Gå til innhold

Klyster før fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne tømme meg helt før jeg drar på sykehuset. Var på apoteket i dag, men fant ikke helt ut hva jeg skulle ha. Hun svenske damen som jobbet der klarte ikke å hjelpe meg heller. Det er jo flere merker, og noe er flytende, noe er i piller.

Hva skal jeg ha? Hva er det som er vanlig å bruke, og trygt men effektivt?

Lurer også på å bruke det til å få igang fødselen. Er klar nå:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sykehuset gir de flytende klyster i endetarmen...

Skrevet

Ring jordmor eller føden så får du vite hva du kan bruke.

Du får klyster på føden.

Skrevet

Jeg har kjøpt klyster som skal inn i rompa. Ikke piller eller ting som skal inn via munnen. Jeg er litt redd for at de blir i det kraftigste laget, for de tømmer jo tarmen hele veien. Og det kan ta lang tid å tømme alt :-S

Klyster tømmer det som "ligger klart i rompa" lissom.

Skrevet

Klarte hun på apoteket virkelig ikke å hjelpe deg med det? Helt utrolig... Jeg jobber selv på apotek og hender jeg blir flau over svar kollegaene gir.. Du skal ikke ha flytende, tar 2-3 dager før effekt.. Du skal ikke ha tabletter, tar 6-12 timer før effekt (og for kraftig). Du skal ha et vanlig, lite klyster. Kan kjøpe Microlax feks. Virker etter 15 min og tømmer den nederste delen av tarmen. Det er jo der problemet ligger. Ikke bare at det kommer under fødsel, men at det blir trangere for barnet å komme ut hvis det ligger avføring der. Håper dette hjalp....:)

Skrevet

Gullimagen, var du på Maxis apotek.

Jeg har vært der, og hadde en omvisning i ulike tarmtømming remedier ting av ei svensk jente.

Skrevet

Snakka med jordmor om det miniklyx du får kjøpt på apoteket, men det var bare effekt nederst i tarmen. Klyster som du får på føden tømmer mer. Hun sa og at det ikke ville virke inn på igangsetting av noe fødsel. Du får nok tilbud om det den dagen du kommer på føden:)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Apoteket var i Lørenskog. Tror den unge svenske jenta var ny der, har ikke sett henne før. Jeg fikk i hvertfall ikke svar på noe, så jeg følte meg ganske dum der jeg sto og maste om alt jeg egentlig ikke vet noe om. Prøvde å få henne til å forklare forskjellen på det hun hadde, om det var samme nytte osv... Men hun bare gjentok "du må bestemme hvilket du snakker om"... Jeg vet vel ikke hva jeg vil ha, det er jo derfor jeg spør... Ble frustrert og gikk bare.

Nå har jeg kjøpt laktulose i stedet. Får kanskje bruk for det etter fødsel om ikke før. Men det er nok som flere av dere sier, jeg får sikkert noe når jeg kommer på sykehuset:)

Skrevet

lactulose vil ikke gjøre noe for deg, bortsett fra å sørge for at du ikke er hard i magen. Men veldig kjekt å ha etter fødselen da, fytti så vondt..... hehe

De skal selge oljeklyx på apoteket, dette er det man får på føden. Mange som liker å sette det hjemme, før man drar på sykehuset.

Den er ganske stor, er ganske mye væske som skal inn.

Når du setter den bør du ligge på siden i feks sengen og bli liggende i minst 5-10 minutter etterpå slik at det ikke bare renner ut igjen og så får det virke.

Spør mannen din om han kan hjelpe deg.

Legg ett håndkle under deg i tilfelle det renner litt ut. så slipper du flekker fra oljen i senga.

Så er det bare å vente på at moroa skal begynne;)

Skrevet

Ja, leste egentlig at laktulosen var bra etter fødsel, så kjøpte det i tilfelle jeg får bruk for det.

Men klyx'en ville jeg gjerne også ha. Heter det bare oljeklyx, eller vet du noe merkenavn? For apoteket mitt hadde visst ikke så mye peiling på avføringsmidler. Høres lite delikat ut å sprøyte olje inn der bak, men jeg mistenker at det er bedre at det er tomt der når ungen skal ut.

:)

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig.. Var du på triaden? I såfall var det ikke en nyansatt. Men derimot en farmasøyt som egentlig burde kunne det der. Middelet heter oljeklyx bare. Hvis du sier det kan du ikke få feil. Laktulosen tar 2-4 dager før virker og bløter bare opp.... Men kan være fin etter fødsel sikkert hvis man fortsatt er hard og vil slippe å presse. Nå har aldri jeg født før, så jeg aner ikke om man er hard eller bløt etterpå.

Skrevet

Er det forskjell fra sykehus til sykehus hvilket klyster de bruker? Ser ut som noen bruker oljeklyx, mens andre bruker Klyx.... Så akkurat der vet ikke jeg hva som er riktig...

Skrevet

Er på jobben nå, så tok liksågodt og tittet på medisinrommet.

det er 2 stk du kan velge i mellom.

Klyx 120 ml, produsert av Ferring legemidler

eller Apotekenes egne (NAF) Olje-Glyserol rektalvæske

Forskjellen er bare innholdet, gjør samme jobben. Men vil nok anbefale Klyx 120 ml.

Så nå er det bare å spørre på apoteket om de har en av disse spesifikke varene;) Så slipper du å spørre duste svenske piker.

.

Tipper også at dette er de 2 variantene de fleste sykehus fører, slike ting er ganske standard.

Skrevet

Snakka med jm om dette sist gang jeg var der. De hadde klyster men det var ikke noe rutine at alle fikk. Hun sa at jeg bare skulle si ifra hvis jeg ikke hadde fått gått på do den dagen eller dagen før.

Så de deler villig ut hvis man spør :)

Tror jeg også skal kjøpe meg å ha en hjemme..sånn i tilfelle. Veldig greit å ikke slite med dogreia i tillegg til alt det andre :)

Også slipper man jo å bekymre seg for bæsjing underveis i tillegg til at det blir bedre plass i bekkenet.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg var på Triaden ja. Var en ung jente, så tenkte at hun sikkert ikke har peiling. Virka i hvert fall sånn. Eller så var det språket. Ikke lett å vite.

Skrevet

Takk for svar! Nå kan det ikke misforstås hva jeg skal ha, så dette bør til og med svenske piker på apoteket klare å finne fram til meg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...