Gå til innhold

Vil ikke GI BORT barneutstyret!

Anbefalte innlegg

Jeg ville gitt bort klærne, da det er vanskelig å selge. Lekene ville jeg tatt vare på, da det er fine minner, og en dag blir dere kanskje besteforeldre. Både miner foreldre og samborens foreldre har tatt vare på våre leker fra vi var små. Kjempe stas og se igjen sinne gamle leker, og ungene har noe å se på når de er der.

De andre tingene ville jeg solgt.

Fortsetter under...

Nå ville ikke jeg forventet å få utstyr til mangfoldige tusen av mine søsken hvs dette ikke var noe de virkelig ville. Men jeg må innrømme at jeg ville blitt ufattelig paff hvis de foreslo at jeg skulle kjøpe brukt utstyr av dem. Men det kan jo hende HI har et annet forhold til søsken enn det jeg har?

En grei løsning er å sortere ut ting det er helt greit å gi ut, beholde det du ønsker å beholde, og låne bort det du ønsker å ha tilbake. Da kan man f.eks komme med endel utstyr og si: Dette her kan du bare få, men (f.eks) vognen og vuggen vil jeg gjerne ha igjen. Dette forutsetter selvfølgelig at søsknene ikke er tjueradder da.

Ikke gi det bort! Tenk om de selger utstyret etter de har brukt det, slik at de blir de som tjener på det.

Jeg har mindre søsken. De har alltid fått ting rett opp i henda. Jeg har alltid måttet spare til alt jeg skulle ha, de har bare overtatt etter meg uten stress. NEI, dette gidder jeg ikke lenger, de skjønner jo ikke verdien av penger i det hele tatt.

Må jo ikke GI bort vogga!! Den kan jo ungene dine arve når de selv får unger. Låne bort kan du alltids gjøre.

Har de ikke råd til å kjøpe, så burde de ventet med barn! Jeg har masse babyklær som svigerinna mi skal se igjennom, nå som de venter, men alt annet får de kjøpe seg selv. Ellers ville det jo ha vært veldig urettferdig for de som får først.

Om jeg kjøper meg bil først, skal broren min anta at han får den når jeg ikke trenger den lenger?? Eller et hus, klart lillebror må få det når vi skal flytte.. Det er jo ikke sånn samfunnet fungerer!

Gi dem sjansen til å låne, eller kjøpe, men ikke gi bort de dyre tingene!

Jeg ville gikk bort noen ting og solgt resten.

Jeg ser du skriver at du vil gi bort de fineste nyfødtklærne, de ville jeg faktisk beholdt selv. sentimental som jeg er. Resten av klærne derimot kunne de sikkert fått noe av.

Vogn, seng, bilstol og andre dyre ting hadde jeg solgt på finn.

Ærlig talt, det skal da ikke gå ut over dere at de har dårligere økonomi enn dere har!!

Finn ut den prisen dere ville tatt for alle tingene på Finn, så kan dere kanskje gi dem litt familierabatt, men ikke noe mer enn det!!

Vi har heller ikke god råd nå. Mye pga min jobb er konkurs og når man er gravid er det sjanseløst å finne ny. Vi har alikevell måtte kjøpe alt utstyret selv. Forventer, og vil heller ikke ha noen medlidenhet og få alt servert bare fordi vi er inne i en vanskelig periode nå. Vi kommer styrket ut av det uansett!!

Dersom man ikke har råd til utstyret til babyen og forventer å få alt servert på et sølvfat så burde man ha ventet med å få barn etter min mening!! Barn er dyrt uansett, og det er ting man bør vite før man starter prøvingen!

Annonse

Jeg sier: Gi det bort. Gidder dere virkelig å lage familietrøbbel bare for et par skarve tusen? Hev dere over det og glem pengene, sier jeg. De blir sikkert kjempetakknemlige og glade, og det er jo i lengden verdt mer enn pengene...

Det får bli helt og holdent opp til øvrig familie om de vil ta over svane-madrassen eller ikke. Det legger jeg meg ikke opp i.

Bedre med en brukt madrass, enn ingen madrass i det hele tatt.

Tro hvordan unger i fattige kår klarer å overleve, hvis de må sove i brukte madrasser. For ikke å snakke om barn som er vokst opp i slumområder og søppelhauger.

Da vi fikk barn var vi kjempeheldige å fikk en del brukt utstyr og klær av søsteren min som er ferdig med de barna hun skal ha.

