Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #1 Del Skrevet 13. februar 2010 Når han begynte i barnehagen var han 2,5 år. Og det første året var han veldig mye syk, gikk bare noen dager i mellom hver gang han var syk. Så etter ca ett år, når han var 3,5 år var han 94 cm og veide 10 kg. Sluttet å vokse i høyden, og vekten var det samme som når han var 1 år. Vi var ofte på sykhuset å veide han, og fikk beskjed om å alltid ha mat og godteri liggende rundt, så han kunne spise når han orket. Dette gjorde vi, og samtidig sluttet han å være så mye syk. Sakte men sikkert gikk vekten oppover. Nå er han snart 4,5 år. Vi veide han på fredag da var han 115 cm og 22 kg. Fikk da beskjed om at han var overvektig. Skulle ikke spise så mye mer. Men han er alltid sulten. Når han spiser kan han spise 2-3 yoghurter før han blir mett, spiser gjerne 2 brødskiver til hvert måltid. Og da er han sulten 30 minutter etterpå. På en dag spiser han ca: Frokost: 2 brødskiver + en banan Lunsj: 2 yoghurter + ett eple Middag: masse grønnsaker, en potet og masse fisk Tidlig kveldsmat: 2 brødskiver + en pære Kveldsmat: Frokostblanding og smootie Utenom dette småspiser han grønnsaker nesten hele tiden. Jeg prøver å kutte ned, som sykehuset sier, men da blir han sutrete og sier han er sulten. Noen som har noen gode råd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141430643-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-spisevanene-til-s%C3%B8nnen-min-han-har-g%C3%A5tt-opp-over-10-kg-p%C3%A5-ett-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 13. februar 2010 #2 Del Skrevet 13. februar 2010 Du gir han mye karbohydrater... Hvis jeg var deg ville jeg prøvd mer proteinrik mat, det "sitter" lenger. Mine barn har variert hele tida om de har spist mye eller lite. 1-åringen har spist mer enn 5-åringen, til tider. Det der ville jeg ikke bekymret meg så mye om. Han er ikke feit når han er 22 kg, men det er viktig å følge med. Tips: Kutt ut alt godteri! Det er masse sukker i yoghurt. Er brødet grovt? Gi han en brødskive og f.eks en kjøttkake/fiskekake/stekt kyllingfilet istedenfor to brødskiver. Eller omelett til frokost, laget av f.eks to egg og skinkebiter, med ost på. Frukt er vel og bra men også mye sukker. Sukkeret forsvinner fort.. Ville vurdert å kutte ut noe av frukten og erstattet med f.eks kålrabi, gulrot etc. Rå grønnsaker er bedre enn kokte. Hva slags frokostblanding spiser han? Det er sikkert mye sukker. Prøv havregrøt med rosiner, evt litt sukker. Evt bare ukokte havregryn med melk. Og sist men ikke minst, ikke mas på han om dette Barn vokser i rykk og napp! Men fedme bør man jo unngå da.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141430643-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-spisevanene-til-s%C3%B8nnen-min-han-har-g%C3%A5tt-opp-over-10-kg-p%C3%A5-ett-%C3%A5r/#findComment-141430659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #3 Del Skrevet 13. februar 2010 er jo for det første ganske rart at du får anbefalt å ha godter liggende rundt overalt. Hvordan er aktivitetsnivået hans? hva med å finne på ting da særlig i helger hvor dere har fri, dra på skiturer, utflukter ol, og bare ha med det du synes er rimelig at han skal spise til et måltid. Grønnskaker er jo fint å spise som mellommåltid. Dette skal du bare la han fortsette med. skal vel ikke være nødvendig å spise kveldsmat 2 ganger, hva med å skjære opp grønnsaker han kan spise tidlig på kvelden i stedetfor? