Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten vår har den siste tiden blitt veldig interessert i å lese og skrive, og jeg ønsker å oppmuntre ham på best mulig måte. Jeg har laget ark med bilder og ord som han leser og finner tilhørende bilde, skrevet korte ord som han leser samt at han skriver ord til meg som jeg skal lese.

Nå vet jeg ikke om det er vanlig, men når han skal lese feks "løve" sier han ordlydene helt riktig, men når han skal fortelle hva ordet er så kan han si feks "leke." Han klarer liksom ikke alltid å høre hvilken lyder det er han lager når han leser. Er det vanlig når de starter med å lese?

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham med dette?

Fortsetter under...

Hvis du lærer ham at L heter l og ikke "ell" (du skjønner?), og at V heter v og ikke "ve", så vil han ta det etterhvert. Når han leser ordet, må han ikke "slippe" lyden selv om han bruker litt tid på å huske hva neste bokstav heter. Han skal dra lydene sammen, slik: l-l-l-l-l-l-ø-ø-ø-ø-ø-ø-ø-v-v-v-v-v-v-e-e-e-e. Skjønte du hva jeg mente? :-)

Ja, jeg skjønte. :-) Lærer ham at feks K sies "K" og ikke "KÅ" osv. :-)

Det kommer nok etterhvert tror jeg.

Han sier ofte rette ordet når han drar bokstavene sammen, men når jeg spør hva han sa kan han si noe annet. Gjetter på noe, på en måte. :-)

Tenker at han kanskje er så fokusert på ordene og konsentrerer seg så mye om å lese at han ikke riktig "hører" hva det er han sier...?

Helt riktig som du gjør! :) Det er feks helt vanlig at han ikke klarer å skille mellom g og k-lyden.

Du snakker om det er noe du kan gjøre, men det er egentlig 2.klasse pensum, så hvis han fortsatt blander lyder i midten av 2.klasse så har jeg maaaaaange tips :)

Klem fra 2. klasse lærer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...