Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #26 Skrevet 13. februar 2010 Det gjøres for at skriftspråket skal bli mer likt talespråket, og for at det skal bli enklere å skrive. I prinsippet er jeg enig, det er for eksempel egentlig ikke noen grunn til at vil skal ha alle de stumme h-ene i ord. Det er bare forvanskende. Men når man er vant til dem, ser det ille ut uten. Det var nok noen som protesterte da de begynte å skrive å i stedet for aa, meg og deg i stedet for mig og dig, osv. Og antakelig noen da det norrøne maðr ble til mann også Når det gjelder fornorskinger av utenlanske ord, er det delvis samme grunn, og delvis at man ønsker å holde skriftspråket norsk. Nye ord reagerer vi på, som sjampanje, men få synes vel i dag at det er rart å skrive eksos og ikke exhaust? Dette er ikke et særnorsk fenomen, de fleste språk i verden tar opp i seg ord fra andre språk, og de fleste tilpasser dem sitt eget språk - ofte i mye større grad enn vi gjør i norsk. Mange språk endrer på stavelser og liknende for å tilpasse ordet sine regler, ofte er ordet nesten ikke til å kjenne igjen. Ingen som oppfatter dem som idioter av den grunn. Dette er normal språkutvikling, slik har det vært til alle tider. Forskjellen nå er at det går mye fortere før, og at vi har et regulert rettskrivingssystem. HI
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #27 Skrevet 13. februar 2010 Det er vel forskjell på fornorsking av ord og ord som ser ut som skrivefeil. Hun, han, verken og viss har jo allerede andre betydninger eller bruk i språket vårt. Når man nå har lov til å bruke dem i helt andre betydninger synes jeg det ser ganske idiotisk ut, lov eller ei... Det er sikkert vanlig i neste generasjon, men jeg synes det er rart.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #28 Skrevet 13. februar 2010 synes det er temmelig dumt å henge seg opp i hvordan folk skriver.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #29 Skrevet 13. februar 2010 Folk "henger" seg opp i det grunnet en interesse for språket. I denne tråden er det vel en diskusjon om hva som er tillatt eller ikke, og hvordan språket utvikler seg. Hva er dumt med å diskutere språkets utvikling? Hvis jeg skuller henge meg opp i hvordan DU skriver f.eks. ville jeg kommentert at du mangler stor bokstav i beynnelsen av en setning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå