Gå til innhold

Tøybleier med rispapir til nyfødt? Oppbevaring av skitne bleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker en rispapir i tøybleiene til nyfødte (og litt større) babyer?

Hvordan oppbevarer dere skittne tøybleier? Har lest en plass at en trenger bare en bøtte med lokk, og har lest en annen plass at de bør legges i vann med litt eddik i...

Litt forvirret førstegangs, setter pris på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når mamyen bare får mm vil avføringen somregel være for tyntflytende til at det er noen særlig vits med rispapir. Du kan derimot bruke fleecepapir, det er litt tykkere. Vet man får disana feecepapir fra nøstebarn.

Jeg har sydd en pose med tisselaken på innsiden og pyntestoff på utsiden som henger vedsidenav stellebordet. Vi putter beiene i den, og vasker dem ca annenhver dag, da har vi nok bleier til en full vaskemaskin (bruker brettebleier). Kan nok tenkes vi må skaffe oss en bøtte med lokk når det blir litt varmere, men foreløpig er det ikke noe problem å bare putte dem i posen.

Det med eddikvann er vel mest for å uggå flekker? Tror jeg, iallefall. Jeg vasker vanligvis bleiene på 60 grader, men en gang i mnd vasker jeg dem på 90 grader, med vanish flekkfjerner, da blir de så gode som nye :)

Skrevet

ååå, takk for mange gode tips løvemamma.. nå er det fram me symaskinen.. mye iblligere enn å kjøpe de ferige posene og regner me det blir noen stykker når poden skal i barnehage eller når vi ska på overnattingsbesøk osv..

Skrevet

Hei!

Jeg brukte fleecepapir fra Disana den første tiden. Den holder på mesteparten av mm-avføringen, og kan vaskes 1 (2?) ganger om det bare er kommet urin på. Jeg klippet arkene i 2 så det ble ganske billig i lengden, og hjalp mye med en far som vegret seg til å skifte bleier.

Jeg kjøpte 2 store wetbags som passer i en 40 liter bøtte jeg fant på Obs. Har dermed 1 i reserve når den andre er til vask. Jeg har hatt de i 1 år nå, og de ser fremdeles fine ut. Eddikvann har jeg ikke hørt om, men siden eddik fester fargene, vil det kunne føre til stygge flekker på sikt. Jeg putter litte gran te-treolje i posen (fra apoteket) eller lavendelolje mot lukten, men det lukter egentlig ikke så lenge lokket er på. Legger bleien rett i uten skylling, med mindre det har oppstått skikkelig gris, i så fall skyller jeg i badekaret. Vasker hver 3. dag (er veldig lat).

Bløtlegging er frarådet hvis du bruker lommebleier eller AiO. Det var noe man gjorde emd brettebleier i gamle dager, men er helt unødvendig.

Siste tips: om du har varmekabler på badet, putt bøtten på en krakk for å unngå "kokte" bleier.

Gjest Mangebarnsmamma
Skrevet

Eddik i vannet er for å forhindre vond lukt:) Fungerer bra. Jeg her brukt det med mine tidligere, men denne gang satser jeg på poser:) Jeg opplevde at jeg ikke trengte innleggspapir mens avføringen var bare fra morsmelk (men da fantes bare de tynne rispapirene, tror jeg). Lykke til:)

Skrevet

Åh, takk for svar og gode råd:) Godt med litt guiding i jungelen :)

HI

Skrevet

Snuppa mi har brukt tøybleier helt fra hun var nyfødt. Brukte ikke rispapir i starten, men skyllet bleiene i kaldt vann før jeg la dem i wetbagen (har to store wetbager med hank - når den ene er på vask brukes den andre), kjenner ikke noe vondt lukt på badet i det hele tatt så lenge glidelåsen er igjen :)

Ville nok spart meg for endel arbeid ved å bruke Disana fleecepapir som fanger opp endel av mm-bajsen ja, men noen nødvendighet er det ikke den første tiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...