Dette var ikke de store, dyre tingene, det kjøpte vi (vogn, bilsete osv).

Fikk også MYE brukte klær.

De tingene de vill beholde eller senere selge fikk vi låne, noe vi syntes var perfekt. For eksempel vogga, den kunne bare brukes 3-4 mnd likevel, så da fikk de den tilbake.

Syns man kan hjelpe familie litt ved å gi bort, f eks klær og "billig" utstyr. Vogn, bilstol osv forstår jeg at dere vil ha litt igjen for, men ville tilbudt svoger og samboer det først for den prisen dere vil ha, før jeg hadde lagt det ut på finn. Da har de muligheten til å få dette utstyret brukt, og spare penger i forhold til nytt.

Vi kan komme til å gi bort noe, som vi ikke har lyst til å beholde selv til etterklatt eller egne barnebarn.

Men vi gir bort det vi vil. Ingen kan komme å forlange at vi skal gi bort utstyr som vi har måtte spart opp til i flere år, og som har kostet oss en formue. Vi er ikke ansvarlig for å fore andre familiemedlemmer med utstyr, kun fordi vi fikk barn først.

Men vi har ikke godt søskenforhold.

Jeg har uansvarlige og egoistiske søsken, og har i alle år måtte rydde opp og ordne opp for de. Men får ingenting tilbake, annet enn mas og mere arbeid.

Vet du ikke at dødeligheten der er enormt mye høyere enn i Norge?

Det er bare de sterkeste som vokser opp.

En mor i slumområdene kan føde 8 barn og kun 3 vokser opp.

Er det slik du vil ha det?

Og det er faktisk bedre å være i live og ikke ha madrass enn dø med madrass.

Dette er i værste fall, men man vet ikke hvem som dør og hvem som ikke gjør det før det er for sent.

Jeg ville aldri ha tilbudt andre en brukt madrass. Ikke alle som vet at man ikke skal bruke brukt madrass.

Annonse

"Et par skarve tusen"

Vet du hva utstyr koster?

Jeg har så langt solgt og fått igjen over 10 000 kr og har enda en del jeg skal selge blandt annet en vogn jeg skal selge for 3500 kr når vi er ferdige med den.

Her har vi løst det veldig greit, men så har også alle parter vert klar over hvilke summer det er snakk om når det kommer til barneutstyr...

Jeg er siste av 3 søsken som får barn på min side, og han er første(og sikkert eneste) som får barn på hans side.

Søsteren min hadde en voksi pose liggende, denne har vi LÅNT, for hun ønsker og ha den til sine barnebarn, og hun fikk den fra mamma.

Vogn og bilstol var solgt til venninner av henne fortløpende etter det var ute av bruk, men klær som var igjen har vi fått. (med unntak av klær med affeksjonsverdi for henne)

Bror min SOLGTE oss bilsetet som dem hadde ståendes, vognen var dem ikke ferdig med ennå, så det kjøpte vi ny.

Seng hadde han lånt fra mamma, og den fikk vi låne videre.

Mindre utstyr, som ammepute, dyner, madrasser, babygym, leker, klær fikk jeg, men kjøpte ny madrass og dyne fordi dette var arvet nedover så mange ganger at det var ikke gøy å bruke dem lenger...

Alle klær har vi fått...

Men slik jeg ser det er det en selvfølge at en betaler litt for store ting. vogn i dag er jo alt fra 3-15.000 kr, og et skikkelig bilsete kan fort koste mot 5000.....

Mannen min og jeg gjorde et overslag i dag på utstyret, og fant ut at det er barneutstyr for mer en 50. 000 kroner. I tillegg kommer alle barneklærne. Da er det jo ikke snakk om å lage familiebråk for et par "skarve" tusenlapper. Men enig i at de kan få en del klær samt vugga som svigers tross alt har kjøpt.

SYntes dere kan ta litt betalt om de vil ha ting ja, vogga hadde jeg gitt bort eller lånt bort om dere vil ha den til barnebarn senere, den har ikke dere betalt for så da blir det feil om dere skal selge den syntes jeg.

Litt klær og småting kan dere vel gi bort?

Stokke seng og vogn koster mye penger nytt og jeg syntes faktisk de er griske om de forventer å få det gratis av dere.

men kan jo hende de ikke forventer da, de bare har fått høre av slekta at de må jo få utstyret fra dere............

Kan jo til og med hende at svigerinna di ikke ønsker å få det av dere men ønsker å kjøpe nytt men i likehet med deg ikke vet hvordan ho skal si fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...