Gå til innhold

Hvor mye tv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser litt over at det virker som om alle her lar barna se en del på tv, og de er kanskje ikke 2 år engang. Hvorfor gjør dere det? Borsett fra å få litt "fri" selv?

Og da lurer jeg ikke på hvor mye barna "elsker" det eller det programmet, det er ikke noe argument. De ville sikkert elske å få cola og kake til frokost, lunsj og middag også, uten at det betyr at det er videre sunt for barna. Jeg bare lurer. Virker som om mange ikke reflekterer over dette en gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår er 14 mnd og ser litt TV nesten hver dag. Ser jo at han liker det ved at han stopper opp lek og setter seg ned og ser, danser når han hører musikk eller på andre måter engasjerer seg i programmet. Ser ikke helt problemet med å se litt TV innimellom. At TV ikke er "sunt" er jo en sannhet med modifikasjoner. TV 2-3-4 timer hver dag er ikke sunt, barne-TV hver dag er derimot noe helt annet. På samme måte har jeg ingen problemer med at en ettåring får kake eller annet søtt når det blir servert, det kaller jeg ikke usunt i det hele tatt når resten av kostholdet er variert og sunt. Verden er ikke svart/hvitt slik at man enten nekter barna all TV eller søtsaker, eller er helt i andre enden hvor man har null begrensninger. Det finnes en gylden middelvei, og der tror jeg de aller fleste går. Alt med måte, både søtsaker og TV.

Skrevet

Jenta vår på 12 mnd ser litt tv hver dag. Ikke bare for at jeg skal få litt fred, for hun leker veldig bra for seg selv om dagene, men fordi hun liker det så veldig godt og lærer masse av det. Det er de samme programmene hun ser hver dag, så hun fanger opp en del.

Vi begrenser det, og vil alltid gjøre det i tiden fremover. Det skal ikke være en dominerende faktor her i huset. Slik vil det være med andre ting også, som saft, brus og godteri. Brus og godteri vil bare være fremme på lørdagskvelden f.eks.

Litt tv mener jeg ikke er skadelig:)

Skrevet

Her ser vi litt tv omtrent hver dag. Vesla er 15 mnd. Det er en fin del av kveldsrutinene. Hun blir trøtt og frustrert etter en lang dag, og roer seg bra ned med på fanget med en bok, litt sang eller tv. Vi varierer litt. Ser ærlig talt ikke risikoen.

Mener å ha lest at Frankrikes kulturminister foreslo tidligere i år å forby tv-programmer myntet på de aller minste, da vedkommende mente at det ikke var sunt. Men jeg tror ikke det ble vist til forskning. Hvorfor mener du at det er skadelig, og sammenlikner det med å ha et hinsides kostholdsopplegg for de små? Den var drøy.

Skrevet

Frøkna mi er 14,5 mnd og ser egentlig aldri på tv. Har til nå aldri satt på tv til henne, og det er veldig sjelden tv står på mens hun er våken.

Skrevet

Tuppa her er 19 mndr og hun ser ikke på tv i det hele tatt, bare kikker opp på skjermen og konstanterer at det er "noe" der, og kommenterer kanskje det hun ser, men å sitte seg ned og se på tv er ikke noe som er aktuelt. Veldig greit synest jeg, at hun ikke har så stor interesse av det. Ser veldig lite tv selv, bare ett og annet program som jeg følger med på. Snuppa på 4 1/2 er rake motsetningen og kunne sittet klistret foran skjermen en hel dag hvis hun hadde fått lov, det er jeg helt sikker på..

Skrevet

er enig med deg. Snuppa på 23 mnd ser ikke på tv. Hender en svært sjelden gang at den står på når hun er våken og hun bare titter litt bort på den før hun ordner videre med sine ting.

Prøvde å sette henne foran drømmehagen en gang før jul. Hun ville gjerne at det skulle stå på, men vi skulle lese bok sammen samtidig. TV ble slått av og hun har aldri reagert på det. Vi hører imidlertid på musikk en del og da har hun ønsker om hvilke cd vi skal spille.

Skrevet

enig med deg. Gutten min på 13 mnd ser bare på Mikkes klubbhus kl 06 hver morgen, er blitt en del av morgenrutinen. Nå ser han bare begynnelsen og slutten, da de synger, ellers blir han lei og leker istedet for å se på tv.

Skrevet

Det varierer veldig hvor mye det blir, men hun er hvertfall veldig flink til å lære å fange opp ting når hun ser programmene på Playhouse Disney. De er jo pedagogiske også. Det er vel mer utbytte av det når hun blir gamlere, men har allerede fanget opp navn og språk i fra seriene. Hermer etter, gjentar og vi snakker om det som skjer underveis. I tillegg kan vi snakke om det etterpå. Har noen av Mikke Mus-klubbhus figurene bla. som vi kan leke med og stimulerer henne med osv.