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141430643-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-spisevanene-til-s%C3%B8nnen-min-han-har-g%C3%A5tt-opp-over-10-kg-p%C3%A5-ett-%C3%A5r/#findComment-141430660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #4 Del Skrevet 13. februar 2010 Hva med å bytte ut lunsjen med noe mer mettende? Synes yoghurt høres stusselig ut som lunsj. Og frokostblandinger er det nå ofte mye sukker i. Synes ikke det virker som han spiser for mye egentlig. Kanskje han trenger å aktiviseres mer? Men som sagt, synes han burde spist noe annet enn yoghurt til lunsj. Og kutte ut småspisinga i mellom, gi han drikke i stedet, vann. Smootie er vel også en del fruktsukker i. Hva med å koke f.eks havregrøt til han? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141430643-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-spisevanene-til-s%C3%B8nnen-min-han-har-g%C3%A5tt-opp-over-10-kg-p%C3%A5-ett-%C3%A5r/#findComment-141430661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #5 Del Skrevet 13. februar 2010 I utgangspunktet vil jeg råde deg til å be om time hos ernærings fysiolog. Dette er ikke BiM sitt fagfelt. Men her er mitt forslag: Hva med å dele det enda mer opp? At frokost er brødskiver, så kan han få banan noe senere som mellom måltid? Kanskje brød til lunsj og, og yoghurt som mellom måltid. Frokostblanding til kveldsmat er vel ikke det sunneste, kanskje bytte det ut med brød eller knekkebrød. Pass på at du bruker brød med høyt fiber innhold da det metter mer enn fint brød. Grønnsaker må han vel bare spise alt han vil av? Det er sunt og holder magen i gang. Og så er det jo ett spørsmål om aktivitets nivået. Er dette en aktiv gutt? Om ikke så er jo aktivitet med på å få en vektreduksjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141430643-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-spisevanene-til-s%C3%B8nnen-min-han-har-g%C3%A5tt-opp-over-10-kg-p%C3%A5-ett-%C3%A5r/#findComment-141430668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #6 Del Skrevet 13. februar 2010 Dette er rett og slett blitt en vane hos ham. Tenk selv om du eter og eter konstant, da er det vanskelig å plutselig skulle kutte ned pga kroppen får det "suget" etter mat som den er blitt vant med. Et tips som jeg vil anbefale deg er å innføre faste måltider for ALLE i huset, til faste tider. Det er veldig viktig at det er til så godt som samme tid hver dag, dette for å innarbeide en ny og bedre rutine på "fôringen" rett og slett. Ville hatt 4 eller 5 faste måltider til dagen så godt det lar seg gjøre. Her et er eksempel/forslag: 1: Frokost 07.00. 2: Lunsj 11.00 3. Mellommåltid 14.00(en frukt eller en youghurt) 3: Middag 15.00 4: Kvelds 18.30 La ham drikke så masse vann han bare vil til alle måltidene, og sørg for at han skjønner at det er NÅ det er mat, og at det altså ikke blir anledning til å småspise innimellom. (Det er ikke sunt for verken tenner eller noe). Etter en ukes tid vil kroppen hans ha vennet seg til å følge denne rutinen, og automatisk vil han slutte å være sulten/fysen på noe hele tiden. Håper du finner ut av det, mvh Miss X Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141430643-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-spisevanene-til-s%C3%B8nnen-min-han-har-g%C3%A5tt-opp-over-10-kg-p%C3%A5-ett-%C3%A5r/#findComment-141430674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #7 Del Skrevet 13. februar 2010 Forøvrig gir du ham ALTFOR mye sukker. Pass på at det er grovt brød han får. Ikke bruk syltetøy eller nugatti som pålegg, men ost/leverpostei/prim eller noe i den duren. Vil anbefale deg å sette deg nøye inn i ernæring, og så bør du ta en titt på resten av familiens kosthold, barn lærer av det de andre hjemme gjør:) Lykke til, mvh Miss X Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141430643-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-spisevanene-til-s%C3%B8nnen-min-han-har-g%C3%A5tt-opp-over-10-kg-p%C3%A5-ett-%C3%A5r/#findComment-141430694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå