Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Viss alle fortsetter sånn, blir morsmålet vårt bare kaos. Det er lissom det å skrive korrekt har fått så lav status, det er greit å bare sleive i vei. Er det fler enn meg som synes det er trist?
Gjest eelis+kian Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Hahahahaha. Der gav du meg en god latter!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Du skrev i det minste kaos riktig.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Viss = Hvis åssen = Hvordan? lissom = liksom fler = flere. Synes innlegget ditt var en trist lesning i seg selv. Pinlig.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Hvordan og liksom. vær så snill...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Du skulle ha byttet ut vårt med våres og trist med døllt. Da snakkær vi.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Det er faktisk lov å skrive både hvis og viss.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Måten du skriver på er blitt så vanlig at du like gjerne kunne vært seriøs... Synes det er en uting å ikke skrive riktig i slike forum, det blir noe annet enn meldinger til venner og familie. Og ikke kom trekkende med dysleksi, det gjelder noen få prosent av befolkninga, ikke halvparten på forumet. Om dere vil bli hørt, skriv slik at det ikke tar evigheter å lese innleggene, det er fryktelig slitsomt med grammatiske feil og dialektskriving.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 He he he Alt i innlegget mitt er riktig. Jeg skrev det bare som et eksperiment, for å se hvor mange av språkpolitiet som faktisk kjenner til norske rettskrivingsregler. Etter reformen i 2005 har mange sidestilte former blitt tillatt. Man kan skrive åssen/hvordan/hvorledes viss/hvis lissom/liksom fler/flere Alt er like korrekt. Sjekk http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html dersom dere ikke tror meg. HI
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Dette var faktisk fryktelig morsomt. Mulig jeg er litt ond, men jeg elsker det når nedlatende bedrevitere får seg en liten smekk
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 ja, det er utroligt irriterranes med skrivefeiler synst eg!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 OG at man må på død og liv må skrive dialekt. DET er ikke lov!!!!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 Dette var veldig morsomt, men synes det svir i sjela når jeg leser hovedinnlegget. Får en fjortiss-fornemmelse over hele innlegget Viss, lissom og åssen er grusom lesning. Ser tydelig for meg en veldig ung jente mens hun sitter på barnerommet og leker meg rosa tyggegummi mens hun prater i telefonen... ja, der kom frysningene
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 HI her. Jeg er helt enig i at det ikke ser bra ut, og jeg skriver vanligvis ikke som i hovedinnlegget, jeg bruker de "gamle" formene. Men saken er at det er korrekt bokmål, og det er det veldig få som vet. Selv lærere og sensorer markerer de nye ordene som feil. Og skal man rette på andre, bør man i det minste være sikker på at man har den nødvendige kunnskapen selv.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 lik|som el. like~ konj (av III lik el. II like) 1 på samme måte som; som om han var kledd l- de andre / hun er lærer l- moren / hun kjente seg l- i fengsel i blokkleiligheten 2 adv: på en måte, nesten, tilsynelatende han skulle l- være snill / det kom l- et rødskjær på himmelen før smellet 3 subst, i uttr gjøre noe på liksom late som om en gjør, gjøre på skøy, lissom / vi gjorde det bare på liksom lissom lissom adv (sm o s lik(e)som) liksom, særl subst i uttr på l- for syns skyld, for moro HI, ser du at lissom ikke kan brukes på samme måte som liksom?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #18 Skrevet 12. februar 2010 Det er ikke den mest vanlige måten å bruke det på, men det er tillatt. Jeg har nettopp hatt et kurs om dette. HI
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #20 Skrevet 13. februar 2010 Dette visste jeg ikke... Det er også lov å velge om man skal skrive ham eller han nå. Jeg synes forøvrig å bruke han der det skal være ham er utrolig merkelig. Da kan man like gjerne bruke hun der det skal være henne. Eksempel: "Han slo han" "Hun slo hun" Eller hvis man oversetter til engelsk, som noen kan gjøre hvis de er usikker på om man skal bruke ham eller han. "He hit he" Alle som kan litt engelsk forstår at dette er feil. Det er derfor best å skrive "Han slo ham".
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #21 Skrevet 13. februar 2010 Hehe, morsomt Men jeg er enig i at det ser helt fullstendig feil ut, men så er jeg dansk og skriver sikkert veldig gammeldags i forhold til de fleste, jeg synes også liksom ser feil ut, ville skrevet likesom
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #22 Skrevet 13. februar 2010 Jeg er helt enig, det skjærer i øynene å lese "han" der det skulle vært "ham". Får bare håpe at tilsvarende ikke skjer med "hun" og "henne". HI
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #23 Skrevet 13. februar 2010 Er det noen som vet grunnen til at det er lov å skrive så mye rart? Er det fordi folk blir dårligere til rettskriving, og normen senkes for å komme nærmere den gemene hop? Jeg synes det ser så sjuskete og uintelligent ut å skrive hun istedenfor henne, han istedenfor ham, verken istedenfor hverken, viss istedenfor hvis, sjampanje istedenfor champagne, sjanger istedenfor genre osv... Vil det norske folk oppfattes som idioter?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #25 Skrevet 13. februar 2010 Morsomt - du har lært deg et ordtak som du kan bruke når du ikke har noen egne tanker å komme med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå