Gå til innhold

datter på 12 uker,rutiner? amming,soving,natta....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fortsatt ikke skikkelige rutiner med min datter på 12uker...hun ammer ofte hver 2time på dag og sover lite...har prøvd å ha rutiner på legging de siste ukene med å starte å stelle kl:19 og avslutte med amming i sengen,ofte sovner hun og det er ingen problem,men noen ganger er hun grinete og trøtt allerede kl:17:30-sover 15min og da vil hun selvfrølgelig ikke legge seg rundt 19:30...hvilke rutiner har dere og hvordan fikk dere disse?? det skal ikke være lett:):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh, nei, et er det jammen ikke. Jeg lsiter også litt med dagsovinga. Han blir alltid grådig fornærmet når jeg legger han ned for å sove på dagtid, og begynner å bælje noe veldig, men jeg lurer på om det er fordi han er overtrøtt. Også sover han bare maks én eller halvannen time om gangen, så når han våkner er han trøtt igjen etter en halvtime virker det som.

Kanskje dere kan prøve å legge henne tidligere? Hva med å starte stellet klokka 17.30-18.00 om det er det som kreves..? (Jeg er ny i gamet jeg også, så vet egentlig ikke stort mer enn deg. Gutten min er også 12 uker gammel.)

Skrevet

Vi starter dagen alt mellom halv ti og halv elve. Masse kos på badet under morgenstell, sprelle naken osv. Så er det frokost og så dagens første lur. Denne er da kort, maks en halvtime. er.

Rundt 13-14 sover hun igjen. Dersom det er vær, tar vi trilletur nå. Hvis ikke, legger jeg henne inne på soverommet. Forsøker å få henne til å sove minst 1 time.

Neste lur er på ettermiddagen, rundt halv fem, og lengden er avhengig av forrige lur. Dersom hun sov godt i flere timer på formiddagen, kan den være 10 minutter. Hvis ikke, kan den være to timer. Om hun ikke våkner av seg selv, vekker jeg henne til halv seks-seks.

Den siste timen før kveldsstell er enten jeg, far eller begge på gulvet sammen med henne. Vi har kontakt, leker sammen og "trener" på ulike ting.

Vi begynner kveldsstellet 19, kan strekke den litt om hun har sovet lenge, men aldri senere enn 19.30. Bader hver kveld, så på med nattdrakt, og kveldsmat inne på soverommet. Jeg synger til henne mens hun spiser. Etter at hun er ferdig med å spise, går jeg ut. Om hun enda er våken, lar jeg et lite lys være på (hun har vanskeligere for å sovne av seg selv om det er helt mørkt i rommet) + at jeg lar døra stå oppe slik at hun kan høre oss på stua. I starten lot jeg henne sovne i vår seng med våre lukter, nå legger jeg henne i sprinkelsengen med det samme hun har spist ferdig.

Det er vår dag. Vi opplevde også før med at jenta ble veldig trett sånn halv seks-seks, men etter at vi begynte å legge henne nedpå rundt halv fem har dette bedret seg. :) Det med bad hver kveld utgjorde forresten en stor forskjell for vår del. Det er som om hun forstår at det er kveld nå. :)

Skrevet

Vi hadde omtrent ikke rutiner før piraten var nærmere 4 mnd.

Hun sov når hun var trøtt og spiste når hun var sulten.

ved 4 mnd la vi henne på eget rom, og startet med litt mer rutiner.

Før sov hun alltid mellom 2400 og 0600, men tok gjerne 30 min dupper frem til 2400.

Når hun havnet på eget rom tok vi henne ikke opp etter siste duppen og fortsatte med det helt til vi kom ned til klokka 20.00. Det var litt grining noen netter, men det fikk overaskende lett.

Nå er piraten 5 mnd og sovner av seg selv i senga si ca klokka 19.30, sover til 0100, spiser og sover igjen til 0600/0700.

Skrevet

Dagene begynner vel etterhvert å se ganske like ut, så jeg antar at vi har fått noen slags form for rutine, men de er bestemt av babyen selv.

Han våkner som regel rundt 0930. Da er er han gjerne våken en liten periode før han vil ha mat.

Så sovner han fort igjen og sover 3 eller 4 timer før neste måltid.

Ca klokken 1400 spiser han og er våken ca en halvtime så sover han nye 3 timer før han får mat igjen.

Fra ca klokken 18 er han ofte våken litt og er litt urolig. Små sover små dupper på fanget eller i bæreselen.

Ca klokken 21 får han siste måltid for dagen også ligger han i bæreselen fram til han sovner. Han får som regel melk to ganger i løpet av natten, før han da altså våkner igjen på morgenen.

Skrevet

Knerten er 12 uker på mandag. Vi har hatt relativt faste rutiner fra han var 7-8 uker. Grunnen til at vi begynte med rutiner såpass tidlig var rett og slett at jeg følte han var klar for det. Dagene var allerede blitt ganske like og så gjorde jeg noen justeringer for å få litt tidligere nattesøvn.

Etter at vi begynte med fast mønster synes jeg han er mindre sutrete og virker mer opplagt og blid. Dessuten er det er lettere for meg å forstå hvorfor han er utilpass når det er noe. Synes det fungerer supert for Knerten. Men nå er han en 'vane-baby' også da!

Han sover fra kl 20-7.30. Spiser 2 ganger i løpet av natta, til faste tidspunkter. (men våkner av seg selv...)

Om dagen sover han 3 ganger, til ca samme tidspunkt. Ca halvannen til to timer hver gang. Spiser 5 ganger, til relativt faste tidspunkter.

Når det gjelder dagsoving er mitt beste tips å la de sove ute! Knerten har også hatt enkelte perioder med litt for rask oppvåkning på dagtid. Dersom han våkner etter mindre enn ca halv time triller jeg han i søvn igjen i løpet av et par minutter. Vet av erfaring at det er for lite for han, han blir veldig grinete hvis jeg tar han opp etter så kort tid. Et tips kan være å begynne trillingen før de våkner ordentlig, det skal visstnok være effektivt for å få de til å lære seg å sove lenger. (har ikke prøvd det selv enda...)

Viktig å time siste luren slik at passer med legging til fast tidspunkt.

Våkenperiodene er på ca halvannen til to timer hver. Legger han på dagen når han blir sutrete og lar han sove til han våkner av seg selv.

Når det gjelder hvordan vi fikk disse rutinene så er det bare prøving og feiling. Har vel stort sett tatt utgangspunkt i en dag som fungerte fint og prøvd å gjøre det samme neste dag.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...