Gå til innhold

Noen her som har hatt både hode og setefødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var de forskjellige?

Jeg hadde en fæl fødsel med Iris, og ser for meg (av en eller annen grunn) at denne babyen kommer til å legge seg til ro med rumpa ned. Sparker veldig mye nedover! Plagsomt.

Er en setefødsel vondere? Eller er det liksom det samme?

Tar de UL for å sjekke hvordan babyen ligger når du kommer inn på føden?

Hvordan kan de vite at babyen ikke kommer med en fot først feks?

Ja, mange spm =P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt setefødsel, men jormora mistenkte da jeg var åtte mnd. på vei at vesla lå i seteleie (hjertelyden hadde flytta seg). Jeg ble da henvist til ultralyd og fikk beskjed om at jeg ville bli sendt til et annet sykehus for vendingsforsøk, hvis jeg ville det. Dette kan du lese masse om ved å søke på nettet. Noen sykehus (UNN bl.a) gjør ikke vendingsforsøk, da de ser på setefødsler som en utfordring. Mens andre prøver å snu barnet i mors mage. Hvis barnet er for sort til å fødes (det gjøres et vektestimering på u.l), blir man satt opp til planlagt keisersnitt. Tror også det er større sjanser for at man får velge forløsningsmåte selv, hvis barnet ligger i seteleie.

I mitt tilfelle hadde vesla lurt oss, hun lå i hodeleie, men ble forløst ved keisersnitt pga. het andre omstendigheter.

Lykke til! c",)

Skrevet

Takk for svar =) Skal søke litt=) Er jo bare i uke 25 ennå da, så jeg aner jo ikke hvordan hun ligger i det hele tatt.. Men iom at hun sparker nedover (kjenner det faktisk i rompa og i musa) så regner jeg med at det er hvertfall ikke hodet som ligger der. Og hun kan ikke være SÅ sterk i armene!! For da må det være noe galt med føttene =P

Har bare en følelse på at det blir setefødsel... Menmen, tiden vil vise=)

Skrevet

Å, men hun kan snu seg mange ganger før den tid, skjønner du! Ingen grunn til bekymring ennå. Min svigermor hadde tre setefødsler, og nr. 4 lå i seteleie også. Det var faktisk ikke så lenge før fødselen, at hun sto på kjøkkenet, og barnet snudde seg rundt. Hun holdt på å besvime, tror jeg. :-) Men av de som man klarer å snu til hodeleie ved vendingsforsøk, later det til at mange snur seg tilbake igjen. De har vel sin favorittstilling da! :o)

Skrevet

Ja, de har nok det =)

Blir morsomt å se da! Er jo litt morsomt å vite litt om det selv om man ikke skal ha setefødsel også. Og greit å være forberedt. Iris lå med hodet ned hele svangerskapet. Lå i samme stilling hele tiden. Bortsett fra 2 dager, da hadde hun vridd seg og sparka mot feil side!! Det var uvant det! =P Hehe.

Men er det sånn at de helst ikke vil ha setefødsler? Kunne godt ha tenkt meg å føde i sete jeg.... Har ikke noe å si.. (Sier jeg nå, FØR jeg har lest og hørt skikkelig om det =P hihi)

Skrevet

Hei!

Fødte i seteleie første gang, og denne gangen blir det hodeleie.

Det som ble gjort i mitt tilfelle var at de tok røntgen av bekkenet mitt for å sjekke om jeg hadde store nok mål til at hodet kunne passere. Det er hodet de er bekymra for, ikke om det kommer bein først og sånn. Som jordmora sa, så er jo det meste bare brusk uansett...hehe ;)

Han lå i seteleie fra uke 29 og til jeg fødte i uke 34+6. Er overbevist om at han ikke hadde snudd seg om jeg hadde gått lenger, for når de er så store så har de nok funnet en favorittstilling.

Bekkenet mitt var stort nok, og jeg ble tilbudt epidural tidlig i fødselen. Det er større sjangs for at de må bruke instrumenter ved en setefødsel, og da er det greit å ha noe innabords som de sa. Selve åpningsfasen kan også ta noe lengre tid enn ved hodeleie, men her tok det knappe 6 timer fra vannet gikk og første rie kom til gutten var ute.

Min erfaring er at du ikke trenger å bekymre deg for en setefødsel ihvertfall...fordelen din er jo at du allerede har hatt en fødsel, og at hun har bana veien litt på forhånd...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har hatt begge deler.... og på mange måter var setefødselen "best", fordi man får så mye bedøvelse man bare orker (ikke at det fjernet alt av smerter, altså)

Når jeg fødte eldste som kom i sete var det "bare" fødselssmertene jeg kjente, mens når jeg fødte minstemann hadde jeg bekkenløsning utav en annen verden som overstyrte alt av smerter og gjorde det hele igrunn ganske ufint....

De tok røntgen av bekkenet for å sjekke at jeg var stor nok til å føde, og de estimerte vekt. Iom at det ble oppdaget seteleie alt i uke 12 (og jeg og far er født i sete) så fulgte de opp med jevnlig ul. Hun snudde seg aldri... :)

Med setefødselen gikk vannet kl 7.45 på morningen som absolutt første tegn, og hun ble født rett før kl 14 (ref at det ofte tar lenger tid...) og med minsten fikk jeg antydning til veer kl 13, og han ble født kl 05 natta etter :)

Skrevet

Så bra at dere har gode opplevelser =)

Håper jo ikke at hun setter seg med rumpa ned da! Men akkurat nå kjennes det ut som at hun trives best med hodet opp ;)

Hadde også bekkenløsning med Iris, umulig å stå sånn som jeg hadde tenkt, umulig å stå i det hele tatt nesten!

Huff...

Jeg tror nok jeg vet at bekkenet mitt er stort nok for hodet.. Iris var 37 cm rundt hodet da hun kom =/ Ble tatt med vakuum pga hjertelyden. Og ble klippet+ at jeg revnet massemasse i tillegg.. Vil ikke ha alle de stingene igjen!!!

Ble dere klippet ved setefødselen??? Eller revnet?? Er det jeg er mest redd for, uansett leie til baby:P

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg ble klipt med begge...

På siste fødsel sa hu før hu klipte "Jeg bare klipper opp det arret her jeg, så ikke du får fler..." som om DET var viktig! ;o)

Skrevet

Ååååå...Grøss!!! =/ Det var det værste! De sinnsyke smertene etter fødselen pga den klippinga!

Skrevet

De klipte meg også, og det plaga meg ei goood stund etterpå. Håper å slippe det denne gangen altså..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...