Gå til innhold

Kan man borre i melketenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, hva gjør man egentlig med hull, eller brist på emalje?

Fortsetter under...

Skrevet

Det går fint an.

De kan også kapsle inn tannen i et sølvstoff. Ikke pent, men det hjelper.

Skrevet

Kan bore, men lar ofte være, da tennene skal ut likevel

Skrevet

Men når barnet er under to år.. Kan jo ikke gå med hull i fem,seks år...

Hva er de sølvgreiene da? Kan ikke ha det på en fortann ihvertfall! :)

Skrevet

tenker du på amalgan ? det som mange voksne har i tennene?

de bruker ikke det lenger... ganske lenge siden de sluttet med det.

Vet ikke om de borrer i melketenner- men uansett så vil det ikke vises ;)

Skrevet

Joda, det kan man. Men det blir ikke pent:)

Ikke så lett å bore hos et barn under 2 år, de blir ofte krakilske.

Har barnet en sykdom siden h*n har hull så tidlig?

Annonse

Skrevet

Sønnen min har en melketann som er helt forsølvet, men det er en jeksel.

Har ikke peiling på hva tannlegen brukte.

Skrevet

Nei, tror ikke det er noen sykdom, syns det er veldig rart.. Det eneste jeg kan tenke meg er at hn fikk tenner tidlig, ca 3 mnd, og at vi ikke begynte med tannpuss før hn beg m fast føde ca 6mnd, da vi fikk høre at mm ikke skadet tennene. Angrer jo på det. I tillegg nattammet vi til kanskje ettt-års alder,og hvis det da var en brist på emaljen alt, så gjorde vel ikke den søte melken det bedre..

Men, vi pusser tennene altså! :)

Får vel bare komme oss til tannlegen.

Syns nesten det er litt pinlig, da jeg forbinder hull med barn uten tannpuss og saft på flaske.. :/

Har bare fått vann på flaske, kun sammen m måltid han evt får litt juice eller kumelk, ikke noe han går og sutter på over tid.

Skrevet

Nei, amalgan er absolutt ikke aktuelt, unasett om det fortsatt brukes! :) Tror det er helsefarlig. Må da kunne bruke en hvit fylling?

Skrevet

"Godt" å høre at det ikke bar er vi som har barn med hull... :/

Noen teori på hvorfor ditt barn fikk det da?

Hi

Skrevet

Vil jo absolutt tro at de gjør det... men så lenge ikke barnet har vondt tror jeg faktisk ikke at de gjør noe med det....

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg måtte bore en melketann da jeg var yngre. Den datt ut et par uker etterpå, så det var jo helt bortkastet, men siden din er så liten må det vel gjøres noe med det ja. Snakk med en tannlege :-)

Skrevet

Ligger i familien. Men han har fått flotte "nytenner". Det er melketennene som er dårlige.

Minsten har 1 hull (han er 4 år), men tannlegen vil ikke gjøre noe med det, så vi bruker en slags fluorkrem hver dag som vi smører på. Hullet har ikke blitt større, og det er i en jeksel.

Annonse

Skrevet

Men jeg syns det har blitt verre nemlig.. og hvis hn må vente til 6.års alder ,med en litt brun fortann, er det jo ikke så artig..?

Skrevet

Tusen takk for svar! Tror også det ligger litt til slekta, jeg husker bilder av meg selv med skikkelig små nedgnagede melketenner, he he, husker ikke om det var noen hull da, men de må ha vært ganske sarte og med en sprø emalje. Og min mor ammet nesten ikke, så når jeg har gjort det i tillegg, så har det vel ikke hjulpet. Godt nytennene er sterke og fine! :)

Flere med hull, og i fortann da? :/

Skrevet

Begynn med fluor så fort som mulig. Ser du annonsen til høyre her?

Der står det at halvparten av alle femåringer har hull i tennene.

Skrevet

Fluortabletter? Ja, må vel det. Har vært litt skeptisk til å gi fluortabletter så tidlig, men må man så må man..

Noen tviler jo imidlertid på om det er fluoren som har gjort susen, og om den er helsefarlig..?

Skrevet

Ring kommunen du bor i og spør om hvor høyt fluorinnholdet i drikkevannet deres er.

Hvis det er nødvendig, gir du fluor. Hvis det er nok i drikkevannet, er det nok å gi barnet vann.

Men for mye er jo også skadelig.

Skrevet

Den "sølvkappen" brukes på barn som har tenner med veldig dårlig emalje (utviklingsforstyrrelse i tannemaljen pga arv, mye sykdom/medisiner første leveår etc). Brukes på de bakerste melkejekslene, fordi de er viktige plassholdere. Dersom disse tennene må trekkes, kan 6årsjekslene komme frem for langt frem, noe som kan skape problemer senere i tannfrembruddet, sik at tannregulering blir nødvendig.

Ellers brukes hvite fyllinger når melketenner skal repareres. Melketenner behandles dersom det er fare for at det kommer til å bli vondt før de felles. Når barnet kun er to år, skal det ha tennene i noen flere år (forstod det som dette var fortenner, og heldigvis for dere er det disse dom felles først. Fellingen starter normalt i 5-8 årsalder, og oftest med fortennene nede). Det er derimot ikke lett å behandle to-åringer. Dersom det er flere kariesangrep i tannsettet, kan narkose være aktuelt.

Det er svært viktig å pusse, med ørlite fluortannkrem, fra første tann stikker frem! Nattamming er også skadelig for tenner, spesielt når rengjøringen mangler. Om natten er spyttsekresjonen lav, og sukkeret fra melken får ligge lenge på tennene. Alt dette sukkeret gir god næring til bakteriene, som trives og formerer seg uforstyrret siden tennene ikke blir pusset. Sukker i tillegg til dårlig/fraværende munnhygiene er en sikker oppskrift for å gi barn karies.

Skrevet

Veldig nformativt svar fra anonym 08:04 :) Regner med at du er tannlege?

Jeg kan bare legge til at jeg har vært i dialog ed tannlege helt siden jenta vår var 10 mnd fordi hun har dårlig emalje på flere av tennene, deriblant de to fortennene. Tannlegen har sagt at dersom dette vil skape problemer enten i form av smerte eller sosialt, så vil vi få ordnet på tennene ved hjelp av hvite fyllinger. Problemet er at mange tannleger vurderer det som unødvendig å behandle det kosmetisk fordi melketennene skal falle ut likevel. Vår tannlege er heldigvis en av dem som velger å gjøre noe dersom barnet blir stigmatisert og viser ubehag av dette. Når jeg ser i et annet innlegg her at en treåring er lei seg fordi håret ikke er langt, og at hun blir ertet for dette, så ser jeg at det dessverre er slik blant barn at de kan få dårlig selvbilde allerede som små barn.

Skrevet

Det heter amalgam.

Og hva mener du med voksne? Er du et barn du eller?

Jeg er 36 og fremdeles ung:) Og ja, jeg har amalgam i noen tenner.

Skrevet

Ja, jeg er tannlege (anonym 08:04). Fryktelig synd at barn blir mobbet uansett årsaken, og det psykiske som kan følge med dårlige tenner er selvfølgelig også en god grunn til å reparere. Jeg har vært borti pasienter som nektet å smile pga kullsvarte kariesangrep på fortennene. Selv om kariesangrepene hadde stoppet opp, og det således ikke var medisinsk grunn til å behandle, ordnet vi naturligvis tennene, og fikk verdens nydeligste smil som takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...