Gå til innhold

Altså er det noen man kan snakke med for å vurdere om man skal melde noen til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man f.eks har sett mange "små" tegn på (psykisk) misbruk?

Men kanskje ikke har så mye med denne familien å gjøre at man er sikker?

Eller å finne ut m det er en direkte fare for barn å leve med en psykisk syk mor eller far? dersom det er det som er feil?

Jeg trenger virkelig å få dette avgjort av noen som kan dette, men føler det feil å si noe til bv, før jeg vet om det er en riktig beslutning.

Om noen forstår hva jeg mener?

Finnes det en slik instans?

Fortsetter under...

Skrevet

Helsestasjonen kanskje?

Skrevet

Ville prøvd helsesøster jeg.

Skrevet

Har prøvd å snakke med HS, men hun sa hun hadde taushetsplikt.

HI

Skrevet

Det er ikke du som skal avgjøre om det er grunn til bekymring, du skal bare gi beskjed om du opplever bekymring. Det gjør du antagelig siden du spør. Du kan ringe barnevernet og diskutere saken med dem uten å levere en melding, om du føler deg mer komfortabel med det.

Skrevet

Hei. Nei det finnes ikke et slikt sted du kan ringe.

Ikke egentlig.

Jeg ringte bv i går.

sa jeg hadde en bekymringsmld.

Vi sier ikke at vi VET , vi sier vi tror, og er bekymret.

BV jobb er å finne ut om barna har det bra eller ikke.

Det er ikke vår jobb.

Men det var noe jeg tenkte lenge og grundig på!

Men kunne ikke sitte å være redd for at de led hvis jeg ikke gjorde noe .

Å hvis alt er greit der hjemme , så gjør det vel ingenting om de blir "etterforsket" heller !?

Annonse

Skrevet

bare ring BV med en bekymringsmelding, er det ikke noe å bekymre seg for vil jo de oppdage det. Og kanskje er det ikke grunn til direkte bekymring men at familien kanskje har behov for litt hjelp av BV. BV er ikke bare der for å ta fra folk ungene, de kan også væreogså god hjelp om familien har det litt tøft akkurat nå

Skrevet

Du kan jo ikke forvente at helsestasjonen gir deg noen opplysninger om familien??

Hvis du ikke har så mye med familen, må du kanskje enten opsøke de nærmere eller håpe helsestasjon, barnehage eller skole tar afære.

Skrevet

Men jeg ringte helsesøster først å snakket med henne, hun har taushetsplikt.. Men hun sa tydelig at hun også var bekymret.

De har lov å si det.

Skrevet

Har jeg sagt jeg ville ha informasjon om dem? Jeg la frem til HS hva som bekymret meg. På en saklig måte.

Hun svarte da at hun hadde taushetsplikt. Ville ikke diskutere saken videre.

Skrevet

Mm ok, så man kan ringe BV og lufte tanker?

Si man er usikker på om det er noe galt?

Saken er jo at jeg har veldig lite erfaringer / kunnskaper om psykiske sykdommer. Og jeg vet jo ærlig talt ikke om denne personen har en lidelse/diagnose.

Og er det noe som kan skade barnet å oppleve? Leve i en slik situasjon?

Men så er det alle de små dryppene man har sett, hørt og opplevd, som tyder på at ting ikke er bra.

HI

Skrevet

Du kan ringe barnevernstjenesten. Det er en del av barnevernstjenestens jobb å gi råd til offentlig ansatte og privatpersoner som lurer på om de skal melde noe. Du kan være anonym selv også. Bare forklar situasjonen, så kan du tenke deg om litt før du eventuelt ringer tilbake og melder det.

Skrevet

Absolutt. Og om du velger å oppgi hvem det er snakk om, så betyr det fremdeles bare at du melder fra om en bekymring. Å finne ut om det faktisk er grunn til å bekymre seg, er barneverntjenestens oppgave.

Annonse

Skrevet

Jeg håper egentlig at jeg har feil i min sak .. Men er redd for hva de kan finne.

Jeg er ikke ute etter at de skal "miste" barnet, men håper de kan få hjelp. Så det er egentlig hele familien jeg er bekymra for. Kan man si det?

Takk for hjelp. Hadde håpet at det fantes en annen instans. Som skulle ha sagt til meg: "Neida - ingen fare her. Alt er gullende godt. Man må få velge å leve livene sine slik man vil .. Du trenger så absolutt ikke forstyrre bv med dette... "

Men innerst inne vet jeg vell at dette ikke er en slik sak...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...