Hun er kanskje litt unik sånn, men hun har fulgt med på disse seriene siden hun var året. Altså, virkelig fulgt med! Tiden har økt på da, før var det ikke så lang tid i gangen, men nå kan hun følge med ordentlig i over en time! Har i dag sett en dvd på nesten 1 1/2 time og hun snakket om den i hele ettermiddag!:)

Vi er selvsagt klare over at man ikke skal se TV hele dagen, hverken små eller store, men synes ikke det er noe galt i litt TV. Er ikke hysterisk på det nei.. Som du skjønner!;)

I dag har vi i tillegg vært ute et par timer i snøen og stått litt på ski, lest i bøker, hørt musikk - sunget og danset, kastet ball (inne), og tegnet i tegnebøker, så føler ikke vi svikter på barneoppdragelsen i det hele tatt. Vi har en veldig aktiv, liten jente, så TV-tittingen blir mer til pauser og avslapping egentlig..;)

Det handler mer om hva man gjør utenom denne TV-tittingen synes jeg da...

Skrevet

Jenta mi så på Drømmehagen da det gikk, men etter at de sluttet å vise det er hun ikke interessert i noe på tv, så nå ser hun egentlig ikke på tv. Jeg tror ikke hun hadde tatt skade av å se en halvtime på tv. Jeg tror hun syns det var deilig å slappe av med å se på Drømmehagen etter en slitsom dag i barnehagen. Og nei det var ikke for at vi skulle få "fri". Vi klarer oss helt fint nå når det ikke går lenger.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal vi ikke la barna våre se på TV? Det er som alt annet i livet: For mye eller for lite skjemmer alt. Å la små barn se litt TV er ikke skadelig- det er ingen forskning som støtter den påstanden. Jeg synes det er blitt noe snobberi over dette med TV-bruk. Har liksom blitt en konkurranse i å være kulturell- og da er TV fy-fy! Alle leser bøker med barnet sitt, men ingen vedgir å sette på en dvd et par ganger for dagen... Når det ikke er vitenskapelig bevist at litt barne-tv er negativt for de små, er det bare snobberi igjen. Selv vil jeg ikke være snobb. Jeg er heller ingen perfekt mamma, men gjør så godt jeg kan. Som de ALLER fleste andre med barn. Jeg setter på barne-tv og dvd til minsten- hun liker det og hun har ikke vondt av det. Og ja, jeg reflekterer over det. Og Snuppa får ikke godteri og kake til lunsj hver dag, fordi DET er bevist helseskadelig. Det er ikke lite grann TV hver dag!

Skrevet

Kall meg gjerne snobb, men for oss har det i grunnen ikke vært noe bevisst valg at snuppa ikke skal se på tv. Det er ikke fordi vi er så perfekte og snobbete. Langt i fra.

Vi ser sjelden på tv selv. Setter vi på tv er det enten for å spille tvspill eller se på dvd. Hvis frøkna er survete og lei tenker jeg faktisk på at jeg kan sette på tven. Det er ikke naturlig for meg å sette på tv.

Har en Drømmehagen DVD i bokhylla hennes, kjøpte den fordi alle mente det var så flott, men har aldri kommet så langt at jeg har satt den på.

Tven står ofte på når vi er på besøk, men hun er sjelden interessert i den. Er det interessert i det selv er det en ting, men jeg ser ikke vitsen med å lære henne til å se på tv. Snobb eller ei.

Skrevet

Jenta vår ser vel på TV ca. 15-30 minutter hver dag, noe hun har stor glede av. Hun er ca 16 mnd nå. Vi som foreldre ser gjerne på TV sammen med henne og er påpasselig med at det hun ser på er skikkelige ting som hun ikke blir redd av.

Er enig med flere andre i denne tråden om at det er en merkelig sammenligning å se TV-titting som litt samme sak som det ekstremt dårlige kostholdet du bruker som eksempel. Et sånt dårlig kosthold vet vi gir skadevirkninger.

TV kan nautrligvis også gi skadevirkninger hvis man sitter foran skjermen i timesvis i stedet for å være fysisk aktiv eller gjøre andre mer oppbyggende aktiviteter. Forskningen har også konkludert med at små barn som har hatt TV stående på i bakgrunnen i store deler av tiden når de leker, kan få problemer med konsentrasjonen. Dette fordi det blir litt for mange ting å ha fokus på samtidig. Altså blir det vanskeligere å lære å konsentrere seg om en ting av gangen. Men begge disse formene for skadevirkninger kommer som en følge av et stort "overforbruk" av TV-titting.

Så å la barna våre se et lite innslag med Fantorangen, en episode av Drømmehagen, Sauen Shaun etc. i konsentrert modus, tror jeg faktisk kun er bra og lærerikt. Inntil forskingen sier meg noe annet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...