Gå til innhold

Trenger hjelp, er i mammapermisjon og gravid igjen!

Anbefalte innlegg

Jeg har ei lita jente på 8,5 mnd. Hun ble født 28.mai 2009 og jeg er fremdeles i mammapermisjon. Har ca termin 15 oktober. Skal i utgangspunktet begynne å jobbe igjen 30 april, men rekker da ikke å jobe mer enn litt over 5 mnd før babyen kommer. Hva skjer da med penger i neste mammapermisjon? Dette ble alt for tidlig for meg, passer ganske så dårlig. JEg har fast jobb, men har flyttet 2 timer unna denne jobben, hadde nemlig tenkt å gå hjemme til august, og begynne i ny jobb 1.aug er lærer og ville begynne med nytt skoleår. Driver å skal ssøke jobb nå, men hvis alt går bra med babyen så blir det jo bare 1.mnd jobbing før jeg skal ut i permisjon! Så nå vurderer jeg å leie meg en hybel i 1,5 mnd der jeg har fast jobb for å jobbe 1,5 mnd til skoleferien starter. Tviler på at jeg klarer å jobbe når skolen starter på igjen til høsten uansett, da jeg ikke er kvitt bekkenbroblemer fra forrige svangerskap ennå. Dette tror jeg vil være den lureste løsningen rent økonomisk sett. Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan løse dette rent praktisk og økonomisk. Vi har kjøpt oss hus på det nye stedet, så det blir ikke aktuelt å flytte tilbake til min faste jobb for godt uansett.

Takknemlig for svar;)

Fortsetter under...

Enn må jobbe minimun 6 mnd for å få permisjonspenger.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt opp den jobben du har nå.

Å søkt på ny jobb igjen etter du har fått barnehage plass til begge to barna å er klar for å begynne å jobbe igjen.

Du får engangsstønaden.

Har mannen din fast jobb? Vil dere klare dere bra økonomisk?

Hørtes ut til å være mye stress for å flytte for så liten tid.

Å helt ærlig tror jeg ikke det har så mye for seg.

Husk at foreldrepenger gir grunnlag for nye foreldrepenger, og blir du dårlig i svangerskapet kan du sykemeldes mellom permisjonene.. Om du ikke blir sykemeldt men bare ikke jobber mellom permisjonene vil du gå ut i permisjon ca 24. september og om du teller 10 mnd tilbake fra det så oppfyller du ikke kravet om å ha jobbet/mottatt sykepenger/foreldrepenger i minst 6 av de 10 siste mnd.. Om du klarer å komme deg ut i jobb i et par mnd vil du oppfylle vilkårene.. Men hva med å finne en ny jobb der du bor og si opp den du har??? Trenger jo ikke være en lærer jobb så lenge det er inntekt???

Ei venninne av meg fikk 2 tette, og hun var sykemeldt i tiden mellom de to permisjonene... Det blir akkurat det samme som og jobbe.. Kvalifiserer ilikgrad som jobbing, så da vil du få foreldprepenger.. så det er jo en mulighet.. Hun jobbet i barnehage og var plaget med ryggen så orket ikke å gå å løfte på småtroll hele dagen..

Om ikke ville jeg definitivt fortsatt i gamle jobben, da har du krav på foreldrepenger når du går ut i permisjon.

Hun fikk vel også kontantstøtte for den eldste da hun var hjemme i permisjon og sykemeldingstiden..

Heisan! TAkk for mange fine svar! Jammen mange rare tanker som farer oppe i hodet når man ikke er forberedt på en positiv test! Ikke missforstå meg, jeg er kjempeglad, men også litt bekymret for økonomien naturligvis! Vi hadde egentlig ikke tenkt å si det til noen før etter 12 uker denne gangen, men måtte bare få diskutert med ei god venninne i går, kom fram til at jeg stikker på NAV i morgen for å avtale time, så får jeg litt informasjon om mine rettigheter, før jeg evnt. kontakter arbeidsgiver. Skal nok ordne seg det her, tør ikke helt å slippe gleden løs ennå, er jo så tidlig, er også litt redd for å sette hele min omverden på hodet, styre og stelle slik at jeg skal få opptjent penger til permisjon, og så går det galt. Men må jo bare satse på at alt går bra. Løpte på apoteket i går og kjøpte folat, bekymrer meg jo også for hvordan lite folat påvirker barnet og ikke minst, meldte meg på slankekurs i januar, har gått på det i 5 uker og gått ned 8 kg, effektivt ja, men ikke spesilet lurt når man er gravid. Må kontakte kursleder i morgen og høre hva jeg skal gjøre, men vil iallefall prøve å ikke gå opp like mye denne gangen som sist, har fremdeles 14 kg for mye å dra på siden forrige graviditet da jeg tilslutt veide 114kg- normalvekt 78 kg. Veier nå 93 kg. Målet var egentlig å veie 75 kg i mai i år, men det ser jo ikke akkurat lovende ut nå!

Annonse

Hei! Jeg ser du har fått svar på det du vil...men skriver likevel :)

Jeg er i eksakt samme situasjon som deg. Fikk en gutt i April -09 og har termin med nr 2 1.september. Jeg blir sannsynligvis sykmeldt da permisjonen min går ut om en mnd og frem til neste permisjon. Det er jo helt håpløst at man ikke har krav på fødselspenger om man faktisk er i form til å jobbe et par mnd i mellom. Være sykmeldt derimot gir deg samme rettigheter som ved å jobbe 6 av de siste 10. Vi har rett og slett ikkenoe valg, jeg har sykemeldingsgrunnlag men hva om jeg ikke hadde hatt det så måtte vi solgt huset... det er ikke lett bestandig :) Håper det ordner seg for deg. Masse lykke til :)

Er i samme situasjon jeg også.Fikk en jente i august-09 og har termin med nr 2 1 oktober.Men nå hopper jeg rett fra permisjon til permisjon.

Jobber i luften og får da svangerskapspermisjon.Men er ikke permisjonspengene med å danne grunnlaget da?

Det er jo inntekt det også

Hei. Jeg er i nesten samme situasjon som deg, har en gutt født i april 09 og venter en ny i oktober. Jeg "manglet" 2 uker for å ha 6 mnd arbeid....så jeg har valgt å gå tilbake til jobben to uker før....og fyller kravet om 6 mnd arbeid siste 10 mnd. Du mangler ikke så mange ukene du heller, og kan evt gjøre det samme. Om du ikke får jobbet deg opp, får du jo 80% av det du hadde i forrige permisjon har jeg hørt.

Heisan alle sammen som har vært så snille og svare på tråden min!

Da har jeg snakket med NAV og det viser seg at det er jo ikke noe problem. Foreldrepengene som jeg nå får teller som innteksgivende arbeid, så bare ved hjelp av foreldrepengene jeg nå får har jeg nesten 6 mnd arbeid de siste 10 månedene før jeg går ut i permisjon igjen. Men for å være på den sikre siden,hvis babyen ikker kommer til termin, så trenger jeg bare å jobbe 1 mnd i 100% stilling så vil jeg garantert få samme utbetaling neste periode som nå. Det er jo siste lønning før permisjon som er grunnlaget for ny foreldrepengeperiode. Så nå er jeg lettet, er iallefall sikkert at jeg ikke kun får engangsstønad som jeg fryktet! Fikk også beskjed om at jeg måtte jobbe 4 uker før jeg hadde rett på sykepenger igjen, for de av dere som har tenkt å være sykmeldt mellom permisjonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...