Gå til innhold

UL i uke 37 - hvor sikre er målingene (størrelsesestimeringene) utfra en slik UL?

Anbefalte innlegg

Hadde av ulike årsaker UL i uke 37, og ble da fortalt at lengden på babyens lårbein og tverrsnittet på både hode og mage var helt på gjennomsnittet.

Jordmor mente utfra dette at jeg ville få et barn som var veldig gjennomsnittlig i størrelse, akkurat som forrige gang jeg fødte. (forrige barn var 3,5 kg og 52 cm).

Men hvor sikre er egentlig slike målinger/anslag? Syns jeg har hørt at mange sier at vektestimering bare er bullshit, og at det prosentvise avviket er såpass stort at det fort kan variere med både 500 gram og mer, samt flere cm både i den ene og den andre retningen?!

Fortsetter under...

Annonse

To dager før fødsel estimerte de jenta mi til å være -10% , dvs ca 3 kg. Hun var 3,6.

En venninne av meg var på vekstestimering gjennom hele svangerskapet. Babyen ble estimert til å ligge -4%, altså rundtt 3,3 kg. Ut kom en baby på 4,5.

Jeg vil si bullshit!! var innlagt 5 uker før sønn min kom til verden, å ul annenhverdag, av SPESIALIST på st. olavs. Dem trodde terminen min var 3 juli, noe jeg og min samboer IKKE fikk til å stemme(vi har jo en viss peiling på når det skjedde vi å når jeg ble gravid med p-piller) men legene hørte ikke på oss.

Fødselen starter da jeg var i uke 36, å jeg ble sendt rett på ul for å estimere vekt og lengde, å han ble målt til 2400g og 45cm, meg i rævva!!

guttungen kom ut å var 3930g og 51cm!! å han kom til verden med akutt KS 30 min etter ul! Så det der tror jeg IKKE på............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...