Vona Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Tenker på tips til en middagsukeplan, at en bruker rester fra en middag til middagen neste dag, slik at en får utnyttet restene fra forrige middag. Hvis dere skjønner. Jeg er så dårlig på planlegging, og får ikke utnyttet de ingrediensene jeg kjøper inn... Blir glad hvis noen skjønner hva jeg mener og har noen tips ;-)
Rampongi Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Skjønner kanskje ikke helt hva du mener, men kan si litt om hvordan vi gjør det: Vi handler inn mat for omtrent 2 uker i gangen. Vi bruker myyye pasta (italiensk mann), kjøper inn ulike kjøtttyper, kylling, frossen fisk og svinefilet, grønnsaker (må handle inn det oftere enn 2 ganger i mnd) osv. Hos oss spiser mannen restene av pastaen på jobb dagen etter. Vi planlegger aldri hva vi skal ha hvilken dag, men ser i kjøleskapet på det vi har og bestemmer oss like før vi skal lage maten. Vi har altså bestandig 10-15 ulike middagsmuligheter på kjøkkenet. Tror vi hadde blitt snåle om vi skulle bestemt på forhånd hvilken dag vi skulle ha hvilken mat. Har vi rester spiser vi jo de så klart og ikke bestandig at de passer med resten av måltidet, men vi spiser alltid litt pasta først, så kan vi spise evn rester etterpå. Du var kanskje ute etter hvilken type mat som kan passer sammen med det du har av rester? Altså sette opp feks pølse og potet den ene dagen og pølserester i gryte dagen etter
Marbella Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Jeg lager akkurat passe med mat og restene får hunden....ingen i familien her som er glad i rester. så det prøver jeg og unngå. Jeg handler inn en til to ganger i uken, vi kjøper fersk fisk og ferske grønnskaker ( syns ikke om frosen fisk el grønnsaker) Så har vi biff- karbonadedeig - kylling- hval og div vilt kjøtt i frysern. Har en sånn ca plan med middagene hver uke, det er ikke bestandig det passer eller vi har lyst på akkurat det som står på menyen så da tar vi noe annet. Prøver og spise fisk to ganger og farsemat maks 1 gang pr uke...... Har en med cøliaki, og jeg er litt lat:) så jeg lager mat som vi alle kan spise, så da går det mye i rene produkter og lite halvfabrikat- jeg gidder ikke lage to middager.
RagnaRettpå Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Jeg bruker heller ikke noen ukeplan, men prøver også å få brukt rester etter hvert. Har jeg risrester blir det oftest stekt ris, siden både store og små liker det. Steker hakket løk blank med hvitløk og andre krydder vi liker, bruker rester av kokte eller wokede grønnsaker og kjøtt. Bland i risen. Om du er glad i egg, pisk sammen et par egg og rør inn når risen er varm. Godt med chilisaus. Pastarester blir grateng med diverse grønnsaker/kjøtt på toppen og saus, som hvit saus eller annen du liker, og kanskje litt ost over. Ellers lager jeg wok når jeg har diverse grønnsaker i kjøleskapet som burde spises. Jeg enig i at det er lettere å ta et overblikk i kjøleskapet og så bestemme seg for hva som er praktisk å spise den dagen.,
Vona Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2010 Takk for svar, ja jeg fikk jo uansett litt tips her. :-) Tenker på å planlegge, slik at en bevisst lager ekstra av noe den ene dagen for å bruke noe av dette til neste dag. Som regel lager jeg akkurat passe, men som eksempel her, lage ekstra mye pasta for å ha dette i grateng dagen etter.
Nagilimia Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Vi er ikke så flinke til å bruke rester for det er sjelden at det er noen, men setter opp meny for 2 uker av gangen og handler inn akkurat passe. Vi har fast taco hver fredag, men i forskjellige varianter Ved å planlegge, så klarer vi oss med et budsjett på 5000kr i mnd inkl barneglass, bleier, vaskemiddel osv. Vi er flinke til å følge med hvor det er tilbud på div. Pølse m/potetstappe Stroganoff Fritert fisk Fajitas Taiwok Lapskaus Risotto Blokktorsk i form Gryterett Taco Kylling m/champ Fisk Kyllingspyd Kjøttkaker Pannekaker Ytrefilè svin Spagetti bolonèse Gresk "taco" Indrefilè svin
Renate :-) Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 De gangene jeg planlegger å skulle ha rester igjen etter en middag er f.eks.... - Når det er tilbud på fersk svinestek på kiwi eller rema 1000 da kjøper jeg en som er mye større enn det vi spiser til middag... Restene av steken skjærer jeg i biter å bruker i lapskaus eller suppe. Kan også puttes i fryseren eller lages til dagen etter - Når vi har kokt hvit fisk, koker jeg ofte ekstra for å kunne lage hjemmelaget fiskegrateng av fisken en av de nærmeste dagene :-)
MathildeC Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 Vi er sånn passe flink til å bruke rester. Det vi ofte gjør, er å ha ovnsstekt kylling med ovnsstekte grønnsaker på søndagen. Kyllingrestene varer da ca to dager, da har vi de med potetmos og grønnsaker. Så har vi ofte curry. Da lager mannen en stor porsjon fra scratch, og dagen etter blander han inn spinat. Lager også store porsjoner chilli og fryser ned middager. Samt masse kjøttboller, lett å ta fram med pastaen, nam nam. Hvis man ellers tror at man ikke får spist alt på en gang, fryser vi på forhånd ned ting (f.eks bruker ikke en hel pakke pølser, så fryser ned de vi ikke bruker).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå