hadde dem parkdress, men hva hjelper vel det når man bare har en tynn grenser under. Og det var vel bare 2 unger som hadde votter, og den dagen slet det snø. Nydlig kald høstdag. Min sønn hadde strømpebukse, flecebukse, pologenser, ullgenser og softshelljakke, regnbukse og tynne ullvotter+ cherrox. Han frøs ikke og var i kjempehumør. Men de som frøs, var jo de samme unga som frøs i barnehagen. Og jeg ser jo allerede nå i barnehagen til dattera mi, hvilke unger som som kommer til å fryse på skoleturer. Det er jo de samme unga, dem som altid har for lite klær på. Hvor morsomt synes de det er å være ute.

I dag hadde vi utebursdag for 8 åringen, dette stod på invitasjonen. Likevel dukker det opp unger som nesten ikke har på seg klær. Det hjelper ikke å ha en dress av dyrt merke når du ikke har så mye under. Ull eller ikke ull.

Unga her har tre ullsett hver, på skola og barnehagen har de bomull som reserveklær. Jeg trodde egentlig at det var i barnehagen det var viktigst å bruke ull, men det er feil. Fant fort ut det at en 6-7-8 åring skifter ikke nødvendigvis om han blir bløt, ikke er han altid så nøye med hvor mye han har på seg heller. Men en ting irriterer meg, lærerene er veldig kjappe til å foreslå at sønnen min skal ta av ullgenseren inne( ikke trøye, men genser). Og jeg skjønner det vis det blir varmt for han, men da gjør han jo det av seg selv. Skjønner ikke hvorfor de gjør det for han setter jo ikke på seg den genseren igjen når han skal gå ut. Da jeg gikk på skola på 80 tallet hadde jo ALLE i klassa mi strikkegenser med polo under, vi satt jo med det på oss inne. Er ikke noe varmere i det klasserommet sønnen har, hellere litt kaldere.

Og for ordenhets skyld.... alle var ikke godt kledd før heller, men i klassa mi var det bra. Til gjenngjeld var samtlige av jentene i klassa over oss frysere.

Skrevet

Som flere allerede har påpekt i tråden er det endel barn som ikke tåler ull. Når det er sagt så er det jo ingen tvil om at i kulde så er ull det beste - kombinert med fleece. Spesielt til aktive barn, fordi det holder på varmen selv om det blir vått. I barnehagegruppen til sønnen min er det kun to barn som har på seg ull. Den eneste grunnen til at jeg har lagt merke til det - er fordi de resterende 0-3- åringene flasher merker som Ralph Lauren og Tommy Hilfiger... og da klør jeg meg i hodet... Da ville jeg heller brukt pengene på litt ordentlig ulltøy;)

Jeg har fått kommentarer flere ganger om at gutten min har så behagelige klær på... ja - det er jo ikke så rart - han springer rundt i ullundertøy(som jeg trodde var vanlig) - mens de fleste andre på avdelingen må ha en aktiv barnehagedag kledd i trange jeans og picketrøye med cardigan utenpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...