Gå til innhold

Er det noen her som har funnet kul i brystet?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk helt sjokk! Jeg er 26 år og jeg er ikke av den nervøse typen. Tenker alltid at man kommer seg til legen, så kan man heller ta eventuelle sorger da. Men dette skremmer meg faktisk. Den er avlang og veldig øm, var pga jeg er øm at jeg merket det. Jeg må jo bare bestille legetime. Jeg sier ikk at jeg har kreft, men dette var en litt tøff start på dagen altså.

Fortsetter under...

Jeg fant en da jeg var i begynnelsen av 20 årene. Fikk kjapt time hos lege. Han var nesten overbevist om at det var en betent lymfekjertel, men ville likevel sende meg på mammografi. Fikk tabletter for å fjerne betennelsen, i tilfellet det var en betent kjertel, som jeg tok til jeg kom på mammografi. Tok ca 14 dager. Og legen hadde rett, det var kun en betennelse.

Men skjønner at du er redd. Ventetiden til resultatet av bildene kom var de verste dagene i mitt liv. Selv om både lege og røntgenlege sa at det er svært uvanlig at man får brystkreft i så ung alder.

Men hadde jeg vært deg ville jeg ha bedt om å få en røntgentime så fort som mulig. Vet at du kan få rekvisisjon og kontakte private røntgenklinikker selv. Lege sendt henvisning for meg til offentlig sykehus, og derfor tok det så lang tid. For som sagt ventetiden var grusom, er mange tanker som svirrer i hodet.

Lykke til:)

Jeg hadde også en som var øm. Tror det er et godt tegn at den er øm, det sa iallefall legen til meg. Sjekket den, og det var en fettkul.

Du kan nok ta det helt med ro, men be legen om henvisning til mammografi for sikkerhets skyld.

Jeg har fått sjekket opp kul i brystet ved to anledninger. Den ene gangen var det en trillrund, tilstoppet melkekjertel og den andre gangen var det avlange bindevevsdrag. Det jeg har lært meg er at om kulen er glatt og flyttbar så er det høyst sannsynlig ufarlg. Men alle kuler i bryst skal sjekkes opp, så bestill en time på mandag så du får det undersøkt.

Jeg var til legen med en kul i brystet, men viste seg å bare være en melkekjertel. Legen bare kjente på den og ba meg være obs på den de neste dagene og kjenne etter om den forandret seg/ble større. Hvis den ikke gjorde det kunne jeg trøste meg med at det var en melkekjertel. Men min var helt rund da..

http://www.lommelegen.no/321792/symptomer-paa-brystkreft

http://nhi.no/sykdommer/kreft/brystkreft/brystkreft-1349.html

Sitat fra denne linken "Dersom kulen er hard, knudrete, uøm, og eventuelt sitter fast i omkringliggende vev, styrkes mistanken om brystkreft. "

Står mye fin info på nhi.no :)

Annonse

Eg fann noko slikt då eg var rundt 20 trur eg, og barnlaus. Legen kjente på den og sa den ikkje virka mistenkelig, men eg fekk likevel tatt ein biopsi. Prøven viste at det var heilt ufarleg, men dei sa at dei kunne fjerne den om eg syntes det var ubehageleg. Fekk den fjerna kjapt og greitt kort tid etter.

Som regel er det ikkje noko farleg, men eg ville likevel fått meg ein legetime så kjapt som mulig, for å få det undersøkt.

Jeg legger meg til på listen ang kul i brystet. Minstemann var bare noen mnd... jeg var livredd. Fikk raskt mammografi og det viste seg å være helt ufarlig. Den gikk bort av seg selv etter en stund. Sjekk alltid alle kuler men det behøver ikke være farlig. Kos deg i kveld du:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...